Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Toen het crisis werd, zagen wij dat we met de juiste innovaties bezig waren”

Tholen - Tomatenspecialist RedStar uit De Lier heeft de coronaperiode aangepakt om hun ERP-systeem te vervangen. Hierdoor kunnen ze de internationale groei bijbenen en te allen tijde een accuraat overzicht behouden. RedStar koestert de zorg voor ruim één miljoen tomatenplanten. De oogst leveren ze aan Europa en daarbuiten. Menig chef-kok kiest de sappigste RedStar-tomaatjes om elk gerecht de juiste finesse te geven.

Dit jaar viert tomatenspecialist RedStar haar 70-jarig bestaan. Uitgerekend tijdens dit jubileum wordt, na twee jaar hard zwoegen, het uitgekiende ERP-systeem ‘I-Fresh’ opgeleverd. ‘’Daarmee hebben we de stap gezet naar een data- en inzicht gedreven bedrijf,” vertelt Ryan Muradin.

450 processen
Hij is ICT-manager bij RedStar en samen met de I-Fresh-specialist van Axians verantwoordelijk voor het project. ‘‘Voordat we begonnen, hielden we ons hart vast of het zou lukken. We lopen voorop in onze sector en het was allemaal maatwerk. Het hele bedrijf is doorgelicht en we hebben ruim 450 processen in kaart gebracht en gedefinieerd. We hebben onze werkwijze radicaal omgegooid. Dankzij de stappen die we hebben gezet, onder begeleiding van Axians, hebben we nu een digitaal platform dat het voor ons makkelijker en aantrekkelijker maakt om te werken met internationale partners en klanten. De I-Fresh AGF-software is ontwikkeld samen met Axians. Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0. In de traditionele AGF-sector is dit wel een hightech hoogstandje.’’

Derek Huizer en Ryan Muradin. Derek en Ryan bij een verpakkingslijn op locatie Poortcamp 10 in De Lier

Volledige livegang
De slogan van RedStar is Create Pure Joy. Achter deze slogan schuilt een strategie waarmee de tomatenspecialist meer plezier wil brengen aan klanten, medewerkers en leveranciers. Dit doen ze door effectief en productief samen te werken, ondersteund door gebruiksvriendelijke systemen en processen. Als partner levert Axians een bijdrage aan de strategie van RedStar. Ryan: ‘’Wat enorm hielp, is dat onze sparringpartners bij Axians niet alleen verstand hebben van technologie, maar ook van communicatie. Dat laatste moet leidend zijn als je je bedrijf wilt optimaliseren.’’

Met het oog op de toekomstplannen van RedStar was er een nieuw ERP-systeem nodig. In 2022 is het systeem samen met leverancier Axians voor een groot deel ontwikkeld. De laatste stappen, tot aan volledige livegang, staan voor dit jaar op de rol. Niet dat het grote tomatenteelt en ook -verpak en -afzetbedrijf voorheen zonder ERP werkte, integendeel, maar het kon beter.

Fundamenteel anders
“Als je het fundamenteel anders gaat doen, dan heeft dat effect op alles,” zegt Ryan eind december als hij terugblikt. RedStar koos voor I-Fresh van Axians. Ruim twee jaar geleden zocht het bedrijf met een hoofdvestiging in De Lier contact op met de ERP-leverancier. Op dat moment waren er al zo’n 450 processen uitgeschreven door de tomatenspecialisten. In een gezamenlijk implementatietraject hebben RedStar en Axians gekeken wat er allemaal kon én moest gebeuren.

Ryan: “Derek Huizer, business consultant van Axians, vertelt het ons ook wanneer we bepaalde zaken beter níet in het systeem kunnen zetten. Juist om het complete systeem beter te maken. En om een goede implementatie ervan in alle lagen van het bedrijf te bevorderen. Dat hoort ook bij elkaar beter maken, bij innoveren.”

Dat laatste, innoveren, dat doen ze bij RedStar. “Ook al is ERP-software an sich geen raketwetenschap,” aldus Raymond Langeveld, klantenmanager bij Axians. “Wat je met ERP-software creëert, zijn waardevolle inzichten uit alle registraties van de omvangrijke transacties. Alle transacties komen in een centrale database, waarmee je rijke inzichten krijgt om mogelijke fouten te ondervangen en kansen in te vullen.”


Raymond Langeveld en Ryan Muradin. Ruim twee jaar geleden begonnen Axians en RedStar aan het ERP-traject

Hoofd- en bijzaken scheiden
In de afgelopen zeventig jaar is het bedrijf flink gegroeid. De tomatenspecialist werkt tegenwoordig met diverse locaties in binnen- en buitenland. De markt- en bedrijfsontwikkelingen maken dat de tomatenspecialisten behoefte hadden aan meer overzicht. Dat overzicht geeft I-Fresh. De software is speciaal voor de AGF-sector door Axians ontwikkeld.

“Dat RedStar zowel het telen, verpakken als de afzet onder één dak heeft, maakt dat ze qua vooruitstrevendheid nog verder gaan dan het doorsnee AGF-bedrijf,” zegt Raymond. “Elke stap in het proces heeft effect op de keten.” Ryan: “Alle processen zijn opnieuw tegen het licht gehouden. Bijvoorbeeld om te zien of we niet stiekem in de loop der jaren een work around hebben ontwikkeld. Als dat zo is, wil je dat niet in ERP integreren, maar moet je eventueel het proces aanpassen voordat je het in ERP stopt.”

De rode draad in het verhaal over de samenwerking tussen RedStar en Axians is volgens Raymond ‘innovatie’. Deels op het gebied van ERP-software zelf, maar zeker ook op een iets abstracter niveau. Namelijk daar waar de ERP-software de tomatenspecialisten de mogelijkheid geeft om die extra tijd elders aan te besteden.

Martijn van Keulen, hoofd marketing en klantbeleving bij RedStar, vertelt: “De ERP-software maakt het mogelijk hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Daardoor kunnen wij ons concentreren op een snellere levering, het in de markt zetten van nieuwe soorten tomaten en op het verlenen van een betere service.” Of op innovatie buiten de hoofdlocatie, zoals in de kas. Daar is RedStar inmiddels ook bij het oogsten in de kas een robot aan het testen. Een tomatenoogstrobot rijdt op proefrondes in één van de kassen van de tomatenteler.

Op logistiek niveau één bedrijf
Wat RedStar wil met ERP-software is overzicht. Zeker nu er vanuit meerdere kassen in binnen- en buitenland tomaten voor de tomatenspecialist worden geteeld. Ook wil de tomatenspecialist, ondanks diverse locaties, het bedrijf op logistiek niveau als één bedrijf bekijken in ERP.

Raymond wijst in het hele ketenproces bij RedStar op ‘hordes’. “RedStar wil het liefst vanuit de klant weten welk plantje een jaar later welke specifieke tomaat oplevert. Daar zitten twintig, of misschien zelfs wel tweehonderd, hordes tussen. Dat zijn allemaal risico’s. Over die hordes moet je springen. Ondertussen zijn de marges in de sector maar klein. Het doel is om over alle hordes te springen zonder dat er één omvalt. En als er al één omvalt, dan wil je dat kunnen voorspellen.” Martijn vult aan: “Voorspellen is lastig, maar je wilt er wel zoveel mogelijk op inspelen. Wendbaarheid is een belangrijk begrip.”


Derek is business consultant bij Axians en vertelde Ryan ook wanneer ze bepaalde zaken beter níet in het ERP-systeem konden zetten

ERP begint in de kas
Ryan geeft aan dat ERP voor de tomatenspecialist inderdaad al in de kas begint, nog ver voordat de tomaten netjes in een (flow)verpakking naar de klant gaan. “ERP geeft ons financieel inzicht. Wij delen de kassen in op basis van klantwens en rassenkeuzes. De kosten- en budgetcomponent ondervangen wij in ERP.” RedStar maakt met I-Fresh de koppeling kas-financieel én logistiek-financieel.

Als het product oogstklaar is, dan komt het door RedStar zelf ontwikkelde Grower Portal in beeld. Dat stukje software maakten de tomatenspecialisten zelf. Het sluit aan op I-Fresh van Axians. Ryan: “In het portaal meldt de teler een pallet tomaten aan, zodat, eenmaal aangekomen op onze verpakkingslocatie Poortcamp 10 in De Lier, al bekend is wat er op de pallet zit. Wij voegen de data al bij de teler aan de drager, in dit geval een pallet, toe.”

Het Grower Portal werd ter voorbereiding op de implementatie van nieuwe ERP-software ontwikkeld. “Met het portaal willen we ook partners en telers binden.” RedStar heeft in de afgelopen tijd de balans een stukje zien omslaan naar meer import. Martijn: “We zijn bijvoorbeeld meer tomaten van partners uit onder meer Marokko aan het verpakken. ERP maakt het ons makkelijker ook dan goed overzicht te behouden. Wij willen efficiënter werken, niet alleen uit oogpunt van crisis, maar juist ook uit oogpunt van grip houden en processen verbeteren.”

Traceerbaarheid
Daarbij herbekijkt de tomatenspecialist de hele keten kritisch, geeft Ryan tijdens een kort rondje door de verpakkingslocatie aan. “Opties als de teelt uitbesteden of vanuit andere locaties product distribueren, passeren de revue. Onafhankelijk van waar onze tomaten vandaan komen, streven we dezelfde kwaliteit na.”

Een sleutelterm in de AGF-keten is tegenwoordig: traceerbaarheid. Ook daarbij helpt ERP. Martijn: “Je wilt grip houden op waar product vandaan komt. Klanten zijn vandaag de dag steeds kritischer. Zij willen de afkomst van hun tomaat weten. Dat zagen we ook in een eigen consumentenonderzoek dat we lieten uitvoeren. Dertig procent van de ondervraagden gaf aan op het etiket te kijken om te zien waar tomaten vandaan komen. Nu communiceren we nog lang niet alle data op de verpakking, maar bij vragen vanuit de keten of klant wil je wel overal antwoord op hebben.”

Raymond herkent die behoefte ook van andere partijen die met ERP-software werken. “Met ERP is het mogelijk een eventueel probleem te herleiden tot de oorsprong. Vanaf de tomaat in de kas tot in de winkel. Dan is het fijn dat je veel registreert. Op die manier weet je waar je moet beginnen met zoeken. Want traceerbaarheid wordt steeds belangrijker.”

Het hele veranderingsproces werd door RedStar al voor het uitbreken van de energiecrisis ingezet. Ryan: “Toen de energiecrisis het in de teelt moeilijker begon te maken, zagen wij dat we met de juiste dingen bezig waren.”

Traditioneel neigen mensen en bedrijven ernaar op de kosten te gaan letten als het economische moeilijker gaat. “Op dat moment vergeten ze soms te blijven innoveren,” geeft de ICT-manager aan. “Dat moet je juist wel blijven doen. Crisissen zijn uiteindelijk altijd kortstondig.”

Hoewel het hele ERP-proces met Axians nog niet helemaal af is, ziet Ryan terugkijkend op 2022 al wel veel verbeteringen. “Met name in de productie zijn we efficiënter geworden. We zijn van reactief naar proactief gegaan.” De ICT-manager geeft met een glimlach aan dat men zich intern inmiddels weleens afvraagt ‘waar ze al die mensen voor nodig hebben.’ “Onze mensen zijn echter echt niet minder gaan doen, maar juist meer. De tijd die ontstaat gaat op aan kwaliteitsverbetering. We blijven innoveren en ons in dit datatijdperk, met het van data informatie maken, onderscheiden.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Ryan Muradin
RedStar
r.muradin@redstar.nl 
www.redstar.nl 



Raymond Langeveld
Axians
raymond.langeveld@axians.com 
www.axians.nl