Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We kunnen nu alle marktsegmenten vanuit één entiteit bedienen"

Tholen - Een jaar na de overname van Dillewijn Zwapak door Paardekooper is het eigenlijk een beetje stil geweest. Achter de schermen is de integratie van de verschillende bedrijfsonderdelen, die samen het grootste verpakkingsbedrijf in de sierteelt in Europa vormen, echter volop gaande, en in de loop van volgend jaar hoopt men deze te voltooien. “We hebben nu alles in huis om alle schakels in de keten te kunnen bedienen. Dat biedt veel mogelijkheden, maar om dat goed te doen is tijd en zorgvuldigheid een vereiste.”


Age Siebbeles en Edwin Vanlaerhoven in het nieuwe DC van Dillewijn Zwapak in Amstelveen

We spreken Edwin Vanlaerhoven en Age Siebbeles, resp. commercieel directeur en manager marketing & communications van de horti-divisie van Paardekooper, over de veranderingen. Het bedrijf is veruit de grootste leveranciers van bloememmers , hoezen en toegevoegde waarde artikelen in Europa en een reeks acquisities de afgelopen jaren maakt dat men kennis en kunde heeft kunnen samenvoegen. Dat geldt voor de productie en logistiek, terwijl men ook de verschillende marktsegmenten, van bloemist tot retail en van groothandel tot transporteur, nu vanuit één entiteit kan bedienen.

Puzzelen
Dat waarmaken is een hele puzzel en een kolfje naar de hand van Edwin, die hiertoe speciaal is aangetrokken. “De afgelopen jaren zien we een steeds verdergaande consolidatie”, weet Edwin. “Dat zie je in de productie, in de handel en ook bij de toeleveranciers. Dat vereist een ander type organisatie: niet alleen moet je mee in die schaal,  ook moet je relevant blijven en dat betekent nieuwe producten ontwikkelen, verduurzamen en ontzorgen."

Dit hoopt men bijvoorbeeld te doen door de verschillende ontwerp- en R&D afdelingen samen te voegen. “Omdat nu niet alleen de bloemist of alleen de exporteur of supermarkt klant is, maar zij allemaal, en omdat dezelfde issues en vragen vaak op meerdere fronten spelen, kunnen soms producten en oplossingen gevonden worden die op meerdere niveaus nuttig zijn. Wij kunnen partijen op het vlak van verpakkingen, verduurzaming en logistiek op eenzelfde spoor zetten.”

LCA
Een grote rol daarbij is weggelegd voor ‘The LCA Centre’ van Paardekooper. LCA is een aan de Groep gelieerd onderzoeksbedrijf, dat voor hen, maar juist ook voor externe opdrachtgevers, oplossingen aandraagt op het gebied van verduurzamingsvraagstukken. “Paardekooper is al heel lang een grote speler in verpakkingen, zowel voor industrie als food en agri, en is een koploper in het ontwikkelen van innovatieve en duurzame oplossingen”, aldus Edwin. “LCA speelt daar een grote rol in en biedt ons een aantoonbaar voorsprong.”

Naar één entiteit
Paardekooper heeft o.a. eigen productie van emmers in Mijdrecht, alwaar deze ook weer ingezameld en gerecycled worden, en productie van hoezen in Vietnam, Turkije, Kenia en Colombia. Daarnaast wordt gewerkt met verschillende leveranciers en inkoopkantoren en beschikt men over een grote voorraad van een enorm assortiment toegevoegde waarde. De komende tijd zullen verschillende logistieke locaties worden samengevoegd en gaat men van 12 naar 3 hoofdlocaties (het huidige Dillewijn Zwapak kantoor in Amstelveen, Virgo in Aalsmeer en een splinternieuw pand in Den Hoorn). Daarnaast heeft de horti-tak satellieten in Miami, Colombia, Kenia en Vietnam, en ook nog een stuk of 10  Alflora-winkels op de verschillende handelshubs die ons land rijk is.

“Een van de  grote uitdagingen nu is het samenvoegen van de verschillen ERP systemen in een nieuw toekomstbestendig systeem voor de hele Paardekooper Group”, weet Age. “We willen de hele keten beheersen, waarde toevoegen en klanten kunnen inspireren.” Daarnaast hoopt men, naast abstractere doelen als verdere internationalisering, het uitbouwen van de klantenkring en meer inzetten op e-commerce, verschillende nevenactiviteiten verder uit te bouwen. Men denke o.a. aan de Vaselife producten (bloemenvoeding), de inhoesmachines van Terra International en circulaire concepten als de FECT-box als vervanger van de traditionele kartonnen bloemenverzenddoos en de recy hoes.

Paardekooper heeft een turbulent decennium achter de rug. Deze begon in feite met de overname Van der Windt Verpakkingen en werd voortgezet met achtereenvolgens overnames van Van der Gugten Rijnsburg, Olsthoorn Verpakkingen, Broekhof en vorig jaar ook Dillewijn Zwapak. Samen vormen zij de horti-poot van Paardekooper, wat ongeveer de helft van het geheel is. Afgelopen jaar draaide het bedrijf een kleine 200 miljoen omzet, alleen al in Nederland werken er 350 mensen.

Prioriteit
In de loop van volgend jaar zullen de verschillende namen – vooral Dillewijn Zwapak en Broekhof worden nog veelvuldig gebruikt – langzaam naar de achtergrond verdwijnen. Gemene deler van de verschillende bedrijven is, zo vullen de heren elkaar tot besluit aan, het familiaire karakter. Van oorsprong zijn het allemaal familiebedrijven, overal werken mensen al decennia lang. Doorgaans gaan fusie trajecten medewerkers van betrokken bedrijven niet altijd in de koude kleren zitten, “maar goed werkgeverschap heeft prioriteit binnen Paardekooper, de persoon gaat altijd voor de Excel sheet.”

Voor meer informatie:
Paardekooper
Edwin Vanlaerhoven
edwinvanlaerhoven@paardekooper.com
Age Siebbeles
a.siebbeles@dillewijnzwapak.nl
www.paardekooper.nl