Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toenemend aanbod biologisch en inflatie zorgen voor forse groei

GfK: Omzet biologisch +25% in 2022

Door het groeiende aanbod biologisch is de omzet van biologische producten in Nederland vorig jaar met 25% gestegen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van GfK (2023). De omzetstijging bestaat voor 15% uit toenemend volume en 10% uit de gemiddelde prijsstijging. Nederlandse huishoudens kochten niet alleen meer, maar ook vaker biologisch. De aankoopfrequentie steeg met +15%. De voornaamste reden om biologisch te kopen is diervriendelijkheid (84%), gevolgd door de positieve impact op het klimaat en de bodemkwaliteit (79%). De meerderheid van de consumenten zou nog vaker biologisch kopen als het goedkoper zou zijn (77%) of als er een biologische variant beschikbaar is (35%), zo blijkt uit aanvullend onderzoek van I&O (2023).

De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen steeg in 2022 met 25% naar 1,4 miljard euro. Daarmee is van de totale FMCG-omzet voor huishoudelijk gebruik  3,5% biologisch. Ook het absolute volume van biologisch nam met 15% toe, terwijl het volume van niet-biologische producten juist daalde. Ondanks dat de omzet van beide groepen is gestegen, groeide biologisch fors harder.

De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische product aanbod. Supermarkten spelen een belangrijke rol in het aanbod, aangezien 73% van alle biologische producten in de supermarkt worden gekocht. Supermarkt Plus besloot vorig jaar uitsluitend nog biologische drinkzuivel onder haar huismerk aan te bieden en ook Albert Heijn ging over op alleen nog biologische volkorenpasta.

De groep consumenten die 1 keer per week of vaker biologisch koopt, ook wel de 'Heavy buyers', steeg het hardst. De grootste groep zijn 'Medium buyers', ofwel consumenten die 12-52 keer per jaar biologisch kopen. Dit zijn bijna 40% van Nederlandse huishoudens (3,2 miljoen). Zij kopen gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch, zo’n 37,4 keer per jaar (+15%).

"Willen we naar 15% biologische landbouw groeien, dan is het van groot belang dat niet alleen het aanbod, maar ook de afzet van biologische producten fors toeneemt. We zijn heel blij dat  steeds meer consumenten en organisaties zelfs in economische zware tijden die bewuste keuze maken", aldus Michaël Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.

Michaël Wilde.

77% van de consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische producten goedkoper zouden zijn. Diervriendelijkheid is de belangrijkste reden (84%) om voor biologisch te kiezen. Daarna volgt milieu: 79% vindt het belangrijk dat de productie van biologische voeding bijdraagt aan een gezonde bodem, zonder negatieve impact op de waterkwaliteit (78%).  

De driejarige consumentencampagne 'De mooiste boodschap is bio' helpt consumenten volgens Bionext om structureel vaker voor biologisch te kiezen, door de inzet van nudges in de supermarkt, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving.

Voor meer informatie: info@bionext.nl en www.bionext.nl 

Publicatiedatum: