Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Maak kinderen groenteneters voor het leven"

Tholen - “Het is makkelijk om kinderen iets aan te leren, daarom moet je juist op de jeugd inzetten. Kinderen bepalen thuis wat er op het bord komt. Kinderen die vegetarisch worden, veranderen het eetpatroon thuis. Daar begint dus de échte verandering,” stelt Bas Turk in nummer drie van 2023 van vakblad Primeur.

Samen met Erik van der Plas startten ze in 2020 met Tommy Tomato. Het achterliggende doel van de start-up die warme groentelunches verzorgt op basisscholen is om van álle kinderen groenteneters voor het leven te maken, in de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Tommy Tomato groeit door en dat is nieuws voor de AGF-sector. "Dat we met zijn allen meer groenten moeten eten, daar is iedereen het over eens. Dat je niet bij de opvoeders moet zijn, maar bij de jeugd zelf, ligt niet voor de hand."

Hub, hub, hub
De start-up maak een positieve ontwikkeling door. Steeds meer scholen sluiten zich aan en ze timmeren goed aan de weg als ondernemers. Op het moment van schrijven verhuist Tommy Tomato naar een 7 keer zo grote hub met opwarmkeuken om de warme groentenlunches te kunnen verzorgen in de regio Haarlem. Ook in Utrecht zijn ze inmiddels actief met een hub.

In 2022 maakten ze een groeistuip door. Bas: “We gingen 10 keer over de kop qua omzet en 3 keer qua scholen, van 35 naar ruim 100. Het doel voor komend jaar is om door te groeien naar 300 scholen. Daarvoor starten we hubs in Rotterdam en Den Haag. Voor 2023 is de wens  om een goede blauwdruk te gaan maken, zodat we in 2024 elke twee maanden een hub op kunnen zetten. Eind 2025 willen we actief zijn in de 20 grootste steden van Nederland.”

Snoeplunch
De Nederlandse (school)lunchcultuur van (wit)brood met vaak suikerrijk beleg, met de bijbehorende suikerpiek en -dip daarna, is uniek in de wereld. “Een snoeplunch noemen ze dat. Bizar dat we deze manier van lunchen in Nederland zo gewend zijn. Bijna in heel Europa zorgen ze op scholen voor een voedzame lunch. Ook in Nederland moet het anders. Gelukkig begint dat kwartje nu heel langzaam te vallen,” merkt Bas.

Er is inmiddels een grote onderstroom op gang die de schoollunchcultuur wil veranderen. Uit een recente peiling van Pointer blijkt dat 44 procent van de ouders de broodtrommel wil inruilen voor een gezonde schoollunch. Het staat ook politiek op de agenda, maar dat is een lange weg, waarbij het woord betutteling een enorm obstakel is. In het kader van armoedebestrijding is er recent 100 miljoen euro uitgetrokken voor een gratis lunch in kwetsbare wijken.

“Ook dat is hoognodig, want te veel kinderen gaan met honger naar school. En dat heeft effect op hun concentratie en leerprestaties. Kansengelijkheid begint in de lunchtrommel. Maar met warme groentenlunches kun je meer vliegen in één klap slaan, minder honger, meer rust en concentratie in de klas, gezondere kinderen en alle kinderen leren groenten te eten. Dat laatste is misschien wel het allerbelangrijkst, want vaak krijgen ze dat niet mee vanuit thuis. Wij hebben daarom ook een heel lesprogramma ontwikkeld om kinderen groenteneters voor het leven te maken.”

Spannend
Als missie gedreven bedrijf hoopt Tommy Tomato dat die ontwikkeling zich gaat inzetten. Komend jaar zetten ze zelf een cruciale stap: van start-up naar scale-up. Bas zoekt hierbij samenwerking met nieuwe bedrijven als Picnic en Crisp. Met een spannend jaar voor zich voelt Bas die spanning niet als een last. “Wij zijn echt missie gedreven, we willen een verandering van de lunchcultuur en dat willen meer mensen. Meerdere keren per maand worden we wel benaderd door investeerders die ons willen helpen. Er komen mensen bij ons werken die in een commerciële baan best meer zouden kunnen verdienen, maar toch voor ons kiezen. Dat bevestigt allemaal dat we bijdragen aan iets goeds. Het is spannend, maar hierdoor voelen we ons gesterkt en dat geeft ook rust.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Tommy Tomato 
Pieter Goedkoopweg 32
2031 EL Haarlem 
Tel: +31232052292 
bas@tommytomato.nl