Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dahliavak te gast bij Koppert Cress

Woensdag 1 maart vond de Dahliadag plaats van de KAVB-productgroep Dahlia. Door de organisatie was een programma samengesteld waarop mensen uit alle delen van de keten afkwamen. Na jarenlang geen jaarvergadering werd het druk bezocht en was men te gast bij Rob Baan van Koppert Cress.

De aanwezigen maakten kennis met de crème de la crème van de dahlia. De mooie bloemen hebben een enorme fanbase en op Instagram en andere social media zijn er wereldwijd wel 1,5 miljoen volgers. Tijdens de bijeenkomst bleek er het enorme verschil van Dahlia telen en Dahlia (laten) beleven. Waar de ene producent moet knokken bij een prijsverhoging van 2 cent, kan diegene die Dahlia’s laat beleven dubbeltjes meer vragen zonder een rimpeling in de omzet.

De Dahlia-teelt is een teelt zoals die van vele bol- en knolgewassen. Er is bij de consument veel onkunde over het vak, maar de Keukenhof laat wel de consument het gevoel rond bollen en knollen enorm ontwikkelen. Door dit via de sociale media verder uit te vergroten, is het bedrijf Fam Flowerfarm erin geslaagd om de Keukenhof jaarrond te laten gebeuren. De sociale media met de TikTok, Facebook, de Insta’s en Twitter geeft een heel groot bereik, mits je het leuk kort en sexy maakt. Beheers je deze dimensie naast je gewone bedrijf dan krijg je een ander verdienmodel.

Bij Koppert Cress is men ook intensief bezig met de eindklant. “Bij ons is dat niet de consument, maar de chef in de keuken. Die benadering doen we graag, omdat we business-to-business zakendoen. Koks weten heel goed, dankzij hun rondleidingen, dat de glastuinbouw volop bezig is met duurzaamheid, voedselveiligheid, smaak en mooie dingen. Zo zou ook de bloemensector die echte bloemist en arrangeur inniger moeten omarmen”, aldus Rob Baan.

Maar de benadering van Fam Flower Farm heeft een mooi en bijzonder bijeffect. De consument heeft dankzij de dames van Fam Flower Farm meer inzicht in ons vak gekregen dan dat ze krijgen als ze een bosje bloemen bij de buurtsuper inladen. Daarom zou de sector dit soort initiatieven verder moeten ondersteunen.

Het plenaire deel van de dag stond in het teken van de jaarvergadering van de productgroep Dahlia, waar productgroep voorzitter Arnold van der Linden een mooie uiteenzetting gaf waar de productgroep mee bezig is geweest afgelopen jaren. Hij stond daarbij expliciet stil bij de vele initiatieven waarin het bestuur een rol heeft gespeeld. Beleidsmedewerker keuringsbeleid & kwaliteit, Annette Peeters vertelde over de recente ontwikkelingen in de kwaliteit van dahlia’s, de areaalstatistiek en de koers van de BKD.

Algemeen voorzitter Jaap Bond van de KAVB nam de aanwezigen mee in de verduurzaming in de bollensector en het beleid nationaal en vanuit de EU.

Tekst: KAVB

Publicatiedatum: