Consumentenperceptie van vertical farming-producten in Nederland

"Het blijkt dat 14% van de consumenten de groentelabels kent waar termen op zouden staan als biologisch, fairtrade, Demeter, lokaal, kant-en-klaar en On the way to planet proof. Maar 90% kent de voedseletiketten voor groenten niet." Gemma Tacken, senior marktonderzoeker aan de Wageningen Universiteit, dook in de details van hun onderzoek onder Nederlandse consumenten.

Dus in hoeverre zou het voor hen een trigger zijn om vertical farming toegevoegd te zien op een etiket?

Op 24 november organiseerde Jakajima samen met het Agrifood Innovation Event in Veldhoven The Vertical Farming Conference.

Theo Tekstra van Fluence trapte de panels af met een introductie van de verschillende manieren waarop vertical farms bijdragen aan de tuinbouwsector. Zo zou verticale teelt voor telers in kassen, tunnels of vollegrondsteeltbedrijven zeer nuttig zijn om hun jonge planten in de eerste stadia te versterken. Andere onderwerpen die benadrukt werden waren belichting, substraat, vertical farming en robotica, alternatieve eiwitten en meer.

Gemma legt uit dat in het algemeen vertical farming vaak verkeerd begrepen wordt door consumenten omdat de meesten niet bekend zijn met het concept. Maar zelfs voor de vollegronds- en kasteelt zijn velen zich niet bewust van wat voedselteelt werkelijk inhoudt.


Signify was een van de hoofdsponsors van het evenement. Stefan van der Voort en Edo Kolmer vertegenwoordigden het team.

Dit betekent dat de meeste consumenten geen voorkennis hebben over de producten. Het vertical farming verhaal kan dus worden opgebouwd vanuit het feit dat 71% van de consumenten niet of nauwelijks bekend is met vertical farming. De perceptie van vertical farming heeft een laag begripsgehalte waardoor het vraagt om nadere uitleg wat perspectieven creëert.


Naast diverse Nederlandse bezoekers kreeg het evenement ook internationale aandacht. Alessandro Rigato van Siemens Financial Services, Lilly Manzoni van LettUs Grow en Mark Horler van FarmTech Society waren ook aanwezig

Er is dus meer informatie en begeleiding nodig voor consumenten, zodat zij de voordelen van vertical farming beter begrijpen, want er is duidelijk een kloof. De belangrijkste kenmerken van vertical farming worden nu nog niet gewaardeerd door klanten. Terwijl interessante labels makkelijker genoemd worden dan de troeven van de producten, dus hoe kunnen we de volgende kans aanpakken?

Voor meer informatie:
Jakajima BV
+316 2000 8576
info@jakajima.eu
www.verticalfarmingconference.com 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.