Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan Chrétien, Rejo Fresh:

"Als het in de handel tot april zo rustig blijft, geldt dit voor ons als transporteur ook"

Tholen - Het is deze periode niet meer de hectische drukte van weleer bij Rejo Fresh. "We merken dat het in de handel een stuk rustiger is ten opzichte van voorgaande jaren, waardoor het in de transport ook rustiger is", vertelt Johan Chrétien van Rejo Fresh. Het bedrijf richt zich voornamelijk op transport van en naar de REO Veiling.

Het aanleveren van producent naar veiling beslaat voor Rejo Fresh zo'n 40 procent van de activiteiten, maar dit is, zo legt de ondernemer uit, zeer fors teruggevallen. "De glastuinbouwers houden het natuurlijk even voor gezien door de enorme energieprijzen. Die rustpauze van een viertal maanden zorgt ervoor dat de productie wegvalt en het voor ons tot maart/april ook een stuk rustiger is. We hebben het nu enkel van de vollegronds wintergroenten en transport van veiling naar afnemers. In dit geval kunnen we echter ook niet spreken van overaanbod. Bovendien zijn groenten gemiddeld gezien ook vrij prijzig, dus durft men niet te speculeren op een te grote stock. Omwille van de prijzen is iedereen wat voorzichtiger met aankopen, lijkt het."

De situatie ziet Johan in de komende maanden ook niet snel veranderen. "Ik verwacht geen forse uitbreiding in volumes. Alles wat komt zijn wintergroenten, waar bovendien een areaal inkrimping van is geweest, dus ik verwacht geen grote schommelingen in aanvoer tot april. Daarna zal er wellicht wel een piek qua volumes ontstaan, omdat alles tegen die tijd samen komt op de markt. Dit zal de prijzen ongetwijfeld weer onder druk zetten, dus het blijft altijd afwachten. Wij reageren altijd op vraag van de klant. Als die vraag stijgt, stijgen wij mee."

Prijsaanpassing nodig om te overleven
De kostenstijgingen maken omgang met deze onzekerheden en fluctuaties niet makkelijker voor Rejo Fresh. "Bij ons is de situatie niet anders dan voor vele andere ondernemers. We ervaren een globale kostprijsstijging van ruim 14 procent. Dit is een stijging die we in 2022 ondergaan hebben, maar we voor 2023 pas op kunnen anticiperen met een prijsaanpassing. Ik hoop en verwacht dat iedere transporteur die in gaat voeren, want dat zal nodig zijn om te overleven."

Meer dan de helft van de kosten van het transportbedrijf bestaan uit brandstof en personeel. "In België is een cao aangenomen, waardoor er minimaal 10 procent, en voor ons afgerond 11 procent, bij komt met loonaanpassing. Dat is natuurlijk fors en hier een verplichting. Als je dan bekijkt dat personeel ongeveer 33 procent van onze kosten beslaat, heeft dat grote invloed op een bedrijf. Voor brandstof kijken we naar een kwart van het totaal. Deze prijzen fluctueren dusdanig, maar de correcte manier naar de klant is toch om aan het begin van het jaar een prijs te bepalen voor het volledige jaar, plus dieseltoeslag. Het is veel om in deze tijden rekening mee te houden."

Waterstof gecombineerd met brandstofcellen
Kijkend naar de toekomst houdt Rejo Fresh ook rekening met de ambitie van velen om de omschakeling te maken naar emissievrij vervoer. "Een aantal van onze klanten maken in 2035 de overstap naar CO2-vrij, waardoor er geen vrachtwagen met uitstoot meer op het bedrijf mag komen. Wij kijken dus ook altijd naar alternatieven, maar op dit moment lijkt mij de best haalbare mogelijkheid waterstof gecombineerd met brandstofcellen. Dan bevoorraadt de waterstof een brandstofcel om vervolgens energie te maken. Het is, mijns inziens, het enige alternatief om een gelijk bereik en laadvermogen te houden als dieselwagens. Als je laadvermogen namelijk met 15 procent afneemt, neemt het aantal vrachtwagens met 15 procent toe. Dat willen we ook niet. Wij kijken er daarom zeker met een geïnteresseerde blik naar."

Voor meer informatie:
Johan Chrétien
Rejo Fresh
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare
België
+32 51 25 44 72
rejofresh@skynet.be  
www.rejofresh.be