Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karel Hermans transport back on the road

“Ik zoek graag de samenwerking op met collega-vervoerders”

“Heel wat mensen hebben me voor gek verklaard,” lacht Karel Hermans. Toch stroomde het bloed waar het niet gaan kon en startte hij onlangs met zijn eigen transportbedrijf: Karel Hermans Transport. Een vertrouwd merk in een nieuw jasje, de ondernemer is namelijk de vierde generatie transportondernemer en kreeg het transport dus met de paplepel ingegeven. Zijn overgrootvader Karel Hermans startte bijna anderhalve eeuw terug onder dezelfde naam het transportbedrijf.

Toch lag er aan de start van de transportonderneming geen uitgekiende carrièreplanning ten grondslag. Karel werkte 20 jaar bij een vooraanstaande Venlose groenten- en fruitvervoerder. Toch scheidden in 2019 de wegen. “Toen mocht ik twee jaar lang niets doen en kwam ik van een rijdende trein, die altijd maar doorging, in een stilstaande trein terecht. Ik was gelukkig niet de enige, want juist in die tijd brak ook Corona uit. Maar nu ben ik wel weer heel blij dat ik weer dagelijkse mensen aan de telefoon heb", zegt de ondernemers in het decembernummer van vakblad Primeur.

“En mijn hart lag in het transport. Zo is het idee ontstaan om Karel Hermans Transport op te richten. Ik liep al met plannen om een eigen onderneming te starten en had de eerste auto’s al besteld, toen ik in contact kwam met Rob van Opzeeland van de Kivits Logistics Group. Ik kende hem al wel wat langer uit de markt, al hadden we nog nooit echt samengewerkt. Maar we zagen allebei wel heil in samenwerking. Voor mij is de back-up van Kivits ideaal, want zij hebben honderden auto’s rondrijden waar ik flexibel mee kan schakelen. Bovendien geeft het me de mogelijkheid om de rustigere periodes in de groentehandel op te vangen.”

Partnerships
“Het is niet de makkelijkste tijd om te starten. De wereld staat in brand door de energiecrisis. Tegelijkertijd geloof ik ook in het anticyclisch investeren. Als we nu in deze tijd een mooi bedrijf kunnen opzetten, staan we ook sterk in de toekomst, daar ben ik van overtuigd,” aldus Karel. “Gelukkig kan ik buigen op een mooi netwerk in de groenten- en fruitsector. Ik wil graag de samenwerking opzoeken met collega-vervoerders. Als je niet kunt delen, zul je ook nooit kunnen vermenigvuldigen. Als je transparant bent naar elkaar zijn er mooie partnerships mogelijk, alleen red je het niet in deze wereld.”

Karel is met vier vrachtwagens gestart en de volgende twee zijn besteld. “Zonder arrogant te willen zijn, maar ik ben niet voor niets voor mezelf gestart. Uiteindelijk hoop ik dat we binnen vijf jaar wel veertig tot vijftig auto’s hebben rijden. Momenteel werk ik samen met een ander transportbedrijf in Straelen met dertien auto’s, samen kun je met een kleine twintig auto’s al heel wat werk verzetten. Ik hoop langzaam te groeien, maar wil vooral insteken op service, kwaliteit en korte lijnen. Een topdienstverlening leveren aan mijn klanten, dat is mijn doel. Met klanten weer vertrouwd aan tafel zitten om te sparren over het koeltransport voor morgen. Vooral niet teveel denken aan standaardoplossingen, maar maatwerk bij elke individuele opdracht.”

Gevraagd naar de straal van zijn werkzaamheden, antwoordt Karel: “Ik zeg altijd, als je met je passer 600 kilometer rond Venlo gaat, valt er heel wat te vervoeren. Doe je dat in Amsterdam, dan kom je heel wat water tegen. Wij hebben hier een uitstekende hub om de Duitse markt op te gaan,” aldus Karel. “We zetten in op zo schoon mogelijk transport, maar zijn in deze opstartfase wel gereserveerd met het doen van grote investeringen. Ik geloof er heilig in dat we over een paar jaar op waterstof rijden, alleen moet er nog wel wat water door de Rijn stromen voordat de infrastructuur hierop ingericht is. Hetzelfde zie je nu met LNG. De vervoerders die hiermee voorop liepen, laat de overheid nu in de kou staan.”

“Onze grootste uitdaging is om personeel te binden. Een aantal jaren geleden wisten we al dat we een enorme vergrijzing hebben binnen het chauffeursbestand. De grote uitdaging is om deze tak weer sexy te maken voor jonge, gemotiveerde mensen. Maar we hebben er maar een paar nodig, die zullen toch wel ergens rondlopen! Ik hoop dat het mensen aanspreekt om in een jong team te werken met korte lijnen. Ook hier zal gewerkt moeten worden, maar ik wil er alles aan doen dat de chauffeurs zich ook gewaardeerd voelen.” (IH)

Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Karel@karelhermanstransport.nl