Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
M.L. Polak, Bleiswijk

Uit de oude doos: 40 jaar export in Westlandse producten

In 1988] bestond het groenten- en fruitexportbedrijf M.L. Polak, kantoorhoudend op de veiling De Kring in Bleiswijk, 40 jaar. Reden voor onderstaand artikel in vakblad Primeur destijds

"Over wat er in die periode allemaal in deze branche is gebeurd kan ik wel een boek vol schrijven. Misschien doe ik dat nog weleens", zegt de 64-jarige Polak.

Zijn vader, P.J. Polak, begon in 1933 in Pijnacker een exporthandel in Hollandse producten als sla, tomaten, komkommers, bospeen en meloenen met Engeland als voornaamste afzetgebied. Vijftien jaar geleden vestigde de firma zich op de Bleiswijkse veiling. Intussen breidden de exportactiviteiten zich uit naar Belgiƫ, Frankrijk, West-Duitsland en Denemarken.

De heer M.L. Polak, directeur

Polak vindt dat de exporteurs het moeilijk krijgen, doordat ze door de grootwinkelbedrijven steeds meer gedwongen worden tot het maken van afspraken over het vastleggen van prijzen op langere termijn. "Dat is een tendens die zich steeds verder voortzet, terwijl wij te maken hebben met een dagprijs die sterk schommelt door vraag en aanbod. Dit druist in tegen het veilingsysteem. Het vastleggen van prijzen op langere termijn verhoogt uiteraard het risico van de exporteurs aanzienlijk.

Het team van Polak

Polak heeft de laatste tien jaar zijn Westland-pakket sterk uitgebreid. Onder andere met alle kleuren paprika's die door verschillende pakstations worden verzorgd. het sealen van komkommers doet Polak zelf. Van de totale jaaromzet bestaat ongeveer 40% uit tomaten, het sterkste product van het bedrijf. De grove (B) maten 57-67 en de vleestomaten gaan voornamelijk naar Belgiƫ en Frankrijk. Ook Zwitserland vraagt meestal grove maten, terwijl Engeland vooral de A-tomaten afneemt.

Twee van de medewerkers van Polak

Op het kantoor zijn zes man werkzaam waaronder drie inkopers en twee verkopers. Ook treedt Polak als commissionair op voor een negental andere exporteurs. "Wij zijn dus van alle markten thuis." 

Polak staat vrij sceptisch tegenover het televeilen in Nederland. Vier jaar geleden nam de veiling Bleiswijk het initiatief om samen met de Utrechtse veiling te televeilen. Polak: "Om dat experiment een zekere kans van slagen te geven werd met de handel afgesproken dat de vrachtkosten, die ontstaan door het transport tussen de plaats van aankoop in Utrecht en de veiling Bleiswijk, waar het product staat, door de veiling zouden worden betaald. Daardoor ontstaat er een soort concurrentie-ongelijkheid die nu al vier jaar bestaat. Het vreemde hiervan is dat de handel hier niet tegenop komt en de concurrentie-ongelijkheid kennelijk accepteert. Voor mij is dat een heel vreemde zaak. Men gaat nu zelfs uitbreiden met nog twee veilingen, namelijk de veiling ZHZ en de veiling Breda." 

Polak twijfelt eraan of het in de praktijk even goed zal werken als de technische mogelijkheden doen geloven. "Die techniek kan het bij het veilen van een belangrijk product plotseling laten afweten. Verder zal het voor de kopers een enorme aanpassing vergen en is het zeer de vraag of de prijzen door het televeilen beter zullen uitvallen. Ik vind dat de handel de ontwikkeling van het televeilen nogal gelaten op zich af laat komen", aldus Polak.

Bron: Primeur 13 - Jaargang 02 - 25 maart 1988

Publicatiedatum: