De Israëlische ontwikkelaar van kaszaden, Harmoniz, maakt gebruik van geavanceerde, moleculaire biologie en teelttechnologieën om tomaten met een goede smaak, versheid en hoge weerstand tegen virussen aan supermarkten wereldwijd te leveren.
Fusie afgerond
Harmoniz maakte onlangs zijn debuut na afronding van de fusie tussen TomaTech, een zaadveredelingsbedrijf, en Nirit Seeds, ontwikkelaars van hybride groentezaden. Het bedrijf is gevestigd in Israël en heeft veredelings- en marketingactiviteiten in Spanje, Italië, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Mexico, Canada, Zuid-Afrika en Marokko.
De fusie van TomaTech en Nirit zorgde voor een uitbreiding van het team van Harominz, dat nu wereldwijd uit meer dan 80 mensen bestaat, waaronder moleculaire biologen, veredelaars en tuinbouwkundigen. Bovendien heeft het bedrijf zijn activiteiten in Israël uitgebreid, met een logistiek centrum en hoofdkantoor in Kibbutz Kfar Menahem.
Retailers en telers
Harmoniz bedient zowel retailers als telers door in te spelen op hun unieke behoeften. Voor retailers ontwikkelden ze een product met langdurige versheid, dat 52 weken per jaar, elke dag van de week beschikbaar is, waarbij telers meer waarde uit hun zaden kunnen halen. Dit omvat een hoge opbrengst en een goede smaak, kleur, textuur en plantweerstand.
Zo is Harmoniz erin geslaagd de DNA-markers te identificeren die voor resistentie tegen het Tomato Brown Rugose Fruit Virus (ToBRFV) zorgen. Het virus richt sinds 2014 wereldwijd ravages aan bij tomatentelers.
Verwarmd en onverwarmd
Als onderdeel van hun streven naar duurzaamheid teelt Harmoniz tomatenvariëteiten voor zowel verwarmde als onverwarmde kassen, wat resulteert in een uniform product dat het hele jaar door beschikbaar is. Dankzij de verbeterde versheid na de oogst kunnen de producten in een uitstekende conditie naar de klanten worden vervoerd, waardoor voedselverspilling wordt voorkomen.
Ofer Ben Zvi, directeur van Harmoniz: "Onze missie is duidelijk: groenten telen en verkopen, die mensen graag consumeren en telers graag telen met behoud van innovatie, creativiteit en een focus op de consument aan het einde van de toeleveringsketen. Wij bieden een harmonie van smaken, technologie en innovatie, om steeds opnieuw een superieure eetervaring te leveren."
"In een tijd waarin consumenten te maken krijgen met tekorten in het aanbod van groenten, in landen als het Verenigd Koninkrijk, wordt ons werk om de toeleveringsketen van groenten zo doeltreffend mogelijk te laten functioneren nog relevanter en belangrijker."
Voor meer informatie:
Paul van Dijck, VP Sales & Marketing
Harmoniz
Tel.: +31 (0)6 11905289
paul@harmonizseed.com
www.harmonizseed.com