Mark van der Salm van Snijpunt:

"Van teler tot aan het eindproces van onze klant, daar ligt onze focus"

Tholen - Inmiddels 25 jaar geleden werd Snijpunt opgericht om paprika op een innovatieve manier te verwaarden en de klant in zijn proces te ontzorgen, geeft Algemeen Directeur Mark van der Salm aan. Hij stelt in het derde nummer van vakblad Primeur in 2023 vast dat deze uitgangspunten nog steeds actueel zijn. “Dat zijn waarden die we nog steeds hebben. Onze functie in de keten is om de klant te ontzorgen door verse groenten verder te verwerken naar een goed en kwalitatief halffabricaat.”

25 jaar 
Op 1 juni 1998 ging Snijpunt van start met het verwerken van paprika’s die net niet retail geschikt waren, door bijvoorbeeld een afwijkende vorm, maar prima geschikt om een kwalitatief halffabricaat van te maken. Sinds 2018 is Snijpunt – dat werd opgericht door paprikateler Karel Vromans en compagnon Marco Romein – onderdeel van coöperatie Harvest House die 72 leden telt die gezamenlijk 1.200 hectare bewerken.

“De combinatie met Harvest House geeft Snijpunt diverse ketenvoordelen, zoals de product beschikbaarheid, toegevoegde waarde op de productgroep paprika en korte logistieke ketens op gebied van versheid van het product. Snijpunt heeft met haar team de ambitie om de groei die vanaf ongeveer 2005 werd ingezet en een ononderbroken lijn laat zien, ook naar de toekomst uit te nutten,” aldus Mark. Later dit jaar viert Snijpunt het 25-jarig jubileum met een groot feest.

Paprika is nog steeds de corebusiness van Snijpunt, maar in de loop der jaren zijn er meerdere productgroepen aan toegevoegd, geeft Mark aan. “Van één productielijn en één product zijn we gegroeid naar 12 productielijnen en 15 productgroepen, waaronder bijvoorbeeld bloemkool- en broccoliroosjes, geschoonde radijs en flespompoen.”

Bij het toevoegen van nieuwe productgroepen is onder andere een uitgangspunt voor Snijpunt hoeveel arbeid een product voor de klant vergt; en wat heeft in zijn productieproces echt meerwaarde om als halffabricaat aangeleverd te worden. “Wij moeten het beter doen dan onze klant dit zelf kan, want de klant kan ook besluiten om het proces zelf uit te voeren. Wij moeten excelleren waar het de houdbaarheid van het product betreft, maar ook op het vlak van kostenbesparing door arbeid, efficiëntie en beschikbaarheid.”

Nieuwe initiatieven
Eén van de nieuwe producten die in de wachtrij staan en waar onderzoek naar wordt gedaan is geschoonde komkommers, waaruit de zaadlijsten zijn verwijderd, als basis voor salade. Het van zaad ontdoen van een komkommer is een arbeidsintensief proces, merkt Mark op. “Als we dat machinaal kunnen verwerken op een goede manier of als we door onderzoek een ander komkommerras kunnen gebruiken dat van zichzelf minder zaad bevat, dan kunnen we daarin een verschil creëren.” Daarmee doelt hij onder andere ook op de langere houdbaarheid die het verwijderen van de zaden uit de komkommer geeft.

Uitdagingen huidig seizoen
In het huidige seizoen geeft de beperkte beschikbaarheid van groenten Snijpunt uitdagingen, omdat de afgesproken volumes door leveranciers vanwege de tegenvallende oogsten soms niet kunnen worden geleverd. Mark geeft aan dat de situatie ervoor zorgt dat er product bijgekocht moet worden en dat dit af en toe een zoektocht is. “Daarbij is ons uitgangspunt dat we onze contracten nakomen. Wij doen wat we beloofd hebben en houden hierin de lange termijn vast. Het zorgt ervoor dat de klanten daarin ontzorgd worden en zich kunnen blijven focussen op hun eindproces."

Lange termijn
Daarbij denkt Mark niet dat de huidige economische dynamiek de groei in de weg zal zitten. “Vooralsnog zien wij op de korte termijn geen reden tot afname van ons volume. De consument en foodservicepartijen kiezen nog steeds voor gemak.” Wel ziet hij dat voor de toekomst arbeid een steeds moeilijker en duurder in te vullen factor zal worden. “Het is de reden dat we voor de toekomst sterk inzetten op verdere automatisering van het productieproces om op arbeid te kunnen besparen.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Snijpunt
Poortcamp 29
2678 PT DE LIER
tel: (0174) 63 79 00
fax: (0174) 63 79 09
info@snijpunt.nl
www.snijpunt.nl

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.