TLN, Fenex en evofenedex hebben opnieuw bij de Douane aan de bel getrokken over de regelmatige en langdurige verstoringen in de douanesystemen. De haperingen in de IT-systemen hebben een enorme impact op de logistieke processen, waarvan het bedrijfsleven ernstige hinder ondervindt. De drie organisaties vragen de Douane daarom zo snel mogelijk met een oplossing te komen, zo melden ze.
"Naast de problemen met de douanesystemen ondervinden ondernemers veel administratieve rompslomp, blijven aangiften nog langer in de verificatie ‘hangen’ (ook nog door verstoringen van 2022) en zijn er aangifte-inhoudelijke problemen, zoals met contingenten."
Op basis van de stroom aan reacties die TLN, Fenex en evofenedex over de verstoringen in de afgelopen periode hebben gekregen, heeft TLN - mede namens Fenex en evofenedex - vrijdag zowel telefonisch als schriftelijk de Douane op hoog ambtelijk niveau opgeroepen nu ernst te maken met het oplossen van de al lang lopende problematiek.
Noodprocedure
Ook is gevraagd op heel korte termijn te komen tot de daadwerkelijke invoering van de zogenaamde noodprocedure. TLN, Fenex en evofenedex blijven met de Douane in gesprek om de zorgen en wensen van het bedrijfsleven terug te koppelen.
Bron: evofenedex