Blue Radix is specialist in autonoom telen en voegt geautomatiseerde intelligentie toe aan dagelijkse beslissingen in de kas. Rudolf de Vetten, Chief Product Officer van Blue Radix, schrijft daarover in onderstaande blog.
Rudolf de Vetten, Chief Product Officer van Blue Radix
Kunstmatige intelligentie (AI)-technologie zorgt voor een doorbraak in de glastuinbouw. Een autonome kas raakt veel innovatie-domeinen, zoals robotica, sensors, datagedreven installaties en AI, die allemaal met elkaar moeten koppelen. Data is daarbij de verbindende factor en dus waardevol. Maar wie is nu eigenlijk eigenaar van die data? Hoe maak je hier afspraken over als teler? De vraag over het data-eigenaarschap is een logische vraag, die veel telers stellen als ze aan de slag gaan met autonoom telen met Crop Controller.
Data businessmodellen
Er zijn verschillende businessmodellen rondom data. Hierover is in de literatuur het nodige te vinden. Zo hebben de pioniers op dit gebied 3 data gedreven businessmodellen beschreven:
- Bedrijven, die de data van klanten benutten om er op andere terreinen geld mee te verdienen. Bijvoorbeeld door de doorverkoop van de data, of het aanbieden van aanvullende diensten, die gebaseerd zijn op de data van de klant.
- Bedrijven, die de data van klanten gebruiken om de klant te helpen een beter resultaat te realiseren in hun eigen bedrijfsproces.
- Bedrijven, die data benutten om de keten, waarin de klant zich bevindt, te verbeteren door beter voorraadbeheer, optimale logistieke processen en een goede aansluiting op de wens van de eindklant.
Blue Radix kiest voor het 2e model: het benutten van de data van de klant voor het verbeteren van het bedrijfsresultaat van de klant. De data is en blijft eigendom van de klant, zodat zij er zeker van zijn dat zij profiteren van de waarde van hun eigen gegevens. De data van hun teeltstrategie is het DNA van het bedrijf en zo behouden zij hun concurrentie positie in de markt. Hierin doet Blue Radix geen concessie. De data is en blijft van de teler.
De data waarover de teler nu beschikt is van waarde voor verbetering van het bedrijfsresultaat. Door duidelijke afspraken te maken met de dienstverlener, die juridisch vastgelegd zijn, kan de teler op een veilige manier data gebruiken om de kracht van AI op het bedrijf te laten profiteren van minder fouten, betere voorspelbaarheid en een beter teeltresultaat.
Voor meer informatie:
Blue Radix
Van Nelleweg 1
3044 BC Rotterdam
T: +31(0)6-53 43 38 39
E: info@blue-radix.com
I: www.blue-radix.com