Bij tomaten- en komkommerteler Red Harvest is een nieuw scherm geïnstalleerd. Het gaat om het premium scherm Luxous 1147 H2no FR van Ludvig Svensson. In onderstaande bijdrage legt Wilfred Barendse de keuze van de telers voor het scherm uit.
Alweco voerde de installatie uit in één van de vier kassen van de tomaten- en komkommerteler met 30 hectare glas in Middenmeer. Ludwig Svensson legt uit waarom Wilfred voor dit scherm koos en hoe de samenwerking met Alweco verliep.
“We zijn altijd al duurzaam bezig. Daarin kiezen we voor kwaliteit. Ook dit scherm is daar een voorbeeld van”, vertelt Wilfred, mede-eigenaar van Red Harvest. De speciale H2no technologie van dit Luxous-scherm voorkomt condensatie. Waterdruppels vloeien uit tot een waterfilm. “Als het water weg is, kan het scherm eerder dicht en ook langer dicht blijven."
Het resultaat is aanzienlijk meer licht op momenten dat condensatie op het scherm plaatsvindt, geeft de schermleverancier aan. Dat betekent meer productie, maar ook meer schermuren en dus meer energiebesparing, zoals Wilfred stelt.
Tweede installatie in bestaande kas
De Luxous 1147 H2no FR is een tweede installatie in de desbetreffende kas. “Er ligt een verduisteringsscherm boven. Dit scherm kan natuurlijk niet lang dicht blijven. Het nieuwe scherm wel.” De Luxous 1147 H2no FR is in één van de vier kassen van Red Harvest geïnstalleerd, van 7,5 hectare. “We kijken eerst aan hoe dit gaat.”
Wilfred teelt om en om tomaten en komkommers, voor de hygiëne, om virussen te voorkomen. “We telen nu voor het eerst twee om twee, dus twee kassen tomaten en twee kassen komkommers.” Tot nu toe is Wilfred tevreden met de nieuwe installatie, maar hij verwacht meer van het voorjaar. “Dan maken we meer schermuren en gaan we het resultaat echt goed merken.”
Samenwerking teler, installateur en Svensson
Het scherm werd geïnstalleerd door Alweco Scherminstallaties uit Maasdijk, tijdens de teeltwissel in de tweede helft van 2022. Ramon Bol vertelt over de prettige samenwerking. “We hebben een goede klik en zitten op één lijn. Er was ook een leuke synergie tussen onze installatieploeg en het personeel op locatie.”
In het voortraject zijn de verschillende schermopties besproken. “H2no was één van de schermen die we geoffreerd hebben. Daar had Wilfred wel oren naar. In een gesprek met Wilfred en Bart Bakker (Svensson-adviseur) hebben we de eigenschappen van het scherm verder toegelicht. Zo zijn we eigenlijk vrij rap tot een goed voorstel gekomen met elkaar.”
Voor meer informatie:
Ludvig Svensson
info.nl@ludvigsvensson.com
www.ludvigsvensson.com