Tegenover de droogte en de wereldwijde inflatie moeten Marokkaanse telers hun veerkracht en vindingrijkheid bewijzen, of het nu gaat om tuinbouwtechnieken, logistieke oplossingen of bedrijfsmodellen. Ahmed Ait Bella, algemeen directeur van de exporteur Bella Fresh Products, geeft een update over hoe het bedrijf sterker uit deze crisis komt.
De exporteur heeft de bijzondere eigenschap dat hij in verschillende regio's en met verschillende producten werkt, waardoor hij het hele jaar door de markten kan bevoorraden. Zo teelt het bedrijf tomaten in Agadir, watermeloen in Zagora en Tata, gele meloen in Taroudant, paprika's en pepers rond Casablanca, avocado in Moulay Bousselham, enz. "Door in meerdere regio's actief te zijn, kunnen we onze transportkosten beperken en de houdbaarheid van verse producten verbeteren", aldus Ait Bella.
Alle producten bij elkaar genomen, verwacht Ait Bella een goed seizoen ondanks de droogte, en een stijging van de volumes van 30%, om 10.000 ton aan export te bereiken dit jaar.
"Het seizoen is al heel goed gestart. In september waren we één van de weinigen die tomaten exporteerden. Marokkaanse exporteurs waren door hun voorraden heen na een seizoen van 3 maanden en Spaanse telers waren aan het einde van hun oogst. Dus konden wij de markt beleveren in die periode van onderbreking, en konden we Marokkaans tomaten zelfs verkopen tegen een iets hogere prijs van de Spaanse tomaten."
Bella Fresh Products exporteert naar Europa. Ongeveer 50 tot 60% van de producten gaat naar Frankrijk, de rest naar andere landen als Spanje en Italië. Ait Bella zegt dat hij "niet zoveel om de markten geeft als om de teelt". Hij legt uit: "De teelt is beperkt. We bereiken verzadiging bij tomaten bijvoorbeeld en er is geen sprake van nieuwe markten betreden. Onze belangrijkste zorg is continu te zoeken naar het verbeteren van de teelt en het aanbieden van een product met betere kwaliteit, dan volgt de markt vanzelf."
Ait Bella vat zijn visie op de internationale AGF-sector samen door verder te gaan dan de gevestigde orde. "We willen liever een reputatie opbouwen van een stabiel bedrijf dat vertrouwd kan worden om producten te leveren als niemand anders dat kan, dan gaten in de vraag te vullen." Kortom, Ait Bella wil "de man zijn die je kunt bellen".
Waterschaarste
Om die reputatie op te bouwen, is de weg vol moeilijk-heden. Waterschaarste bijvoorbeeld heeft de teelt van watermeloen onhaalbaar gemaakt en is in sommige regio's zelfs verboden. Aangezien watermeloen een van de kenmerkende producten van
Bella Fresh Products is, heeft het bedrijf elders oplossingen gevonden en de teelt verplaatst naar het buurland Mauritanië. "Mauritanië heeft een zeer vergelijkbare bodem en klimaat als de regio's waar we in Marokko telen, naast grote watervoorraden. Door onze teelt naar Mauritanië te verplaatsen, kunnen we onze klanten tevreden blijven stellen."
Diverser aanbod
De economische situatie heeft ook gevolgen voor het bedrijf, specifiek door de stijgende kosten van inputs, meststoffen en transport. Ait Bella: "We hebben lange tijd commerciële inspanningen geleverd, maar we kunnen niet langer volhouden. Er komen zeker prijsverhogingen in januari 2023, zelfs als dat betekent dat we de tonnage moeten verminderen."
In plaats van de hoeveelheid producten te vergroten, waarbij overvloed tot lagere prijzen leidt, wil Bella Fresh Products haar aanbod diverser maken. Ait Bella: "We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat we exotisch fruit kunnen telen met een kwaliteit die vergelijkbaar is met die van Latijns-Amerika. We kunnen avocado's aanbieden die vergelijkbaar zijn met die uit Peru, maar dan op een steenworp afstand van Europa."
"Ondanks de huidige moeilijkheden, zullen de Marokkaanse producenten en exporteurs er weer bovenop komen. We hebben aangetoond dat we veerkrachtig zijn en dat onze partners op ons kunnen rekenen," besluit Ait Bella.
Voor meer informatie:
M. Ahmed Ait Bella
Bella Fresh Products
Tel: +212652184718
[email protected]