Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rijk Zwaan ontvangt ‘Fresh Supplier of the Year’-award van supermarktketen SPAR

Supermarktketen SPAR International en Rijk Zwaan werken al ruim tien jaar samen. Deze samenwerking werd dinsdag 8 november door SPAR International bekroond met de uitreiking van de ‘Fresh Supplier of the Year’-award tijdens hun jaarlijkse exclusive SPAR business briefing dinner als erkenning voor de succesvolle ketenprojecten samen met het groenteveredelingsbedrijf.

Strategisch partner
"Rijk Zwaan is een belangrijke strategische partner voor SPAR”, vertelt Carla Schoeman, Sourcing & Development Manager bij SPAR International tijdens de uitreiking van de ‘Fresh Supplier of the Year’-award. “De visie van groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan gaat verder dan alleen het leveren van groentezaden en teeltproducten, ze kijken vooruit naar de toekomstige vraag en behoefte van de consument aan groenten en fruit. Ze brengen deze veranderende vraag tijdig in kaart voor de rest van de versketen.”

Jarenlange samenwerking
Jan Doldersum, Manager Chain & Retail, en Gregor Hoffmann, Account Manager voor Rijk Zwaan in Oostenrijk, namen de award in ontvangst. “We zijn ontzettend blij met deze erkenning voor de mooie resultaten die we samen met SPAR behalen. Het is het resultaat van jarenlang werk en we kijken uit naar meer strategische samenwerkingen”, aldus Doldersum en Hoffmann. Deze samenwerking begon tien jaar geleden in China en is inmiddels uitgebreid naar meer landen.

Service aan retailers
“Als groenteveredelingsbedrijf leveren we drie verschillende soorten diensten aan retailer SPAR. Een daarvan is categoriegroei”, vertelt Doldersum verder. Een recent voorbeeld komt uit Oostenrijk. “Door verkoopdata, concurrentvergelijking en gewenste groeidrijvers van SPAR te analyseren, adviseerden we de supermarkt in keuzes voor categoriegroei. We kijken hierbij ook naar de zogenaamde ‘tiering’ (good-better-best) positionering van een product, verpakking, private label-opbouw, presentatietechnieken en schapindeling. Met uiteindelijk als doel een beter rendement van de categorie.” Deze samenwerking leidde volgens Hoffmann tot de succesvolle introductie, samen met hun leverancier Frutura, van de jaarrond (winter en zomer) teelbare cocktail tomaat, Brioso. Maar naast Brioso, leidde de samenwerking ook tot succesvolle introducties van Cappricia, een traditionele trostomaat, en Rugantino, een Coeur de Boef type.

Ketensamenwerking in India en Zuid-Afrika
Ook in India en Zuid-Afrika werkt de supermarktketen samen met het groenteveredelingsbedrijf. Deze projecten richtten zich op service op het gebied van sourcing en innovatie. “Van 2018 – 2021 waren we beiden partner in een project van de Wageningen University & Research gericht op een betere beschikbaarheid van betaalbaar groenten en fruit voor consumenten in Zuid-Afrika via de opzet van lokale versketens en de opening van SPAR-winkels in plattelandsgebieden. Onderzoeksresultaten laten zien dat dit ketenproject significant bijdraagt aan een diverser voedingspatroon voor de Zuid-Afrikaanse bevolking, waar het eten van groenten en fruit niet vanzelfsprekend is”, vertelt Doldersum. Ook introduceren SPAR en Rijk Zwaan gezonde snackgroenten via het SN!BS- merk in India, waardoor de supermarktketen inspeelt op de behoefte van consumenten naar ‘gezond snacken’.

Gedeelde visie
“Onze visie is om als groenteveredelingsbedrijf innovatieve groenterassen te ontwikkelen die inspelen op consumententrends en behoeften in de markt. Samen met onze partners denken we na over nieuwe concepten, verpakkingen en verkoopstrategieën. We hebben allemaal hetzelfde doel: door ketensamenwerking wereldwijd meer groenten op het bord”, sluit Doldersum af.

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan Nederland
rijkzwaannederland@rijkzwaan.nl   
www.rijkzwaan.nl

 

Publicatiedatum: