Nasi, bami, saté of Foe Yong Hai, de bakjes van de ‘afhaalchinees’ zijn een bekend fenomeen in Nederland, maar de laatste jaren gaat het minder goed met de traditionele Chinees-Indische restaurants. Veel restaurants zijn getransformeerd tot wokrestaurant - vaak grootschalig - of hebben een deel van het restaurant met wokbuffet ingericht.
Daarnaast is een nieuwe trend ontstaan, het all you can eat wereldrestaurant. Gasten kunnen er voor een vaste prijs onbeperkt eten en kiezen uit gerechten uit diverse continenten van de wereld. Deze type restaurants hebben één ding gemeen, het bieden van “veel voor weinig”. De opkomende sushi- en poké bowltrend zorgt ook voor nieuwe ontwikkelingen in de markt. Voor Ebo van der Bor van minder belang, omdat deze gerechten niet zo vaak in de all you can eat restaurants worden geserveerd.
Ebo van den Bor is gespecialiseerd in de groothandelbezorging aan Aziatische en mediterrane restaurants. In 1939 begon Evert van den Bor met een eierhandel onder de naam Van den Bor in Nijkerkerveen. Met de trein en de transportfiets ging hij dagelijks eieren venten bij verschillende zuivelwinkels in Amsterdam. Chinezen kochten daar hun eieren om deze vervolgens weer te verwerken in de Foe Yong Hai of nasi. Door de grote vraag bedacht Evert dat het gemakkelijker was om rechtstreeks aan de Chinezen te leveren. Hij breidde zijn productengroep uit met zowel ketjap als soja-olie, azijn en ham. Sinds 1976 zijn ze groothandel in Chinees/Oriëntaalse producten en hebben ze ook groenten en fruit in het assortiment. Vanaf 1987 leveren ze tevens aan mediterrane restaurants en is het assortiment verder uitgebreid met mediterrane producten en snacks.
Het bedrijf rijdt met een eigen opvallend bedrukte geconditioneerde vloot door heel Nederland. Per week leveren ze zo duizenden bestellingen binnen 48 uur af bij klanten. Yannick Vos zegt in het novembernummer van vakblad Primeur: “We hebben een wagenpark van 30 bakwagens en 4 trekkers met een losse oplegger. We komen door heel Nederland tot zelfs op de eilanden. Voorheen kwamen we ook in België, maar door een tekort aan chauffeurs hebben we dit af moeten stoten.”
De AGF-categorie producten wordt ingevuld via leveranciers die dezelfde flexibiliteit en kwaliteit waarborgen als Ebo van der Bor, uiteraard met de scherpste prijzen. Wat er in het assortiment zit, wordt bepaald aan de hand van de vraag vanuit de klanten. “Eigenlijk is dat heel basic: peen, kool, prei en uien hebben de hoogste afname. Opkomend is de avocado, die zijn momenteel natuurlijk hot.” Naar voorgesneden producten is bij Ebo van der Bor weinig vraag. “Gek genoeg met de huidige personeelstekorten, maar voor ons klantenbestand is het vaak te duur en de houdbaarheid te kort. Voor biologisch producten is gezien de hogere inkoopprijzen ook geen animo.”
Webshop
Ebo van der Bor heeft sinds twee jaar een webshop. Deze is groeiende, maar heeft nog een klein aandeel in het totaal. Persoonlijk contact met de klant blijft het belangrijkste. “We hebben acht vertegenwoordigers in dienst die klanten bezoeken en nieuwe kansen in de markt signaleren en oppakken. Daarnaast hebben we een verkoopbinnendienst die de klanten opbelt voor de bestelling.”
Het aandeel traditionele Chinese restaurants in Nederland krimpt, voornamelijk de kleine afhaalbalies verdwijnen steeds meer. “Deze Chinezen zijn vaak nog van de eerste generatie die hierheen is gekomen. De tweede generatie Chinezen is beter opgeleid en kiest steeds vaker voor een all you can eat restaurant. In coronatijd bloeide de afhaalchinees een beetje op. Echter dit was niet voldoende om het verlies bij de wereldkeukens (waar wij ook veel leveren) te compenseren. De deuren werden gesloten voor klanten en zijn ook lang dicht gebleven. Er was geen mogelijkheid voor de all you can eat (wereldkeuken) om open te zijn vanwege de 1,5 meter afstandsregel. De marges zijn erg dun en ze hebben dus elke vierkante meter in het restaurant nodig om winstgevend te zijn.”
De concurrentie tussen horecaleveranciers is groot. Klanten hebben ook altijd twee of meer leveranciers. De drempel om over te stappen naar een andere leverancier is dan ook laag, waardoor je altijd scherp moet blijven. Dit brengt wat druk met zich mee, maar het is vooral een leuke uitdaging!” vertelt Yannick Vos, Inkoper bij Ebo van der Bor.
Klanten van Ebo van der Bor werken op het scherpst van de snede. “De consument moet twee uur kunnen eten voor €30-€40 p.p. Om dan nog geld te verdienen, moet je scherp zijn met je prijzen. Zeker in de grote steden is veel concurrentie en ze kijken allemaal naar elkaar. Prijzen worden daarom nauwelijks verhoogd.” Ook Ebo van der Bor probeert haar prijzen zo scherp mogelijk te houden voor de klant. “Wanneer wij genoodzaakt zijn om kosten te verhogen is daar gelukkig veel begrip voor. Onze klanten weten dat wij er alles aan doen om dit zoveel mogelijk te beperken. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje!”
Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
www.ebovandenbor.nl