Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Focus op tomatenspecialties om op te vallen in de massa"

In een markt met een steeds rijker aanbod aan producten moet je kunnen opvallen. Met die gedachte in het achterhoofd weet Gioacchino Russo, eigenaar van het gelijknamige Siciliaanse teeltbedrijf, het verschil te maken in een soms wispelturige en onbetrouwbare markt om het voortbestaan van zijn onderneming te verzekeren. 

Gioacchino Russo

Teeltkosten zijn een steeds zwaarder doorwegende post, zeker in een tijd waarin geen zekerheid bestaat over de uiteindelijke inkomsten.

Orde en netheid troef in dit teeltbedrijf

De oplossing kan alleen komen van producten die, ongeacht wat er op de reguliere markt gebeurt, dat beetje extra bieden om een plaatsje te veroveren tussen het aanbod van nicheproducten. Want daar ligt de kwaliteitsvolle "comfortzone". 

Groene cherrypruimtomaten van hoge kwaliteit (klik hier om meer foto's te bekijken)

"Je moet streven naar de hoogste kwaliteit om je los te maken van de standaardmarkt", aldus Gioacchino Russo. "Het gaat om producten en rassen die het rendement op de investering kunnen maximaliseren. Natuurlijk vergt dat veel economische opofferingen en ook veel werk. Je moet oog hebben voor detail, de juiste rassen kiezen, goed kijken met wie je op commercieel vlak in zee gaat en aangepaste teelttechnieken toepassen gebaseerd op jaren van ervaring. Ook extern advies van teelttechnici is een must." 

Gele cherrypruimtomaat van hoge kwaliteit  

Russo teelt al enkele jaren tomatenspecialties, waarbij hij vaak van ras verandert, zodat ze altijd inspelen op de markttrends, vooral in het segment van de gekleurde tomaten.

Karton met een mix van tomaten om aan de verwachtingen van de horeca te voldoen

"We willen voldoen aan de eisen van onze buitenlandse klanten in vooral Groot-Brittanniƫ, Nederland, Belgiƫ en Duitsland", legt Russo uit. "Ze verwachten van ons cherrytomaten van hoge kwaliteit, bijna altijd specialties. Onze klantenkring is niet breed. Het zijn in de eerste plaats toprestaurants en luxehotels. Onze tomaten worden gebruikt voor de bereiding van bepaalde gerechten en daarom moeten ze niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, qua vorm en consistentie, maar ook voldoen aan buitengewone smaakcriteria."

Gemengde palets voor klanten met hoge eisen qua productkwaliteit

"Het komt vaak voor dat we op aanvraag partijen telen van twee of drie bijzondere rassen qua kleur en vorm. Daarbij houden we altijd rekening met de houdbaarheid van het product, want de tomaten leggen soms ook lange afstanden af."

"We bereiden ons nu ook voor om tegemoet te komen aan een aantal bestellingen vanuit de toeristische bestemmingen in het Midden-Oosten. Die export kan alleen per vliegtuig", besluit Gioacchino Russo.

Voor meer informatie:
Gioacchino Russo
Azienda Agricola Russo
Tel: +39 347 8955522
chiara.russo.89@virgilio.it
www.russoaziendagricola.com

Publicatiedatum: