Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CO2-voetafdruk steenwol omlaag: "Meer spoorvervoer om CO2-footprint te verlagen"

Cultilene wil het basismateriaal voor steenwol blokken en matten straks per spoor gaan vervoeren in plaats van over de weg. Dit scheelt twee derde aan CO2-uitstoot. De uitdaging is om een rendabele treinverbinding op te zetten tussen Brabant en de fabriek in Tsjechië.

Patrick Pennings

Saint-Gobain en Cultilene stellen zich als doel om in 2050 CO2-neutraal te produceren. Dat vraagt om actie. “Wij proberen onze CO2-uitstoot op allerlei manieren te verminderen”, vertelt Patrick Pennings, manager physical distribution and procurement bij Cultilene. “Wegtransport levert op dit moment nog een grote bijdrage aan deze uitstoot. Zo rijden er vrachtwagens op en neer tussen de fabriek in Tsjechië en de productielocatie in Tilburg. We maken in dit Oost-Europese land grote steenwol-boards; het basismateriaal dat we gebruiken voor onze blokken en matten. Dat wordt dan in Tilburg verder verwerkt tot eindproduct.”

Opzetten treinverbinding 
Transport over de weg brengt volgens Patrick drie keer zoveel CO2-uitstoot met zich mee dan vervoer per spoor. Daarom besloot hij begin vorig jaar te gaan kijken of het mogelijk is om op termijn deels te switchen naar spoorvervoer. “Dit klinkt eenvoudiger dan het is. Er is nu namelijk geen treinverbinding tussen Brabant en Tsjechië. En om zo’n verbinding rendabel te krijgen, moet je toch een paar keer per week een volle trein kunnen laten rijden. Dat kunnen we als Cultilene niet alleen; daarvoor hebben we ook andere partijen nodig.”

Patrick klopte daarom aan bij Logistics Community Brabant; een non-profitorganisatie voor innovatie op het gebied van transport. “Zij hebben, onder de vlag van het landelijke actieprogramma Joint-Corridors Off-road van Topsector Logistiek, een project in het leven geroepen om een treinverbinding op te zetten tussen Tilburg en Tsjechië.”

Planeet leefbaar houden
Inmiddels zijn al diverse bedrijven aangehaakt bij het project, die ook per spoor goederen tussen Brabant en Tsjechië willen laten vervoeren. “We hopen voldoende volume bij elkaar te krijgen, om een verbinding te kunnen opzetten. Misschien nog dit jaar, en anders volgend jaar. Daarmee kunnen we onze CO2-footprint flink omlaag brengen en helpen om onze planeet leefbaar te houden. Spoorvervoer heeft zonder meer de toekomst, zeker voor het vervoer tussen de Saint-Gobain-fabrieken in Europa.”

Duurzamer over de weg 
Naast het verduurzamen van het spoorvervoer, wenst Cultilene ook het wegtransport duurzamer te maken. “Op de kortere termijn kun je dan denken aan het inzetten van duurzamere brandstoffen en trainingen voor chauffeurs om zuiniger te rijden”, zegt Patrick. “Op langere termijn zullen ook elektrische vrachtauto’s worden ingezet. Ook op die manier maken we een verschil; de impact die we maken begint immers bij onszelf. Zo brengen we de slogan van Cultilene – ‘Where impact begins’ – optimaal in de praktijk!”

Voor meer informatie:
Saint-Globain Cultilene B.V.
Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
Tel: +31 (0)161 22 87 40
E-mail: info.cultilene@saint-gobain.com
https://cultilene.nl/ 

 

 

Publicatiedatum: