Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sander van Kampen, Dutch Wasabi:

“We hebben bewezen dat wasabi een rendabele teelt is”

Het bedrijf Dutch Wasabi teelt onder meer wasabi en gember in een kas in De Lier. Daarnaast biedt het allerlei bijbehorende producten aan via de webshop, met name gericht op (thuis) chefs die aan de slag willen in de Japanse keuken.

Sinds een jaar werkt Sander van Kampen voltijd in zijn wasabikwekerij. "De grootste uitdaging is om het businessmodel robuust en gezond te maken", zegt hij in onderstaand interview voor de Tuinbouw Ondernemersprijs, waarin Dutch Wasabi genomineerd is voor de themaprijs 'Nieuwe teelten, nieuwe toepassingen'.  

Dutch Wasabi is momenteel bezig om het antwoord te vinden op de volgende vragen. Hoe maak je van een interessante startup een stabiele scale-up binnen de tuinbouwsector? “We hebben bewezen dat wasabi een rendabele teelt is,” legt Sander uit. “Maar het is wel lastig schaalbaar. Daarom testen we of de teelt van gember voor de retail ons kan helpen opschalen. Het blijft constant puzzelen, maar dat is juist ook het leuke eraan.” 

Blijf ontdekken
"
De teelt van gember is een mooi voorbeeld van het funderen van ons businessmodel. De partners van Dutch Wasabi zitten in de potplanten en de tomaten dus is er behoorlijk wat kennis in huis. Tijdens de teelt van een niche product als gember blijkt dat nog niet alle kennis in huis is. Het doel is om te blijven ontdekken, dat is het mooie.

Waardering
Het in de markt zetten van nieuwe teelt kent uitdagingen. "Heel simpel gezegd, gember importeren uit China is goedkoper. Dat heeft met de schaal en arbeidskosten te maken, bovendien telen wij binnen en hebben dus hogere energiekosten. Dus als wij de markt opgaan, zoeken we de klanten die de toegevoegde waarde van ons product waarderen. Het is een mooi en schoon product, met een lagere CO2-footprint en verser, want lokaal geteeld. Dat zijn de unique selling points.” 

Breed assortiment
Kenmerkend van Dutch Wasabi is dat de organisatie denkt vanuit de markt of het nu om wasabi of andere specialistische teelten gaat. Sander geeft aan dat het doel van de organisatie is om een breed assortiment aan te kunnen bieden aan de klant. "Een breed assortiment met niche producten is interessant voor chefs en consumenten die iets speciaals willen. De klant goed bedienen en dan opschalen, dat is de routekaart.” 

Boost
Dutch Wasabi richt de pijlen op meerdere projecten. "Als er eentje slaag, is dat al top," aldus Sander. “De groei is er sowieso, maar als één of meerdere van de experimentele projecten die we nu uitvoeren goed valt, krijgen we een flinke boost. Dat helpt met keuzes zoals het wel of niet aannemen van extra personeel, bijvoorbeeld.” 

Dutch Wasabi krijgt met alle facetten te maken van het ondernemen. Sander: "Net zolang puzzelen tot dat het klopt, daar hou ik van."

Ook het telen van andere innovatieve producten bekijkt Sander, zo vertelde hij vorig jaar zomer al. “Ik verwacht nu dat we volgend jaar wel weer iets nieuws in de markt kunnen gaan testen", gaf hij toen al aan.

Voor meer informatie:
Sander van Kampen
Dutch Wasabi
info@dutchwasabi.nl 
www.dutchwasabi.nl 

 

 

 

 

 

Publicatiedatum: