Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nooit meer vast aan de grens dankzij expertise Bongers Expeditie

Tholen - Schort er iets aan de documentatie of is er een storing, dan staat de vracht bloemen of planten zomaar voor kortere of langere tijd aan de grens in de wacht. Vervelend, maar stel nu dat de douane zegt, ‘rij maar door en we zoeken later wel uit hoe het zit?’ In een notendop kan Bongers dat voor u regelen.

We hebben het dan over het zgn. EIDR-protocol en voor veel klanten, zo vertellen Ralph van de Grijp en René Wijnants, resp. directeur en manager applicatie- en proces beheer bij Bongers, is dit een schot in de roos. EIDR staat voor ‘Entry in the Declarant’s Record’, een vereenvoudigde aangifte dat maakt dat de vervoerder zoveel als een volmacht heeft om door te rijden. Bovendien moet normaal gesproken voor specifiek het VK een partij minimaal vier uur voor het passeren van de grens worden aangemeld. Met EIDR hoeft dat niet en mag men daar 10 tot maximaal zelfs 30 dagen mee wachten.

Dit mag en kan echter niet zomaar. Om gebruikt te maken van EIDR moet een bedrijf de nodige expertise en certificaten en vergunningen in huis hebben. Bongers en haar partner in Engeland hebben deze expertise, certificatie en vereenvoudigingen. Als aangever wordt men immers verantwoordelijk gemaakt voor de aangifte. Je verplicht jezelf de noodzakelijke controles te doen en van alle wet- en regelgeving op de hoogte te zijn.

Rust in het bedrijf
In een keer doorrijden dus, daar heeft de klant, en met name ook de vervoerder wel oren naar. En meer dan dat, sinds Bongers er recentelijk meer over is gaan communiceren stromen de aanvragen binnen. “In de praktijk komen vaak storingen voor, zowel bij de douane zelf als bij de verschillende havensystemen (GVMS), die dan vaak ook weer niet met elkaar communiceren”, weet Ralph. “Dat zorgt voor opstoppingen en stress. Met deze en andere oplossingen brengen wij rust in het bedrijf en de logistieke processen.”

Sowieso is de douanewereld nog altijd “een papierwinkel van jewelste”, weet René: men werkt nog altijd graag met fysieke documenten en drukt het liefst overal stempels op. “Bongers werkt er hard aan om dit te digitaliseren, iets waarin we met name in de afgelopen 4, 5 maanden flinke winst hebben geboekt. Veel processen hebben we geautomatiseerd en daarnaast kunnen wij in bijna alle bijkomende vragen ook oplossingen bieden. Indien gevraagd verzorgen wij bijvoorbeeld ook de documentatie voor vertrek en aankomst van het ene buitenland naar het andere, of bieden we met de exportdocumentatie ook importdocumenten aan. Voor wat betreft het VK werken we nauw samen met een partij die daar de inklaring doet en retourvrachten kan aanmelden. We werken bovendien met dezelfde systemen, wat resulteert in minder fouten en kans op vertragingen.”

Niemand mag stilstaan
Bongers werd 21 jaar geleden opgericht op de veiling in het Westland, met als doel plantenexporteurs en vervoerders een helpende hand toe te steken op het gebied van douanepapieren. Met name ten gevolge van de Brexit is het bedrijf de afgelopen jaren hard gegroeid; werkte men jaren achtereen met drie of vier man, inclusief een paar externen zijn dat er nu 16-18. Ook is veel nieuwe business gegenereerd, zowel in klandizie en goederen als in het aanbieden van nieuwe en geoptimaliseerde diensten. Hierbij hoort ook het in huis nemen van de nodige expertise en het samenwerken met partners die ook verstand van zaken hebben, wat weer resulteert in het verbeteren van de kwaliteit en het logistieke proces ook weer ten goede komt.

Tot slot is men 2 jaar geleden verhuisd naar een nieuw pand op Honderdland in Maasdijk, is een nieuwe website opgetuigd en groeit de naamsbekendheid ook buiten de regio hard. Belangrijkste, zo besluiten beide heren, blijft echter een betrouwbare, snelle en échte dienstverlening. “Rond de Brexit heeft geen enkele auto van onze klanten ook maar een keer stilgestaan vanwege het ontbreken van de juiste documenten. Voordat EIDR voor onze klanten (vervoerders) werd geïmplementeerd, stonden vervoerder aan de grens nogal eens stil omdat bijvoorbeeld eventuele invoerrechten en BTW nog niet was voldaan. Dit is namelijk sinds ruim een jaar verplicht voor aankomst van de goederen in het Verenigd Koninkrijk. Met EIDR wordt hieraan voorbij gegaan en worden deze kosten achteraf in rekening gebracht door de Engelse douane bij de exporteur of importeur.”

Voor meer informatie:
Bongers Expedities
Ralph van de Grijp
E: ralph@bongersexpeditie.nl 
René Wijnants
E: renewijnants@bongersexpedities.nl
www.bongersexpeditie.nl