De omzet binnen de transportsector stijgt, maar ook de kosten. "Het gaat hier om omzetcijfers, en die draaien om twee componenten: enerzijds volume, en daarnaast de prijscomponent", verklaart sectorbankier transport en logistiek bij ABN AMRO Bart Banning bij BNR de mooie cijfers. "Volume heeft meer met de stand van de economie te maken, maar de prijscomponent wordt dit jaar sterk bepaald door de hoge energieprijzen en gestegen arbeidskosten."
Vacatures logistieke sector
Het aantal vacatures in de logistieke sector is het afgelopen jaar explosief gestegen. Er staan nu 22.000 vacatures open, 5.000 meer dan een jaar eerder. Banning noemt de oplopende personeelstekorten 'zorgwekkend'. "Dat doet wat met de werkdruk van mensen, dat heeft de afgelopen jaren ook tot een hoger ziekteverzuim in de sector geleid. Ik denk dat dit de komende jaren een hot item zal blijven, omdat het aantal chauffeurs en logistiek personeel dat we nodig hebben zal blijven stijgen, vanwege het feit dat we in dat segment een flinke vergrijzing zien."
Ondanks de gestegen omzetcijfers nam ook het aantal faillissementen het afgelopen jaar toe. 27 transportbedrijven gingen failliet, 10 meer dan in het derde kwartaal van 2021. Volgens Banning geen reden tot paniek. "Dit is maar een klein druppeltje van het totale aantal bedrijven in de sector."
De stijgende transportkosten
Banning denkt dat 2023 weleens een spannend jaar voor de sector zou kunnen worden. "Onderzoeksbureau Panteia heeft onlangs berekend dat de kosten voor het wegvervoer tussen de 8 en 11 procent zullen stijgen. Dat heeft ook te maken met de cao die is afgesloten met 7,5 procent loonstijging en een hoger renteniveau en hogere verzekeringskosten. Die hogere transportkosten moeten allemaal doorberekend worden. Je ziet nu al dat het niet meer de kerninflatie is die het inflatiecijfer stuwt, maar ook dit soort kostenstijgingen die worden doorberekend in de prijzen van winkelproducten."
Beluister hier het volledige interview van BNR
Bron: ABN AMRO