Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Tegenwoordig zijn er specialisten en verbinders nodig"

"Ik geniet ervan als ik mensen zie groeien", zegt Wouter van Vliet van Van Iperen. "Dat ze dingen doen, waarvan ze eerder dachten dat ze dat nooit zouden kunnen."

Hij was pas achttien jaar oud toen hij bij van Iperen begon. Veel ervaring in de sector had hij niet. School was niet aan hem besteed. Hij wilde werken. Maar toen hij eenmaal ontdekte waarom een studie nuttig was, had hij aan motivatie geen gebrek meer: “Ik heb in vier jaar tijd de hbo-opleiding commerciële economie gedaan, in de avonduren", vertelt Wouter in onderstaand interview vanuit Van Iperen.

Bij Van Iperen begon hij met allerlei klusjes op de afdeling in- en verkoop meststoffen. Nu, veertien jaar later, is hij sectormanager van de sector tuinbouw en de akkerbouw en geeft hij leiding aan ruim zestig mensen. “Ik vind het belangrijk om te faciliteren. Om omstandigheden te creëren, waarin mensen het naar hun zin hebben en ze zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Zodat ze in hun kracht komen te staan en ik mezelf steeds meer misbaar maak.”

Tuinbouw of akkerbouw
Een voorkeur voor een sector heeft hij niet. “Wat ik mooi vind aan de tuinbouw is de enorme innovatiekracht. Die is bewonderenswaardig. Dat stimuleert het hele bedrijf om  te blijven ontwikkelen om een
belangrijke partner te zijn en te blijven. Bij de akkerbouw springt, naast de innovaties, de passie en de liefde voor de teelt eruit". Hij is daar nu twee jaar verantwoordelijk voor. Sindsdien heeft hij veel meer oog voor de natuur.

De afgelopen jaren heeft hij het bedrijf flink zien veranderen, van productgerichte organisatie naar de focus op de klant. Van Iperen was sterk gericht op omzet en de verkoop van producten. Nu zijn ze bezig om samen met de klanten oplossingen te bedenken voor de uitdagingen waar de sector iedere keer weer voor komt te staan. Van belang is om goed te weten wat bij de klanten speelt. De adviseurs en ook de chauffeurs die de producten afleveren, zijn de belangrijkste erf betreders. Zij zijn de ogen en oren van het bedrijf. Hij heeft veel waardering voor deze collega’s. Hij gaat regelmatig mee naar  klanten om te horen wat er speelt en wat de vragen zijn. Het is fijn als klanten kritisch zijn, daar wordt van geleerd en het maakt het bedrijf en de mensen elke dag beter, want stilstand is achteruitgang.”

Specialistische kennis
Klanten hebben volgens Wouter een partner als Van Iperen nodig, volgens Wouter. “Ze kunnen het niet meer alleen. Daar is het te gecompliceerd voor geworden. Datzelfde geldt voor de adviseurs. Er is meer specialistische kennis nodig. Voorheen kwam er op een willekeurig akkerbouwbedrijf één teeltadviseur, die overal wel iets van wist. Kwam hij kennis tekort, dan haalde hij dat wel op bij een van zijn collega adviseurs. Dat kan echt niet meer. Tegenwoordig heb je specialisten nodig op het gebied van precisielandbouw, fertigatie, bemesting, biologie, middelen, enzovoorts. Op sommige bedrijven komen wel vier of vijf verschillende adviseurs van Van Iperen. De coördinatie van die aanpak ligt in handen van de relatiemanager. Dat is de verbinder tussen klant en ons bedrijf. Dezelfde ontwikkeling zie je terug in de tuinbouw.”

In de toekomst zal het werk van de adviseur nog verder veranderen. Digitalisering gaat de adviseur ondersteunen in een deel van de taken. “Dan gaat het vooral om de standaardtaken. Dit is al zichtbaar in de tuinbouw. Sommige kassen zijn niet meer toegankelijk. Voor het scouten zijn meerdere apps beschikbaar. Drones en sensoren zijn al lang geen uitzondering meer. Op die manier worden ziekten en plagen automatisch herkend en worden resultaten online vastgelegd. Adviseurs worden ook daarom steeds meer specialisten. Vooral ook sparringpartner van de teler.”

Weerbare planten telen
Over de toekomst van de agrarische sector maakt hij zich geen grote zorgen. Wel is het volgens Wouter belangrijk dat er voorgesorteerd wordt op alle veranderingen. “Daar is een andere manier van denken voor nodig. Bij de klanten en ook bij adviseurs. Het bedrijf kan niet  blijven doorgaan zoals het altijd is gedaan, alsof er niets aan de hand is. Dan houdt het vroeg of laat een keer op. Het is niet goed om de ogen te sluiten voor  toekomstige veranderingen. Chemische gewasbeschermingsmiddelen verdwijnen en dat wat ervoor terugkomt, werkt over het algemeen minder. Er is dus nog meer kennis nodig van een breder productenpakket. De inzet moet erop gericht zijn om met een geïntegreerde aanpak een weerbare plant te telen.”

Schaalvergroting is nodig 
Om als agrarisch bedrijf te kunnen blijven bestaan, ontkomt volgens Wouter het bedrijf niet aan schaalvergroting. “In de akkerbouw wordt steeds vaker gekozen voor precisielandbouw en fertigatie. Dan is er een bepaalde schaal nodig, omdat de investeringen anders te groot zijn. Mochten er bijvoorbeeld straks geen middelen meer zijn tegen onkruid, dan moet er mechanisch geschoffeld gaan worden, het liefst met moderne cameratechnologie. Dat zijn flinke investeringen. Dan moet het bedrijf of ‘groot genoeg’ zijn, of men moet het samen met andere akkerbouwers oppakken. Er zijn in de agrarische sector veel technologische innovaties."  Hij vind dat telers daar gebruik van moeten kunnen maken. " En dan is schaalvergroting of verdergaande samenwerking onmisbaar. Zeker dan is er toekomst voor deze prachtige sector.”

Voor meer informatie:
Van Iperen
info@iperen.com 
www.iperen.com

Publicatiedatum: