Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eric Godard Durand, Agence Laparra:

"Fransen houden van oude tomatenrassen"

De zwarte vleestomaat Black Krim, Cœur de Bœuf- en ananastomaten: zwart, roze en groen, in alle soorten en maten. Agence Laparra is in februari begonnen met het oude tomatenrassenseizoen. Het bedrijf werkt al enkele jaren met zogeheten heirloom tomaten en teelt die op dit moment nog enkel in de Rhônevallei en de Provence, maar dat gaat in de toekomst veranderen. "Wij zullen onze oude tomatenrassen ook in Bretagne gaan telen en daarna in andere regio's van Frankrijk."

"Daarnaast gaan we binnenkort beginnen met het telen van verschillende rassen smakelijke cherrytomaten die overal in Frankrijk zullen worden geteeld, zelfs door telers in de grotere regio Parijs. Dit zal zowel meer kwaliteit als meer opleveren."

Afhankelijk van het weer zullen de oude tomatenrassen verkrijgbaar zijn tot september, of zelfs oktober met een consumptiepiek in de maanden mei, juni en juli. De oude tomatenrassen hebben ook de interesses van de telers gewekt. "Velen van hen zijn zich met deze rassen bezig gaan houden, omdat ze de laatste jaren weer populair zijn geworden. Sommigen van hen hebben zelfs hun voor de verwerking van trostomaten ontworpen apparatuur vervangen door apparatuur voor de verwerking van oude tomatenrassen, die soms minder modern zijn."

Aan het begin van het seizoen zijn de prijzen altijd hoog 
"Aan het begin van het seizoen zijn deze tomatenrassen erg populair bij consumenten en door de kleine hoeveelheden die beschikbaar zijn, zijn de prijzen altijd hoog. Daarna veranderen de prijsniveaus meestal naarmate het seizoen vordert en met de komst van grotere partijen."

Onzekerheid, zelfs voor massaconsumptieproducten
"We letten altijd op de weersomstandigheden, omdat die ervoor zorgen dat de consumptieaantallen groter of juist kleiner worden. Dit neemt echter niet weg dat tomaten nog steeds massaconsumptie-producten zijn en we ze zelfs in de winter afzetten. De afgelopen seizoenen verliepen vrij goed, maar we maken ons altijd zorgen over het komende seizoen."

De huidige context is zeer bijzonder en het is daarom moeilijk om voorspellingen te doen over de hoogte van de prijzen die tijdens het seizoen zullen worden gehanteerd. "We weten dat de telers een hogere vergoeding nodig hebben om uit de kosten te kunnen komen, maar we zijn altijd afhankelijk van de consumptieaantallen, want op basis daarvan kunnen we beter of minder goede prijzen voor onze producten krijgen."

Voor meer informatie: 
Agence Laparra 

62a rue de Montpellier 
CP 50369 
94622 Rungis, Frankrijk
Tel.: +33 1 46 86 40 32 
Mob.:  +33 6 09 22 20 84
eric.godard@laparra.fr 
www.laparra.fr 

Publicatiedatum: