Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Simone van Kuijk, Sarco Packaging

“Ondanks dat gebruikers misschien geen volgers zijn van je bedrijfspagina, kunnen ze je tóch volgen”

Tholen - Marketing- en communicatieafdelingen zetten steeds vaker social media in, ook B2B-organisaties. “Ook sales heeft er een actieve rol in,” vertelt Simone van Kuijk, marketing medewerker bij Sarco Packaging dat vooral actief is op LinkedIn.

“LinkedIn is een mooi medium om je online marketing te ondersteunen en je bereikt er een breed publiek mee. Dat kunnen klanten zijn, prospects of gewoonweg mensen die geïnteresseerd zijn. Het is een makkelijke, laagdrempelige en toegankelijke manier om gebruikers en volgers te informeren of interactie mee te creëren.”

Het zakelijke netwerk LinkedIn bestaat al 20 jaar en wint steeds meer aan belang. Ben je interessant als bedrijf voor gebruikers, dan is het mogelijk om een geïnteresseerde community op te bouwen. Sarco is al een eind op weg: “Sinds 3 jaar gebruiken we LinkedIn bewuster en regelmatiger. Voorheen was de pagina er al wel, maar daar lag nooit de focus op. Waar meer mensen zich in zullen herkennen: het was bijzaak, er werd iets gepost als er iets te melden viel, maar vooral wanneer er tijd voor was en eraan gedacht werd. Vandaag de dag is social media niet alleen meer een topic van de marketingafdeling, maar van de gehele commerciële afdeling. Ook sales heeft hier een actieve rol in, om ervoor te zorgen dat hun contactpersonen de bedrijfspagina gaan volgen.”

Sarco zet niet zozeer in op de kwantiteit (hoeveelheid volgers) als wel op de kwaliteit van het LinkedIn-netwerk. “Wij hebben bijna 1.100 écht waardevolle en oprecht geïnteresseerde zakelijke volgers,” zo merkt Simone op. Om hen geïnformeerd en verbonden te houden is het belangrijk om een balans te vinden in berichten die je maakt. “Dat kunnen informatieve berichten zijn over onze verpakkingsoplossingen, projecten die gerealiseerd zijn, aankondiging van beurzen en evenementen, maar ook zeker persoonlijke successen. Persoonlijk contact vinden we erg belangrijk, zowel met leveranciers als klanten, en deze persoonlijkheid willen we ook graag uitdragen op social media. Het gaat niet alleen om wat doet Sarco, maar ook om wie zijn de gezichten achter Sarco.”

De berichten die veel likes kregen, weerspiegelen die mix van die verschillende soorten content, van video’s die de werking van een machine laten zien tot teamuitjes (zie foto’s). Simone: “Ook werken gezamenlijke posts altijd goed, bijvoorbeeld de Interpom-uitnodiging samen met Manter en Solidtec. In die post ‘tag’ je de bedrijven dan. Naast dat een post dan een groter bereik heeft, kun je op deze manier ook bij hun volgers onder de aandacht komen. Die samenwerking kun je bijvoorbeeld ook aangaan met branchemedia. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een artikel dat in een blad geplaatst is. Of het delen van een online advertorial. Of andersom: dat branchemedia een post van jou doorplaatst.” 

Het belangrijkste punt is om connecties en volgers te voorzien van informatie die zij als interessant ervaren. Hashtags (#) die je voor een woord plaatst, zijn daarvoor heel geschikt. Simone: “Ze helpen gebruikers content te laten vinden. Als bedrijf kun je met een hashtag het bericht een labeltje meegeven. Op het moment dat je ze toevoegt aan je post worden ze blauw en aanklikbaar. Mensen die erop klikken, krijgen vervolgens meer berichten te zien waarin deze specifieke hashtags worden gebruikt.” 

Simone heeft ook meteen een tip voor LinkedIn-gebruikers die op zoek zijn naar waardevolle content. “Wanneer je op een hashtag klikt kun je vanuit dat scherm er ook meteen voor kiezen de hashtag te volgen. Dit kan dus resultaten van meerdere bedrijven opleveren. Als je #verpakkingsmachines of #verpakkingsmaterialen intypt krijg je brede resultaten met uiteenlopende mogelijkheden op die gebieden. Dit kun je ook toespitsen op bijvoorbeeld #banderolleermachine, dan is de kans groter dat je het gewenste zoekresultaat vindt.”

Sarco zet het gebruik van hashtags strategisch in. “Ondanks dat gebruikers misschien geen volgers zijn van je bedrijfspagina, kunnen ze je tóch volgen. De belangrijkste reden waarom je hashtags zou willen gebruiken, is dat je op die manier op de hoogte blijft van onderwerpen die interessant zijn voor jou en de interactie kunt aangaan met mensen die ‘jouw’ hashtags gebruiken.

Het is dus een goede manier om in contact te komen met LinkedIn-gebruikers die dezelfde professionele interesses hebben als jij. Je kunt vervolgens met elkaar connecten en misschien rolt er wel een mooie samenwerking uit!”, besluit Simone.

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
s.vankuijk@sarcopackaging.com