telers Bommelerwaard en Tielerwaard werken aan imago

"Burgers kunnen trots zijn op onze sector"

Draagvlak in de maatschappij is onmisbaar om als glastuinbouwsector bestaansrecht te houden. "Oftewel: we willen dat burgers trots zijn op onze sector", zegt frambozen- en aardbeien kweker Geert-Jan van Tuijl, lid van de werkgroep ‘Verbinding met de samenleving’ van Glastuinbouwpact Bommelerwaard en Tielerwaard. De werkgroep ontplooit diverse activiteiten om samenleving en glastuinbouw dichter bij elkaar te brengen.

‘Het is nodig dat burgers weten wat zich afspeelt achter de glazen wanden van onze bedrijven. Dat draagt bij aan onderling begrip en voorkomt vooroordelen’, stelt chrysantenkweker, en ook werkgroeplid, Leendert van Tuijl in onderstaand verhaal vanuit het glastuinbouwpact. ‘Daarom zoeken we op verschillende manieren toenadering tot de samenleving en politiek.’

De werkgroepbestaat vooral uit jonge ondernemers. ‘Dat moet je niet verkeerd uitleggen. Het werken aan draagvlak bij maatschappij en politiek is geen hobby van een groepje jongeren. Het is van cruciaal belang voor de toekomst van de glastuinbouw in onze regio. Anders gezegd: het draait om de license to produce voor glastuinbouwondernemers’, stelt Peter van Osch, voorzitter van het Glastuinbouwpact. ‘Er wordt van alles geroepen en gezegd over onze sector, en soms ook besloten, waarbij er onvoldoende kennis van zaken is. Dat willen we verbeteren.’

Begonnen met een enquête
Een van de eerste activiteiten van de werkgroep, ongeveer een jaar geleden, was het uitvoeren van een enquête onder de bevolking. Globaal kwam daaruit naar voren dat derde van de inwoners van de Bommelerwaard positief is over de glastuinbouw, een derde is neutraal, en een derde is negatief-kritisch. Geert-Jan: ‘Onze inzet is om die verhouding te laten opschuiven naar een groter aandeel ‘positief en neutraal’. Dat bereik je niet met het ophangen van mooie verhalen waar doorheen geprikt kan worden, maar wel door het realistisch informeren van burgers.’

De jonge kwekers beseffen dat communicatie alleen niet voldoende is om een goed imago op te bouwen. ‘Uiteraard gaat het uiteindelijk om wat je doet’, zegt werkgroeplid Leendert van Tuijl. ‘Negatieve incidenten kunnen veel negatieve invloed hebben. Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Gelukkig hebben we inmiddels wel de indruk dat ook politici en beleidsmakers vinden dat je een sector niet als geheel mag afrekenen op de handelwijze van een enkele ondernemer die een keer een scheve schaats rijdt.’

Lees hier het hele interview. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven