Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Onze robot rijdt autonomer dan een Tesla”

Tholen - De autonome UV-C-robot die Honest AgTech op Fruit Logistica presenteerde samen met CleanLight zit tjokvol sensoren. Die maken dat de robot een hoger niveau van autonoom rijden heeft dan een Tesla, zegt Maren Schoormans. Hij ziet in Autonomous Mobile Robots (AMRs) de opvolgers van AGVs, Automated Guided Vehicles. Uniek aan de robot van Honest dat ie onafhankelijk is van externe hardware zoals kettingen, draden, tags of bakens.

Sensordata combineren
Autonome navigatie in kassen is een moeilijke taak vanwege de ongestructureerde omgeving. Een bekend probleem is het glazen kasdek, dat GPS-signalen verstoort. Zonder toegang tot nauwkeurige locatie-informatie moeten autonome robots in plaats daarvan vertrouwen op op sensoren gebaseerde navigatie- en kaartsystemen, weet Maren.

Overdag rijden is voor robots in kassen extra uitdagend vanwege continu variërende lichtinval. Dankzij zogenaamde softwarematige ‘sensor fusion’ tussen 3D-camera’s en 3D-lidarsensoren slaagt Honest er toch in. “3D-lidarsensoren zijn eigenlijk ‘enorm gevoelige afstandmeters’ die de omgeving scannen zonder dat het licht het beeld kan verstoren.” Alle data van sensoren en camera’s komt samen in een model. “Dat model is nauwkeuriger omdat het de sterke punten van de verschillende sensoren in evenwicht brengt.”


Jasper den Besten en Maren Schoormans bij de robot van Honest Agtech op Fruit Logistica 2023

All-in gegaan
Met deze mogelijkheden kunnen autonome robots veilig navigeren binnen de grenzen van een kas, zelfs zonder te vertrouwen op GPS-signalen van satellieten. “Dit maakt het eenvoudig om extra machines en robots in bestaande kassen te introduceren zonder dat er iets aan hoeft te veranderen.” Komt de robot toch onverhoopt een obstakel tegen, dan is de robot uitgerust met een systeem dat de teler direct een melding geeft. Bij een seintje kan de teler even komen kijken, het obstakel uit de weg ruimen en de robot weer ruim baan geven.

Bij het uitrusten van de robot met sensoren is Honest all-in gegaan. Maren somt op dat de robot uitgerust is met 3D-camera’s, 2- en 3D Lidarsensoren en ultrasoonsensoren. Het uitgangspunt is dat de robot moet zo veilig mogelijk moet zijn, anticiperend op Europese regelgeving die er gaat komen voor autonoom rijden. “Maar nog meer dan de sensoren is het de software die het hem doet”, benadrukt Maren. “Een sensor monteren kan immers iedereen.”

UV-C
De robot van Honest kan een rijsnelheid tot maximaal 100 meter per minuut halen. Voor een goede UV-C-toepassing, waarmee de robot op de beurs is uitgerust en ook bij de eerste praktijkgebruikers, ligt de snelheid lager: 20-60 meter per minuut, afhankelijk van het gewas. De eerste gebruikers telen aardbeien. “Eén robot kan 10 hectare aardbeien met UV-C behandelen en 6 hectare komkommers.”

Het onderstel van de robot heeft Honest ingekocht. Het is bestaande techniek die door de robotbouwers verder is uitgebreid om er een autonome robot van te maken. Voordat de robot echt autonoom door de kas kan rijden, leert de robot de kas eerst een week kennen. Bij het maken van proefrondjes neemt de robot de omgeving in zich op. Met die kennis, en hulp van sensoren en software, kan de robot daarna zelfstandig rijden.

Overdag
De UV-C schakelt automatisch op en af en schakelt uit als mensen in de buurt komen. Bijzonder is dat de robot met UV-C óók overdag rijdt. “Dat kan dankzij alle sensoren en veiligheidsmaatregelen”, zegt Maren. “UV-C is overdag nauwelijks minder effectief, dus is het logisch het gewas de hele dag te behandelen. De slechts 15% lagere effectiviteit van UV-C overdag compenseren we door iets langzamer te rijden.”

Nu de eerste robot is ingezet en getraind, is het toevoegen van meer robots om de efficiëntie te verhogen slechts één stap verwijderd, voorzien de robotbouwers. “Elke robotbot zal alle training en intelligentie van zijn voorganger erven, zodat ze zowel met elkaar als met externe systemen kunnen communiceren voor een volledig geoptimaliseerde kas.”

En hoe zit dat nu met Tesla? “Hun auto’s hebben autonomie level 3. Onze robot heeft level 5. Wel is het natuurlijk zo dat zij in een nog complexere omgeving rijden, buiten op openbare wegen. In een whitepaper gaan we dieper op de autonomieniveaus in.”

Voor meer informatie:
Maren Schoormans
Honest AgTech
maren.schoormans@honest.ag
www.honest.ag