Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bayer ontvangt meloenensector op Melon Winter Event

"Grotere afzet wintermeloenen geeft hele sector een boost"

Tholen - Normaal staat het Experience Center van Bayer Crop Science in Bleiswijk vol met tomaten, maar begin deze week was het omgedoopt tot Melon Experience Center. Veel zogeheten preferred suppliers van de Noordwest-Europese retail kwamen langs en kregen een gepersonaliseerde presentatie om daarna bij een bezoek aan de meloenenmarkt te proeven en ruiken en de kwaliteit te zien van de aanwezige meloenen. Het betrof zestien rassen in vijf segmenten.


Nico van Vliet

Dat het event hartje december werd georganiseerd was niet voor niets. Bayer wilde namelijk graag van de gelegenheid gebruikmaken om de keten te informeren over de smaak en kwaliteit die de meloenen ook in wintertijd te bieden hebben.

"Helaas hebben veel consumenten de perceptie dat de meloenen in de winter veel minder smaken. Daar heeft onze veredeling echter op ingespeeld door de goede shelflife te combineren met een hoge brix, waardoor we ook in de winter meloenen met het zelfde smaakprofiel kunnen aanbieden", aldus Nico van Vliet van Bayer.

En dat is niet alleen de mening van de veredelaar. Uit de rassenbeoordeling die tijdens de afgelopen Floriade werd gehouden kreeg het gele meloenenras Manchester de eerste prijs van het expertpanel en ontving Orange Candy - de geelkleurige meloen met oranje vruchtvlees - de publieksprijs. Deze prijzen werden gisteren tijdens het event door Piet Steenbergen uitgereikt.


Hans van den Heuvel en Melchior Kater van HillFresh krijgen een presentatie

En met meer smaakvolle wintermeloenen in het schap valt er volgens Van Vliet nog een wereld winnen. "En dat is niet alleen een voordeel voor de overzeese telers. Je ziet nu jaarlijks gebeuren dat de Spaanse telers zich in de markt moeten vechten. Wanneer de consumptie van de overzeese, smaakvolle wintermeloenen op een hoger niveau ligt, komt dat ook de consumptie in de zomer ten goede."


Amnon Sandman van StePac

"Smaak en mini zijn de trends in meloenenland", aldus Nico. Die mini-watermeloenen worden sinds afgelopen jaar ook weer in de Benelux geteeld. Zo was de Belgische glastuinder Tomeco aanwezig om haar ervaringen te delen over de teelt van de Tomélon. "Veel partijen zijn enthousiast, maar de recessie speelt deze noviteit momenteel parten. In de Verenigde Staten zie je juist de grote glastuinders in de meloenenteelt stappen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit een momentkwestie is", aldus Nico.


Tomeco

Met haar rassenportfolio heeft Bayer Crop Science jaarrond meloenen in elk segment beschikbaar. De bezoekers kregen een actueel consumentenonderzoek vanuit het Verenigd Koninkrijk gepresenteerd. Al met al voldoende gespreksstof voor de keten om bij te praten over de verschillende innovaties in het meloenenlandschap.


Paul de Haan van Tive


Peter Vonk van Looije vertelde over de mogelijkheden met Laserbranding


Stephane Merit van JBT

Daarvoor was alle gelegenheid, want naast de eigen experts waren ook JBT, Looije Group, Stepac en Tive present om te praten over de mogelijkheden met laserbranding, houdbaarheidsverlengende verpakkingen, loggers en kwaliteit.


Ryan Henry van Bayer presenteerde de uitkomsten van het consumentenonderzoek in het Verenigd Koninkrijk

Voor meer informatie:
Nico van Vliet
Bayer – Crop Science
Leeuwenhoekweg 52
2661 CZ Bergschenhoek
Tel: +31 (0)105292222
Mob: +31 (0)6 23034317
nico.vanvliet@bayer.com
www.bayer.com