Fotoreportage

Waarde creëren met minder is 'hot' thema bij Global Berry Congress 2022

Tholen - Het zachtfruit heeft, net als vele andere productgroepen, last van de uitdagingen door klimatologische en geopolitieke situaties. Deze uitdagingen stonden gisteren centraal tijdens het Global Berry Congress 2022 in Rotterdam. Een breed internationaal publiek ging op het evenement, georganiseerd door Fruitnet, in op deze uitdagingen en kansen die hieruit voortvloeien, zoals waarde creëren door te richten op andere variëteiten. Daarnaast kwamen onderwerpen als duurzaamheid, verpakkingsoplossingen en automatisering aan bod.

Klik hier voor de fotoreportage van het Global Berry Congress 2022


Vanaf linksboven met de klok mee:
Roelant Komen (Carsol Europe en Robert van Melle (Eosta)
Jeroen Vayen, Miguel Demaeght (BelOrta) en Philiep Willems (REO)
Elisa Bongiolatti, Bas Groeneweg, Renate Brandon en Stefano Hiwat van PerfoTec,
Simon Elting en Nico Broersen van AgriPlace

Net als op het afgelopen International Strawberry Congress trapte Cindy van Rijswick, van Rabobank, het congres af met een overzicht van de zachtfruitmarkt en een blik op de toekomst. Hierin werd duidelijk dat er op de korte termijn de nodige uitdagingen zijn voor de productgroep. "Op de lange termijn kunnen we over het algemeen wel spreken van stabiele markten voor aardbeien, blauwe bessen en bramen met een lichte stijging in consumptie. Binnen het seizoen zien we echter een bepaalde volatiliteit", legt Cindy uit. "Zo blijft de markt voor bramen een nichemarkt. De prijzen worden daar heel erg geraakt bij een jaar met meer of minder volumes. Bovendien is dit een fruitsoort dat sterk afhankelijk is van inkomen. Wanneer het inkomen geraakt wordt, zijn het de eerste producten die men laat liggen. Ook met aardbeien kennen we de welbekende problemen in de kasteelt in Noord-Europa, maar alle prijzen worden hoger. Dit zou aan de vraagkant goed gemaakt moeten worden, maar dat is helaas niet het geval dit seizoen." Al met al spreekt ze van een 'bad news story', maar is er wel degelijk een mooie toekomst voor het zachtfruit. "Op de lange termijn zal de vraag zich staande houden en komt er vanuit de teeltkant langzaam een verschuiving van focus op volumes naar kwaliteit door 'beter met minder'."


Paneldiscussie met Jose Gandia (SAT Royal), Lisette Holmberg (ICA) en Jonathan Lock (M&S), begeleid door Mike Knowles van Fruitnet

Alleen blijft, zo is de algemene toon, promotie wel degelijk van groot belang. "We spreken natuurlijk van één van de gezondste producten ter wereld. Dit is een katalysator voor de verkoop, naast smaak, maar moet misschien ook meer onder de aandacht gebracht worden", stelt Lisette Holmberg van ICA. "Dit overbrengen brengt echter een uitdaging met zich mee. Antioxidanten is geen 'cool' verhaal, maar misschien moeten we het meer afzetten tegen de nadelen van bijvoorbeeld chocola of snoepgoed." De specialisten kijken vervolgens ook naar een rol voor de overheid, want regelgeving als belasting op ongezonde producten of juist geen belasting op groenten en fruit worden als belangrijke maatregelen gezien om de verkoop te stimuleren. "Er zijn zo ontzettend veel kinderen met obesitas, dus het verhaal overbrengen op families is uiterst belangrijk. Bij kinderen moet je er vroeg mee starten", vult Jonathan Lock van Marks & Spencer aan.


Javier Rico Pedrazo van Euroberry Marketing, Noud Linssen van Berrybrothers, Marnix van de Caaij van Quality Pack, en Nijs van Zuilen van Berrybrothers

Duurzaamheid kwam aan bod bij de lezingen van Nico Broersen van Agriplace en Bas Groeneweg van PerfoTec. Zo ging Nico in op de platformen Agriplace farm en Agriplace chain. Door middel van snelle toegang tot alle informatie door de hele keten duurzaamheidsrisico's lokaliseren en adresseren. "De wetgeving richt zich voornamelijk op agrarische ondernemingen bij overtredingen op het gebied van klimaat en mensenrechten. Bedrijven moeten deze risico's op een snelle manier kunnen identificeren."

Bas ging vervolgens in op het nieuwe palletsysteem van PerfoTec om de houdbaarheid van zachtfruit te verlengen. "Met deze automatische oplossing kan de houdbaarheid van aardbeien met 2 - 8 dagen verlengt worden(afhankelijk van het ras). De verlenging van de houdbaarheid bij frambozen is 2 dagen en bij blauwe bessen 2 weken. Ik was eerst helemaal geen fan van pallets, maar ook ik ben helemaal om", vertelde een enthousiaste Bas.

Bekijk hier de fotoreportage van het Global Berry Congress 2022

Maar ook kwaliteit wordt steeds belangrijker voor retail en consument. Met de alsmaar stijgende kosten is de waarborging hiervan echter niet altijd even vanzelfsprekend.  "De consument wil namelijk alles; smaak, esthetiek en aroma. Zelfs in deze tijden blijft dit belangrijk", aldus José Gandia van SAT Royal op een later punt. "Retail en handelaren zullen hieraan moeten blijven voldoen. Misschien wordt er minder gekocht, maar zeker in zachtfruit blijft kwaliteit nummer 1. Men moet dan zorgen om de consument wel vast te houden. Communicatie is hierin 'key' om ze na de deze crises ook weer naar je terug te laten komen." Dit werd uiteindelijk een veelbesproken thema op het Global Berry Congres: waarde creëren met minder middelen tot de beschikking. Mogelijkheden die hierin naar voren kwamen, waren de ontwikkeling van nieuwe variëteiten, zoals een 'super-charged strawberry', robotisering in de teelt, veredeling of genbewerking en waarborging van kwaliteit door de hele keten door middel van data.


Jolien Sportel, Eva Vanmarcke, Hannah Docus en Michiel Vermeiren van Coöperatie Hoogstraten

Dit laatste was het thema van de gecombineerde lezingen van Bert Barmans (Special Fruit), Andreas Allenspach en Daria Reisch (Agrinorm). Andreas gaf aan dat er een reden was dat retailers hoge standaarden eisen. Door middel van een onderzoek liet hij zien dat consumenten het product laten liggen als ze niet aan de standaarden van COOP Zwitserland voldeden. Deze consumenten bleven vervolgens ook weg. "Kwaliteit is dus belangrijk, maar hoe voldoe je hieraan?", vervolgde Bert. Zijn oplossing was het gebruik van data. "Als een product niet voldoet aan de normen, kijk dan waar het in de keten misgaat. Is dit bij de teler, in transport of bij de leverancier. Door middel van de data kun je dit lokaliseren en verhelpen. 'You have the data, start using it'. Het is dan aan de gebruiker om hier goed mee om te gaan en aan verschillende eisen van verschillende klanten te voldoen."

Daria Reisch presenteerde vervolgens haar ontwikkelde quality management softwareplatform Agrinorm. Dit systeem genereert op basis van AI de data, waardoor er transparantie ontstaat door heel de keten. "Het is geen vervanging van mensen, maar een hulpmiddel. Met Agrinorm is de data beschikbaar, maar men zal zelf de goed geïnformeerde beslissingen moeten nemen voor optimale kwaliteit."

Al met al werd er door sprekers en bezoekers uit alle delen van de wereld informatie verschaft om een beeld van de huidige situatie voor het zachtfruit te schetsen. Tussen de vele lezingen door werd hier dan ook graag over door gediscussieerd bij de aanwezige stands en podia door het internationaal toegestroomde publiek, die allen voornamelijk kansen zagen voor een productgroep met heel veel potentie.

Bekijk hier de fotoreportage van het Global Berry Congress 2022

Voor meer informatie:
Global Berry Congress
www.fruitnet.com/gbc 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven