In Wollup, bij de grens met Polen, teelt Havelia sinds 2009 voornamelijk allerlei soorten tomaten. Havelia is een zusterbedrijf van Werder Frucht, dat de producten van Havelia uitsluitend als contractmarketeer voor EO Mecklenburger Ernte op de markt brengt. Het bedrijf heeft nu besloten de locatie uit te breiden: naast de bestaande teeltruimte van 6 ha wordt er nog 2,5 ha bijgebouwd en eind 2024 in gebruik genomen, bevestigt directeur Gerrit van Schoonhoven.
Net als het bestaande terrein moet de nieuwbouw zoveel mogelijk duurzaam worden verwarmd. Van Schoonhoven: "We worden nu al voor ongeveer 60 procent voorzien van regeneratieve warmte via een biogasinstallatie en willen dit aandeel verder vergroten. Hierdoor zijn we ook zeer intensief bezig met het thema geothermie, zodat we in de toekomst volledig zonder fossiele brandstoffen kunnen." Welke variant van geothermie - diepe of near-surface geothermie - in de toekomst zal worden toegepast, is nog onduidelijk.
De huidige tomatenkas in Wollup
LED-systemen en zonnepanelen
Op de locatie in Wollup worden momenteel op vijf hectare tomaten geteeld en op één hectare bramen. Ook in de nieuwe kas zal Havelia zich voornamelijk richten op de tomatenteelt, vertelt van Schoonhoven. "Het wordt een klassieke kas, maar met de mogelijkheid om in de toekomst LED-systemen en zonnepanelen toe te passen. De daadwerkelijke uitvoering is echter nog niet gepland in de eerste bouwfase, maar eerst worden de basisvoorwaarden gecreëerd. Ook willen we afwachten hoe de energiecrisis wordt aangepakt. Doorslaggevend zal uiteindelijk zijn hoe de elektriciteits- en gasprijzen zich op middellange termijn ontwikkelen."
De oogst begint in week 15
Havelia exploiteert in totaal drie kassen in de deelstaat Brandenburg en is verantwoordelijk voor de eigen teelt van tomaten, paprika's, aubergines en bramen. Ondanks de moeilijkere omstandigheden zal de tomatenoogst in Wollup dit jaar naar verwachting volgens plan in week 15 beginnen. "Hoewel we met hogere kosten moeten werken, zal er geen vertraging zijn in het oogstvenster."
De mate waarin de extra kosten kunnen worden doorberekend hangt af van de marktsituatie aan het begin van de Duitse tomatenoogst, zegt hij. Werder Frucht spant zich echter in om de kostenstijgingen in de handel door te voeren. "Uiteindelijk beslist echter nog altijd de markt."
Voor meer informatie:Gerrit van Schoonhoven
Havelia GmbH / Werder Frucht GmbH
Am Frucht- und Frachthof 6
14550 Groß Kreutz
Tel.: +49 33207 370515
info@werder-frucht.de
www.werder-frucht.de