Tweede bijeenkomst De Food & Chemicals Community bij Bieze Food Group

Samen met de keten digitaliseren én innoveren

Bieze Food Group is de gastheer voor de tweede bijeenkomst van de Food & Chemicals Community. Mede-initiatiefnemer Reinout de Ruiter van Cegeka deelt bij het welkomstwoord hoe blij hij is dat iedereen vandaag weer tijd en energie wil steken in het delen van kennis. Dé manier om samen de actuele uitdagingen in de sector te bespreken. “Ik vind het geweldig om te horen dat verschillende deelnemers ook buiten de sessies bij elkaar komen. Dit onderstreept het enthousiasme en de behoefte om praktijkkennis en inzichten met collega’s te delen. Dat is vandaag ook weer het doel. Samen met Evert Nijkamp van Bieze Food Group is een boeiend programma opgetuigd.”  

Together for good food
De slogan van de Bieze Food Group (BFG) is ‘Together for good food’. Volgens CEO Jurgen van Krevel zegt dat eigenlijk alles. “Wij zijn dé servicepartner in food voor ondernemers van nu en pioniers van de toekomst in retail, foodservice & industrie. Dat doen we met een groep van zelfstandige bedrijven die wel heel nauw samenwerken. We doen dus niet alleen productie, maar verzorgen eigenlijk de complete supply chain. Daarom zijn we een servicepartner.” Hij ziet om zich heen dat de dynamiek in de foodsector enorm is. Toch opereert familiebedrijf BFG als onderdeel van de Duitse moeder een beetje op z’n Duits. Dat betekent eerst goed overleggen en discussiëren over het doel en er dan doelgericht naar toe werken.

Snelheid maakt het verschil
Dit betekent absoluut niet dat BFG een saai bedrijf is, integendeel. “We zijn de laatste jaren heel hard gegroeid. Onder andere door bedrijven over te nemen, zowel op het vlak van productie als handel. Daarnaast is de stap naar e-commerce voor food-professionals met ons platform QSTA zelfs revolutionair te noemen. Deze groeimarkt heeft enorme potentie en hele specifieke kenmerken. Snelheid maakt hierbij het verschil, van bestellen tot leveren. Met onze ketenkennis en netwerken, kunnen we dat waarmaken.”

Sponsorship van het management
Juist omdat BFG uit een verzameling zelfstandige bedrijven bestaat, zijn ERP en digitalisering cruciaal om goed te kunnen opereren, geeft Van Krevel aan. “Centraliseren is een must, we willen werken met het principe één klant, één factuur binnen de groep. Met de transitie naar Microsoft Dynamics hebben we hierin een belangrijke slag geslagen. We kunnen efficiënter en slimmer werken, en blijven innoveren. Zo’n veranderingstraject is overigens niet mogelijk zonder sponsorship van het management!”

Van gefragmenteerd, via gecentraliseerd naar geïntegreerd
Hoe de overstap naar een nieuw IT-platform vorm kreeg, is de rode lijn van de presentatie door IT-directeur Evert Nijkamp. Door snelle groei en overnames was het IT-landschap sterk gefragmenteerd. “Iedereen zag het belang van IT zeker in, maar ieder onderdeel had wel zijn eigen omgeving met eigen artikel- en klantnummers. Het was lastig de brug tussen IT de praktijk van de supply chain te slaan. Hoewel er geen ‘burning platform’ was, zagen we wel degelijk in dat deze situatie niet toekomstbestendig was.”

Standaardiseren voor meer flexibiliteit
Daarom ging BFG in 2016 op zoek naar een nieuw IT-platform dat kon dienen als strategisch fundament op het vlak van business, data, applicaties en technologie. “We wilden systemen, processen en data binnen één platform standaardiseren en kozen hierbij voor een modulaire aanpak. Dit lijkt een tegenstelling, maar dat was juist nodig om flexibel te blijven.” De keuze voor onderliggende technologie viel op Microsoft, maar Dynamcs AX 7 was destijds niet de ideale keuze volgens Nijkamp. “De technologie was in onze ogen nog niet uitgekristalliseerd en wij waren nog niet klaar voor de cloud. Daarom zijn we gestart met Dynamcis AX 2012 R3 met de uitdrukkelijke insteek om het platform in de nabije toekomst te verrijken en uit te breiden.”

Hart van de operatie
Inmiddels is Microsoft Dynamics 365 het hart van de operatie binnen BFG. Processen zijn verregaand gestandaardiseerd en ook de product- en relatiedata is uniform binnen de groep. Dynamics AX draait bij de Nederlandse bedrijven en ook het Power Platform wordt ingezet. Dit gebeurt op basis van een centraal datawarehouse en PowerBI dashboards. Verder is BFG gestart met de ontwikkeling van eigen apps en wordt gekeken naar de inzet van AI en IoT. De keuze voor Microsoft biedt dit groeipad.

Slim bundelen van bestellingen
De vertaalslag van deze technologische keuzes illustreert Nijkamp aan de hand van een praktijkvoorbeeld van BFG Warehousing. BFG is een full service dienstverlener, van forecasting, inkoop en ordermanagement tot VMI, logistiek en customer service. Die rol is momenteel zeer belangrijk omdat klanten sneller bediend willen worden met zo min mogelijk vervoersbewegingen. Dat scheelt kosten en is duurzamer. “Met ons geïntegreerde Dynamics platform is alle data in de keten uniform en makkelijk uit te wisselen met alle partijen, binnen en buiten de BFG. Dit zorgt ervoor dat we efficiënter kunnen opereren in  ons magazijn. Met intelligente forecasting optimaliseren we voorraden – van onszelf en externen - en picken we orders centraal. Bovendien bundelen we orders voor hetzelfde afleveradres op pallets. In onze crossdock worden de pallets samengevoegd met pallets van onze transportpartner Müller. We delen veel data met hen voor de ideale rittenplanning. Iedereen in de keten profiteert van deze efficiencyslag.”

QSTA, jouw versmarkt online
De combinatie van datamanagement en vergaande ketenintegratie biedt meer dan efficiencyprikkels. Het geeft volgens Digital Marketing Director Rian Faaij, ook de kans om nieuwe markten aan te boren. BFG doet dat met QSTA, jouw versmarkt online. “Met QSTA hebben we een 100 procent stockless digitaal bedrijf dat de infrastructuur van BFG optimaal benut. Door een compleet assortiment versproducten snel en direct aan foodprofessionals te leveren, voorzien we in een concrete behoefte. Vóór 18:00 besteld, betekent de volgende ochtend geleverd. En dit alles in drie klikken via je scherm of smartphone. Dit geldt voor onze eigen producten, maar ook die van andere leveranciers. We zijn een open platform dat maximaal profiteert van de warehouse- en logistieke kennis en processen van BFG.”

Next-day delivery
Het concept sluit goed aan bij wensen van de moderne foodprofessional. Die wil snel de juiste producten bestellen en ontvangen. Het aanbod van QSTA kenmerkt zich door versproducten, die overal en altijd 24/7 te bestellen zijn met next-day delivery. Dit alles zonder minimumordergrootte of prijs. De drempel is dus heel laag. Dit geldt ook voor leveranciers die het kanaal willen benutten. “QSTA biedt innovatieve producenten of lokale leveranciers een landelijk distributienetwerk, inclusief een geoliede backoffice. Alle achterliggende processen, van productbeschrijvingen en -foto’s tot inkooporders en labeling zijn afgedekt. De onboarding voor nieuwe leveranciers is volledig gedigitaliseerd. Bij de reguliere partijen duurt het vrij lang voor je in het assortiment bent opgenomen. Bovendien vraagt dit flinke investeringen.”

Robuuste en schaalbare infrastructuur
Faaij ziet QSTA als een waardevolle aanvulling op de reguliere supply chain. “We bieden kleinere leveranciers letterlijk een platform. Het is ook interessant om te zien dat flitsbezorgers ook graag bij ons bestellen. Zij hebben geen distributiecentra en vaak weinig opslagruimte. Wij dragen bij aan hun flexibiliteit in leveringen en in het opbouwen van een assortiment.” QSTA ging in januari dit jaar live en groeit heel snel. “Zowel producenten als foodprofessionals weten ons goed te vinden. Onze infrastructuur is heel robuust en schaalbaar, waardoor we het concept ook relatief eenvoudig in anderen landen kunnen uitrollen. Het is zeker een voordeel dat we als BFG onderdeel zijn van een Europese groep.

Kijkje in de keuken
Na deze praktijkvoorbeelden is het tijd om een kijkje in de keuken van BFG Warehousing te nemen. Met een klassieke autobus wordt het gezelschap naar het hypermoderne warehouse aan de andere kant van het bedrijvenpark gereden. Hier nemen enthousiaste warehouse-medewerkers de deelnemers in groepjes mee in het complete logistieke proces waar Evert Nijkamp eerder over vertelde. Van opslag tot orderpicking en de bundeling van de bestellingen op pallets in het crossdock gebied. Het is heel boeiend om letterlijk op het crossdock rond te lopen en te zien welke stappen een product doorloopt voor de consument het uit het schap in de winkel kan pakken. Hoewel het proces zeer soepel oogt, kijkt BFG altijd naar mogelijkheden voor verdere optimalisatie. Dat blijkt wel als aan het einde van de  rondleiding nog een korte demonstratie van een Google Glass volgt. Doel is om het orderpicken zo nog makkelijker en betrouwbaarder te maken.

Wrap-up
De aanpak en praktijkvoorbeelden van BFG onderstrepen het belang van een stevig, geïntegreerd IT-fundament om van daaruit verder te bouwen en te blijven innoveren. Evert Nijkamp sluit de sessie af door aan te geven dat hij heel blij is met de hoge opkomst. Volgens hem is dit een bevestiging dat mensen in de dynamische foodsector continu op zoek zijn naar inspiratie. “Ik hoop dat het verhaal van de reis die Bieze Food Groep heeft doorgemaakt daar aan kan bijdragen. Graag tot de volgende keer.”

Benieuwd naar de community bijeenkomst? Bekijk onderstaande video

Voor meer informatie:
Cegeka Business Solutions
Nicole Oude Remerink
Flight Forum 89
5657 DC Eindhoven
nicole.oudereimerink@cegeka.com 
www.cegeka.com/d365nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven