Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vader en zoon Vervaeke, Kortrijk

Uit de oude doos: "Wij zijn exportspecialist in serregroenten en fruit"

In 1956 ging Antoine Vervaeke in Kortrijk nog met paard en wagen van huis tot huis om groenten en fruit te verkopen. Een jaar jaar later vestigde hij zich als grossier op de plaatselijke groothandelsmarkt. Tien jaar later schakelde hij over op de export van vooral serregroenten en appels en peren naar Frankrijk en het gebied van de Ruhr tussen Aken en Keulen. Ongeveer 95% van het productenpakket wordt geëxporteerd. Sinds zes jaar beschikt Vervaeke op het bedrijfsterrein LAR - de initialen voor Lauwe, Aalbeke en Rekken - bij Kortrijk over een perceel van twee ha, waarvan voorlopig 3.000 m2 bebouwd is. Men beschikt er over een zeer ruime opslagloods, vijf los- en laadkaaien, drie koelcellen voor totaal 500 ton, kantoorruimte met volledige computerapparatuur en zelfs een apart onderkomen voor de douane. Het wagenpark omvat vijf 20-tons Mercedes gekoelde vrachtcombinaties.

Vader en zoon Vervaeke voor hun bedrijf

Er bestaan plannen om het aantal kaaien te verdubbelen en om de koelcapaciteit met twee cellen van elk 500 ton uit te breiden. Voor het transport van de handelswaar heeft Vervaeke een aparte coöperatieve vennootschap, Vervatrans genaamd, opgericht waarvan hij en zijn 24-jarige zoon Christian de vennoten zijn. Begrijpelijk dat vader en zoon Vervaeke met de nodige voldoening terugzien op wat in 32 jaar door het nog altijd zuiver familiebedrijf tot stand is gekomen. "Weliswaar is de concurrentie in deze branche er alleen maar zwaarder op geworden," zegt de 54-jarige Vervaeke, "maar doordat wij onze inkopen meestal zelf doen, zo scherp mogelijk calculeren, het hele transport zelf in handen hebben en zeer veel aandacht aan de serviceverlening schenken, hebben wij er steeds meer klanten bijgekregen. Wij leveren alles rechtstreeks bij de klanten met onze eigen vrachtauto's. Ikzelf neem de groenten voor mijn rekening en Christian het fruit. Mijn vrouw Rita doet de hele boekhouding. Daarnaast wil ik ook vooral onze vijf chauffeurs en drie bureaukrachten niet vergeten. Met ons elven zijn we een uitstekend op elkaar ingespeeld team."

De laad- en loskaaien

Vervaeke is grootexporteur in peren (hoofzakelijk Conference) waarvan hij jaarlijks zo'n 5.000 ton verhandelt en van appels rond 3.000 ton, voornamelijk van Belgische bodem. Verder doet hij veel in appels en peren uit Chili, Argentinië, Zuid-Afrika en Australië. De verhouding appels - peren is gemiddeld 50-50. Christian Vervaeke: "Wij kopen veel buitenlands fruit op de Rotterdamse citrusveiling, maar ook veel Nederlandse appels en peren. Elke week zit ik in Rotterdam om daar te kopen."

De ruime opslagloods

Vervaeke koopt hoofzakelijk op Belgische veilingen in, de serregroenten meestal op de MTV en CVG. "We zitten doorgaans op de Mechelse veiling, maar door het simultaan veilen kunnen we zien waar we ook op andere veilingen het beste kunnen kopen. Verder kopen we ook veel via commissionairs op veilingen in Nederland en België." 

De familie Vervaeke

De Vervaeke's noemen de locatie van hun bedrijf op het LAR terrein pal naast de E17 (de vroegere E3) vrijwel ideaal. "We zitten hier immers op maar enkele honderden meters van de Franse grens vandaan en ook met de douane onder één dak zitten we natuurlijk bijzonder gunstig." Bij Vervaeke komen dagelijks vrachtauto's uit Nederland en Frankrijk goederen brengen en halen. Nadat de eigen wagens van Vervaeke de bestellingen in Frankrijk en West-Duitsland hebben afgeleverd komen ze meestal met retourvracht terug in Kortrijk, hetgeen uiteraard bijzonder gunstig is voor het transportrendement. "Juist op zulke zaken moet je letten wil je je kosten zo laag mogelijk houden. Ook daarom gaan we volgend jaar het onderhoud van onze wagens in eigen beheer uitvoeren", zegt Antoine Vervaeke.

Bron: Primeur 18 - Jaargang 02 - 17 juni 1988

Publicatiedatum: