Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Retailers hebben meer dan ooit behoefte aan betrouwbare leveranciers"

Tholen - The Greenery koos er twee jaar terug voor om met de bedrijfsonderdelen The Greenery Growers, The Greenery Logistics en The Greenery International focus aan te brengen in haar activiteiten. Het importseizoen is inmiddels volop aan de gang. In een interview in het septembernummer van vakblad Primeur gaat Pieter van Pelt, commercieel manager van The Greenery International, daar op in en komt onder meer ook Ton Bouw, Senior Inkoper Vruchtgroenten, aan het woord.

Welke voordelen brengt de aangebrachte focus voor de importactiviteiten?
Pieter van Pelt, commercieel manager van The Greenery International: “Onderdeel van The Greenery International is Hagé International, de importtak waarmee al decennia lang wordt samengewerkt met een groot aantal leveranciers uit Zuid-Europa, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Azië. Wij zijn voor Europese retailers een betrouwbare leverancier van een compleet en jaarrond assortiment groenten en fruit. Van oudsher zijn we groot in de productgroep vruchtgroenten, steenfruit, druiven, meloenen en vollegrondsgroenten, maar we hebben ook een sterk aandeel in producten als knoflook, avocado’s en uiteraard kiwi. Door onze centrale ligging nabij de Rotterdamse havens zijn wij letterlijk de deur naar Europa. Onze importervaring, gecombineerd met onze jarenlange retailkennis, wordt door onze klanten gewaardeerd.”

“De samenwerking in de keten is wel in transitie,” merkt Pieter op. “Onze leveranciers komen steeds nauwer in contact met de eindklant. Maar daarmee wordt onze rol niet minder belangrijk. Met de kostprijsstijgingen en transportvertragingen die aan de orde van de dag zijn, wordt de rol van een serviceprovider alleen maar belangrijker. Retailers hebben meer dan ooit behoefte aan betrouwbare leveranciers. En leveranciers willen op hun beurt samenwerken met betrouwbare partijen die in contact staan met retailers in Europa,” vervolgt Pieter. “Door een sterke focus op de verschillende producten, directere lijnen met klanten en leveranciers en een nauwe samenwerking binnen het gehele team worden zaken sneller en efficiënter opgepakt. Hierdoor kunnen we snel inspelen op veranderingen in de markt. Dit wordt gewaardeerd door onze klanten én leveranciers.”

De belichte teelt in Noord-Europa lijkt significant lager uit te vallen deze winter. Wat betekent dit voor de Spaanse/Marokkaanse productie? Of heffen de brandstofprijzen dat weer op?
Ton: “De stijgende energiekosten hebben serieuze impact op de belichte teelt in Noord-Europa. We merkten een duidelijke behoefte bij Europese retailers om hun programma in te vullen met producties uit Zuid-Europa. Met een toenemende vraag als gevolg. Vanwege de grote onzekerheid over de beschikbaarheid van de belichte teelt en de sterk gestegen kostprijzen hebben we tijdig positie ingenomen en is de productbeschikbaarheid geborgd. We merken echter ook dat niet alle partijen in Spanje even enthousiast zijn om vaste afspraken te maken. De grote onzekerheid over de ontwikkeling van de kosten, een nieuwe coronagolf en de bijhorende impact op de beschikbaarheid van personeel plus de oorlog in Oekraïne zorgen ervoor dat niet iedereen zich wil vastleggen. Maar gelukkig hebben we samen met onze vaste leveranciers nagenoeg alle programma’s voor onze klanten in kunnen vullen.”


Eén van de producten waarin The Greenery sterk is, is courgettes

Welke ontwikkelingen zijn er bij de Europese retail? Neemt de afzet bij online retail toe?
Pieter: “We zien bij veel Europese retailers dezelfde ontwikkelingen, namelijk consolidatie, zo dicht mogelijk bij de bron inkopen, borgen van productbeschikbaarheid, online verkopen en duurzaamheid. In de tijd van Corona zijn de online verkopen flink gestegen. Steeds meer consumenten hebben het gemak van online bestellen ontdekt en we zien deze verkopen nog steeds toenemen, alleen minder hard dan de afgelopen twee jaar. Onzeker is wel wat de impact van de dalende koopkracht op online retail gaat zijn.”

De inflatie is torenhoog: voorzien jullie een verschuiving naar de meer basisproducten?
Pieter: “De inflatie is inderdaad hoog en we zien nu al een verandering in het koopgedrag van de consumenten. De verkoop van de in de ogen van de consumenten luxere producten, zoals zachtfruit en exoten, laten al een daling zien. De kans is groot dat als de inflatie hoog blijft, dat consumenten verder gaan bezuinigen op de aankoop van groenten en fruit. Een verdere verschuiving naar basisproducten is dus niet ondenkbaar.”

In hoeverre is er begrip bij retailklanten voor de kostenstijging in de keten?
Pieter: “We zijn continu met onze klanten en leveranciers in gesprek over alle kostenstijgingen. Er is begrip voor alle ontwikkelingen, ook retailers worden geconfronteerd met stijgende kosten en een veranderende consument. Doordat we de ontwikkelingen op de voet volgen en slim omgaan met de veranderingen, kunnen we gezamenlijk door deze periode heenkomen.”

Wat zijn de verwachtingen voor het komende vollegrondsseizoen?
De hitte en de droogte van de afgelopen maanden heeft ook de teeltgebieden in Zuid-Europa in hun greep gehouden. Problemen in beschikbaarheid zijn niet direct te verwachten. Wel zorgt de toenemende kostprijs van de producten voor een verandering in de afzetstrategie bij de leveranciers. Jorgen Schatschabel, Senior Inkoper Vollegrond: “Door de stijging van de teeltprijzen merk ik dat er door de leveranciers steeds vaker selectief product wordt afgestuurd, waarbij voorrang wordt gegeven aan de contracten die ze hebben afgesloten. Hierdoor blijft er minder product over voor de daghandel.”

Ook bij druiven spelen de kostenstijgingen een belangrijke rol in de afzet. Wilfred Heijstek, Senior Inkoper Druiven: “Het kostencomponent van een doos druiven is de afgelopen periode enorm gestegen. Net als bij nagenoeg alle andere productgroepen zijn druiventelers vanwege de financiële risico’s voorzichtiger geworden met wie ze zaken doen voor hun afzet. The Greenery International heeft veelal langdurige relaties met haar leveranciers en daarmee hebben we voldoende toegang tot product om onze klanten te voorzien. Alle leveranciers waarmee we werken hebben de afgelopen jaren veel nieuwe rassen aangeplant om gesteld te staan voor de toekomst. Smaak is bij de keuze voor een nieuw ras de belangrijkste graadmeter en verder zorgen deze nieuwe rassen ervoor dat er goedkoper geproduceerd kan worden. Iets wat hard nodig is gezien de huidige inflatie.”

Het overzeese meloenenseizoen is bij The Greenery International in week 36 gestart met de binnenkomst van de eerste meloenen uit Brazilië. Frank Ocampo, verantwoordelijk voor de sourcing voor o.a. de meloenen, verwacht een lastig seizoen: “De Braziliaanse telers hebben, net als de Spaanse telers, alleen op basis van gecommitteerde volumes aangeplant. Er is een tekort aan laadruimte tussen Brazilië en Europa. Hierdoor zijn de zeevrachtkosten enorm gestegen. De telers kiezen daarom voor gerichte programma’s waarbij ze de continuïteit en kostprijs kunnen waarborgen. Samen met onze partner Agricola Famosa hebben wij de zogenaamde Break Bulk weer in het leven geroepen. Hierbij worden de paletten van de farms per vrachtwagen naar de haven gereden en één voor één onderdeks geladen en komen binnen twee weken gekoeld aan in Rotterdam. Ook zullen we met onze vaste teler Brazil Melon werken. Met hen zullen we hoofdzakelijk de containervrachten laden. Door deze unieke samenwerking in vrachtverdeling met de beste telers in Brazilië, kunnen we onze retail- en tradeklanten dagelijks voorzien van smaakvolle meloenen en watermeloen. Vanaf januari verwachten we de meloenen uit Centraal-Amerika, maar met alle onzekerheden is het nog te vroeg om daar nu een voorspelling over te doen.”

Hoe kun je je als The Greenery onderscheiden op de Europese markt?
Pieter: “The Greenery/Hagé heeft in de tientallen jaren dat het zaken doet in Zuid-Europa een gigantisch netwerk opgebouwd. Wij werken al jarenlang met gerenommeerde partijen op het gebied van groenten en fruit, die staan voor kwaliteit en beschikbaarheid. Voor een aantal producten hebben we 12 maanden per jaar aanvoer vanuit Zuid-Europa, we starten vroeg (vaak eind augustus) en eindigen laat (vaak eind juni). Het importeren van groenten en fruit zit in de genen van The Greenery/Hagé. Onze werkwijze is altijd gericht op langetermijnsamenwerking met ontzorging van onze klanten, de hoogste kwaliteit, de juiste prijs en certificeringen zijn voorwaardelijk. Dat is het verschil dat wij maken!”

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
The Greenery    
www.thegreenery.com