Tholen - Het is richting de feestdagen rustig op de rabarbermarkt. "Eigenlijk te rustig", vertelt Rob de Rond van De Rond Agro. "Een aantal jaar geleden trok de verkoop van de rabarber richting het einde van het jaar echt aan, maar op het moment loopt het niet helemaal zoals het zou moeten. De daghandelsprijzen liggen echt op de bodem."
Een oorzaak hiervoor ligt volgens de teler in een mindere vraag uit Engeland en de Verenigde Staten. "De dollarkoers ligt voor ons gunstig, wat zou moeten helpen. Het gebeurt vooralsnog echter niet. Ik hoor weleens dat de Verenigde Staten zelf wat productie hebben. Bovendien liggen de luchtvrachtprijzen eigenlijk te hoog." Het is een trend die Rob de laatste jaren meer en meer ziet. "Ik heb weleens meegemaakt dat we Tweede Kerstdag aan het oogsten waren om aan de leveringen te kunnen voldoen. Dat is de laatste paar jaar helaas anders. Ik denk dat ook de consumptie simpelweg minder is geworden. De consumenten lijken bewuster en voorzichtiger te zijn met hun aankopen. Dan wordt er sneller gekozen voor een goedkoper product."
Richting het nieuwe jaar wordt bij het bedrijf, dat ook bloemkool, paksoi en radijs teelt, verwacht dat de vraag wel weer wat aantrekt. "Richting het voorjaar zullen we wel weer naar betere prijzen gaan. Als er een aantal klanten weer in zullen stappen, gaan we richting een vraagmarkt in plaats van een aanbodmarkt. Dan loopt alles een stuk makkelijker.
Rondjebijderond
Om consumenten en afnemers het wel en wee van het leven op een groententeeltbedrijf te laten zien is De Rond Agro pas gestart met een vlog op haar social media kanalen; Rondjebijderond. "Dat is eigenlijk begonnen, omdat we merkten dat de familie van mijn partner veel vragen had wat over we nu precies deden, hoe we het deden en wat er allemaal bij komt kijken. We merkten dat dit voor een groot deel van de consumenten het geval was. Zeker degenen die niet in de sector zitten."
"Dit bracht ons op het idee om via een vlog te laten zien wat voor werk er allemaal in de teelt gaat zitten en hoe we het doen", vervolgt Rob. "De land- en tuinbouw staan niet altijd positief in het nieuws, maar wanneer we het werk uitleggen aan langskomende familie en bezoekers merkten we enthousiasme. Toen besloten we de vlog te maken om een stukje bewustwording te creƫren en de Nederlander weer trots te maken op het lokale product. Via Facebook, Instagram of LinkedIn kan je dan snel veel mensen bereiken."
De familie doet dit door bijvoorbeeld te laten zien hoe en waarom er compost wordt gegooid op de rabarber. "Het zijn geen lange documentaires, maar regelmatige, korte filmpjes waarin we alles uitleggen. Zo hebben we al zeer positieve reacties gekregen en kan je bovendien het mooie, eigen product laten zien." Het doel is om de mensen uiteindelijk gedurende het hele jaar mee te nemen in de cyclus. "We willen in ieder geval starten met een aantal maanden, maar het doel is een compleet seizoen te tonen. Zo kun je iedereen van A tot Z meenemen in het werk gedurende het jaar. Ik hoop dat mensen ervan zullen genieten."
Voor meer info:
Rob de Rond
De Rond Agro
Gors 127
4741 TC Hoeven
0165-312314
[email protected]
www.derondagro.nl