Willem Dijk jr., Willem Dijk AGF

“Hogere productiviteit door nieuwe software”

Tholen - Toen de bestaande software van Willem Dijk AGF, groothandel, importeur en exporteur van AGF, niet langer toekomstbestendig was, ging directeur Willem Dijk jr. op zoek naar een vervangend pakket dat kon voldoen aan de noodzaak voor verdere automatisering van de groothandel.


Met de nieuwe scanners is het werken met papieren lijsten voor Willem Dijk AGF verleden tijd 

“Aan de verkoopkant zijn we in de loop der jaren doorontwikkeld met aspecten als just-in-time-levering, kwaliteit en korte lijnen en dat vertaalde zich niet door in het magazijn, want dat was niet verder door geautomatiseerd, waardoor we daar geen slagen konden maken. De wereld draait door en je moet verder op geautomatiseerde basis", zegt hij in het eerste nummer van vakblad Primeur van 2023.

Automatisering magazijn
Vooral in het magazijn leverde het gebrek aan automatisering problemen op, geeft Willem aan. “Als je moet orderpicken van een papieren lijst, hebben orderpickers meer kennis van de producten nodig waardoor de inwerktijd een langdurig en inefficiënt traject is. Met de huidige kosten en het gebrek aan personeel is dat enorm lastig.”

Als het magazijn geautomatiseerd is en er met scanners gewerkt kan worden waarbij de orderpicker vanaf het scanscherm wordt geïnstrueerd over de locatie van het product, verwacht hij een toename van productiviteit die de groeidoelstelling een impuls kan geven. “We zetten elk jaar in op doorontwikkeling en groei. Ik verwacht een vooruitgang in productiviteit te realiseren, waardoor we met hetzelfde team meer omzet kunnen draaien.”


Willem Dijk AGF verwacht door verdere automatisering efficiënter te kunnen werken en daardoor een hogere productiviteit te bereiken 

Efficiëntie is daarbij de centrale focus van Willem Dijk AGF. “Efficiëntie betekent onder andere stijging van de productiviteit en dat is het besparen van uren en daarmee van kosten. Je kunt in de huidige maatschappij niet klakkeloos alle kostenstijgingen doorbelasten naar de klanten, want dan zou je richting onbetaalbare AGF gaan. Daarom proberen wij in te zetten op kostenreductie door de efficiëntie te verhogen, waardoor we een deel van de kostenstijging kunnen reduceren en dat niet in de kostprijs van het product hoeft te worden opgenomen.”

Eén pakket
Een grote wens van Willem Dijk AGF was om in het hele bedrijf met één software-pakket te kunnen werken. “Commercie: inkoop, verkoop, kwaliteit, afrekeningen, maar ook transport, warehousing, magazijn en orderpicking en daaraan gekoppeld de administratie allemaal in één pakket.” Uiteindelijk vond Willem dat in de ADS software voor de AGF-handel van Addition Solutions dat gebruikmaakt van Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Willem maakte een bewuste keuze voor een brede AGF-applicatie met diverse functionaliteiten die ingesteld kunnen worden naar gelang de behoefte, want liever past hij de werkwijze binnen het bedrijf wat aan, dan te kiezen voor een totaal op maat gemaakt pakket. “Maatwerk kan een probleem zijn binnen de verdere doorontwikkeling van een pakket, omdat het dan moeilijker is om mee te gaan met updates. Eén van de belangrijke redenen van onze keuze is dat met Business Central we in de toekomst altijd mee kunnen in de updates, zonder dat eerst gekeken moet worden naar wat de consequenties zijn voor het maatwerk.” Binnenkort gaat Willem Dijk AGF live met de nieuwe software.


Willem Dijk jr. zet met nieuwe software in op automatisering van onder meer het magazijn

Kort op de kwaliteit
Eén van die nieuwe mogelijkheden die de nieuwe software biedt, is de commissie afrekeningsmodule. Waar het voorheen een moeizaam proces was om de verdiensten van leveranties door derden – na verkoop – te berekenen, geeft Willem aan dat nu de kosten en opbrengsten direct vanuit het systeem in een rapport inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Daarnaast is er een koppeling gemaakt met een app voor de chauffeurs die de Willem Dijk AGF orders bij de klanten bezorgen. “Doordat de chauffeur digitaal wordt aangestuurd, is er alleen bij uitzonderingen telefonisch contact met de planner nodig, terwijl nu alle handel telefonisch wordt doorgegeven. Daar gaan we een slag mee slaan.”

Willem geeft aan dat kwaliteitszorg een grote rol speelt binnen het bedrijf en ook binnen de software. “Kwaliteitsinspecties en herinspecties zijn nu vaak mensenwerk en dat is prima, want we zijn een familiebedrijf met een harde kern aan kwaliteitsmedewerkers die lang bij het bedrijf werken, maar ook daarin kunnen we verbeteren en efficiënter werken.” Die efficiëntieslag zit hem in de automatisering van de herinspecties van de kwaliteit van de producten. “Onze kwaliteitsdienst kan door de geautomatiseerde herinspectiemomenten heel kort op de kwaliteit zitten.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
willemjr@willemdijk.nl

 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.