Sven van der Voorde, Tikabi:

“Het onmogelijke is steeds mogelijk, als er vertrouwen is”

Tholen - Retail wordt weleens vergeleken met een ouderwetse klok die wordt aangedreven door talloze radartjes. AGF is een categorie die regelmatig voor verstoringen in het systeem zorgt en zo strak mogelijk wordt georganiseerd wat natuurlijk allerlei lastige kwesties oplevert. Oud-catagory manager bij Delhaize Sven Van De Voorde maakt de switch naar zelfstandig consultant om ondernemers in AGF te helpen om in de race te blijven.

Hij heeft deze stap genomen, net nu de nood extra hoog is, vertelt hij in het septembernummer van vakblad Primeur. “Op dit moment is er een volledige destabilisatie bezig bij de consument en dus ook bij retail. Ik zie kleine en middelgrote ondernemingen worstelen met deze ommezwaai. Vandaar dat ik ervan overtuigd ben, dat ik deze bedrijven zal kunnen helpen en bijstaan,” vertelt hij. “Ik geloof nog steeds vast in het aspect: als je het moet uitleggen aan de consument waarom er iets wordt aangeboden, dan heeft dat product geen bestaansreden.”

Sven kwam 31 jaar geleden als ambitieuze spring-in-het-veld in de AGF-sector terecht. “Bij ISPC-Gent kreeg ik de afdeling AGF onder mijn hoede. Qua kennismaking met assortiment, aankoop en mogelijkheden kon dit tellen. Ik ben daar 5 jaar gebleven en dan overgestapt naar Greenyard, toen nog UNI-Veg. Daar heb ik 2 jaar op het invoercentrum in Brussel gewerkt om daarna de overstap te maken naar retail. Ik ben eerst 10 jaar bij Match & Cora Benelux aankoper geweest en dan 14 jaar bij Delhaize gewerkt, waar ik uiteindelijk eindverantwoordelijke was voor de gehele categorie AGF.”

De AGF-sector is hem al die jaren blijven boeien en uitdagen. “Het is een sector waar persoonlijk contact en vertrouwen in elkaar cruciaal is. In deze wereld waar zoveel externe parameters invloed hebben op het eindproduct, kan er toch steeds alles verwezenlijkt worden. Het onmogelijke is steeds mogelijk, als er vertrouwen is.”

Grote sprong
De switch naar zelfstandig ondernemerschap is een al langer gekoesterde wens. “Het was steeds een microbe, die aanwezig was. De sprong met kleine kinderen was echter groot en mijn kennis nog onvoldoende. Nu is de tijd rijp en heb ik na 30 jaar besloten mijn droom na te jagen, meer specifiek: bedrijven ontwikkelen en ondersteunen bij het zetten van de volgende stap op het vlak van B2B en B2C relaties. Hen te helpen om een succes te maken van innovaties, nieuwe duurzame verpakkingen en nieuwe producten in de continu veranderende wereld van groenten en fruit. Het oplossen van sourcing vraagstukken, logistieke problemen en promotionele activiteiten zijn een logisch onderdeel van dit proces. Voor elk probleem heeft Tikabi een oplossing.”

Vanuit zijn loopbaan heeft Sven met alle schakels in de keten ervaring. “Ik heb vooral geleerd van de andere professionelen, die mijn pad gekruist hebben, van de vele producenten en vooral van de vele bezoeken ter plaatse. Maar ook van de vele fouten die ik gemaakt heb. Een van de belangrijkste zaken is: loop niet vast in het verleden. Het is niet omdat 5 jaar geleden een product of gamma niet aansloeg, dat er nu geen markt voor is. Het is daarom binnen 5 jaar ook niet meer hetzelfde. De consument is immens veeleisend geworden en vraagt zelf in groenten en fruit de juiste vernieuwingen in aanbod, smaak en beleving.”

Trends
Als AGF-catagorymanager heeft hij de trends en ontwikkelingen nauw gevolgd en de organisatie hierin meegenomen. “De meest zichtbare verwezenlijkingen zijn natuurlijk de lanceringen van duurzame verpakkingen of geen verpakking, bio-verkoop in groenten en fruit laten evolueren en de juiste innovatieve producten te vinden, die het convenience-aspect benadrukken voor de consument. Achter de schermen ben ik vooral fier op mijn logistieke verwezenlijkingen en het coachen van medewerkers, jonge mensen, die de eerste stappen zetten in de sector van groenten en fruit.”

“De AGF-afdeling is een zeer belangrijke afdeling voor retail en zeer lastig te managen. Het verloop van verantwoordelijken is hoog waardoor kennis verdwijnt. Veel jonge catagorymanager willen scoren en dat is lastig in de AGF. Daarom kiezen zij al snel voor een andere categorie. Uit efficiency-overwegingen worden de verantwoordelijkheden voor inkoop en de category ook uitgesplitst en kiezen steeds meer supermarkten voor een serviceprovider die de logistieke verantwoordelijkheid voor hun rekening neemt. Dit maakt de positie voor met name kleine en middelgrote bedrijven steeds lastiger. Tikabi kan hen bijstaan door focus te houden op de essentie van de retail: het juiste product op de juiste plaats en herkenbaar voor de consument.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Sven van der Voorde
Tikabi
sven@tikabi.be 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven