De broers van het bedrijf Fratelli Azzarelli halen bijna 100 procent van hun producten uit Sicilië. Het gaat daarbij zowel om verse als om droge producten, zoals citrus, olijfolie, wijn, pasta en sauzen. "We hebben een breed assortiment aan exclusieve producten van kleine bedrijven uit Sicilië", zegt directeur Angelo Azzarelli. Angelo over zijn tomatenassortiment.
Angelo Azzarelli
Veelzijdig tomatenassortiment
"We hebben drie verschillende rassen cherrytomaten, Merinda's en dadeltomaten, drie in verschillende kleurvarianten, evenals Costoluto en San Marzano tomaten. Tomaten zijn zo ongeveer onze verkooptopper. In december hebben we natuurlijk ook sinaasappelen uit Sicilië en Tarocco bloedsinaasappelen uit de Etna in het assortiment, net als clementines, mandarijnen en citroenen. Vanwege de hitte in augustus was het aanbod beperkter. Sicilië had ook met een enorme droogte te kampen", zegt Angelo. Hij werkt onder andere samen met familieleden in Sicilië, die een bedrijf met 150 medewerkers runnen.
Dadeltomaten verkocht Fratelli Azzarelli eind vorige week voor 5,00 tot 7,00 euro per kg. "De prijsstijging leidde tot een enorme daling van de vraag. Vergeleken met de voorgaande jaren is december tot nu toe zeer zwak geweest." Angelo uitte zijn bezorgdheid over de energieprijzen, vooral omdat de koelmagazijnen moeten blijven functioneren.
Lage winstmarges vanwege de hoge kosten
"Mijn neven vertellen mij dat de prijs voor plastic, dat onder andere voor de kassen nodig is, door de huidige crisis verdrievoudigd is. Het grootste probleem is echter het feit dat het heel moeilijk is om meststoffen te vinden die ook nog betaalbaar zijn. Want ook hierbij zijn de prijzen verdrievoudigd", aldus Angelo.
Verder moeten de producten van tevoren in Sicilië verpakt worden, en aansluitend naar Duitsland getransporteerd worden. De daarmee verbonden prijsstijgingen vanwege de hoge kosten voor energie, verpakkingen en diesel zijn hier nauwelijks te realiseren. "De supermarkten maken toch de grote winst, terwijl wij, net als de telers, slechts zeer lage marges kunnen binnenhalen."
Horecaklanten trekken zich terug
Enkele vaste horecaklanten van Fratelli Azzarelli lieten bovendien weten dat zij in het komende jaar mogelijk hun bedrijf op moeten geven. "Aan de ene kant vinden ze geen personeel meer, aan de andere kant zijn de energiekosten simpelweg te hoog. Het kan ook niet zo zijn dat de energie- c.q. elektriciteitsprijs hoger is dan de huur. Je vraagt je echt af waarvoor je dan nog werkt. Als je al medewerkers vindt, moeten deze natuurlijk ook bijpassend beloond worden. Men hoeft dan niet verbaasd te zijn dat gerechten zoals bijvoorbeeld een pizza Margherita opeens 15,00 euro kunnen kosten."
De crisis heeft ook gevolgen voor het productassortiment van het bedrijf uit Nürnberg: "Wij zijn exclusieve partner voor een limonade van de firma Polara. Deze bieden wij in heel Duitsland zowel in de retail alsook in de groothandel aan. Het product heeft zich inmiddels tot een luxeproduct ontwikkeld dat we net als sommige andere producten uit het assortiment moeten halen, omdat het gewoon niet meer rendabel is."
Tomatenfoto's van Fratelli Azzarelli
Voor meer informatie:
Angelo Azzarelli
Fratelli Azzarelli GmbH & Co. KG
Nimrodstr. 25
D-90441 Nürnberg, Duitsland
Tel: +4915159059031
[email protected]
www.fratelli-azzarelli.de