Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Wegtransport in het jaar 1988

Tomaten, komkommers, paprika's. Al enkele maanden [in 1988] wordt het beeld van de Rotterdamse Merwehaven volkomen beheerst door de massale aanvoer, het lossen, de opslag en het verdere transport van deze belangrijke exportproducten van de Canarische eilanden. Aan de zijden buiten de loods staan rijen vrachtauto's gereed om de vracht naar hun bestemmingen in binnen- en buitenland te brengen.

J. Weiss, St. Katelijne Waver, laadt regelmatig aan de haven (Primeur 09 - 29 jan 1988)

Peter Slot
Op het Havenplein in Broek op Langedijk in Noord-Holland staan enkele grote transportcombinaties te wachten om geladen te worden. De reuzen van de weg zijn van Peter Slot, groothandel en export van aardappelen, groenten en fruit.

Het wagenpark bestaat uit Volvo's F-12 (Primeur 10 - 12 feb 1988)

De Mooij
"We komen acht keer in de week op het Brusselse C.E.I. We rijden de lijn Brussel-Amsterdam dagelijks met 2 vrachtwagens en wijken van deze route nog geen 20 km af." De wagens van De Mooij hebben telefoon aan boord en piepers, zodat de chauffeurs altijd oproepbaar zijn.

Een van de vrachtcombinaties van De Mooij rijdt uit (Primeur 13 - 15 mrt 1988)

Moespom
De firma Moespom heeft op de groothandelsmarkt in Antwerpen een verkoophal waar 80% van de totale omzet verhandeld wordt, voornamelijk aan grossiers.

Terugkomst van de vroegmarkt uit Antwerpen (Primeur 16 - 6 mei 1988)

Hagé International
Hagé International te Barendrecht wordt als importeur van overzeese uien belangrijk. In het vorige seizoen kreeg men bij Hagé 400 containers binnen.

Grote drukte bij het laadperron (Primeur 16 - 6 mei 1988)

C.G. Timmermans
Het bedrijf heeft drie moderne Volvo vrachtwagencombinaties.

Een van de drie zware Volvo's F-12 (Primeur 3/4 - 26 aug 1988)

(Primeur 3/4 - 26 aug 1988)

Een van de vrachtauto’s van Timmermans (bouwjaar 1988) uit de tijd van het artikel is door Aart Hak in 2018 retour gehaald vanuit Kreta / Griekenland en is nog steeds in zijn bezit als hobbytruck. 

Na vertrek in februari 2018 met de Volvo uit Pireaus en een bezoek aan de groothandelsmarkt in Athene en Karlsruhe reed Aart 4 dagen daarna de grens over naar Nederland. Op zijn dertigste verjaardag was de Volvo weer terug in Nederland. 

Bij de Nederlandse grens - 2018 (Foto Aart Hak)

(Foto Aart Hak)

(Foto Aart Hak)

Vanka
De indeling van het kantoor, de productiehal en het 'buitengebeuren' met de vijf dockshelters kenmerken zich door een goed doordachte logistiek waardoor de gehele bedrijfsvoering en organisatie zeer effectief kan werken. Hat wagenpark omvat vijf grote vrachtcombinaties en twee trailers.

Het wagenpark van Joh. van Kampen (Vanka) te Hillegom (Primeur 3/4 - 26 aug 1988)

Van Wijngen International
"Wij rijden met 3 combinaties en 17 opleggers. De combinaties, die alle luchtvering hebben, net als de trailers, laden 28 pallets en de trailers 24. We rijden overwegend met Volvo-Globetrotter, deze hebben een royale luxe cabine met airconditioning en kachel."

Uitsluitend met Volvo Globetrotter (Primeur 5 - 9 sep 1988)

Foto gebruikt voor advertentie

Spronsen
Spronsen Transport Groep rijdt met ca. 100 koel- en vrieswagens, deze hebben alle luchtvering. Ca. 70% van de vrachtwagens is Scania, 20% Volvo en 10% andere merken zoals Daf en Mercedes. Elke wagen die van een rit thuis komt gaat direct naar de garage voor een controlebeurt. Zo nodig wordt daar dag en nacht gewerkt. Nadat deze helemaal nagekeken is, wordt hij weer op het terrein gereden, klaar voor een nieuwe rit. 

Deze wagens vertrekken binnen 2 uur (Primeur 5 - 9 sept 1988)

E.J. van Dijk Belgium
De chauffeurs die bij Van Dijk komen werken, krijgen eerst intern een opleiding, bijvoorbeeld aangaande werking van de koelsystemen. Voorts rijdt de aankomende chauffeur enige tijd met een ander mee om kennis omtrent het koeltransport te vergaren. Eerst daarna mogen ze zelfstandig op een van de wagens rijden.

(Primeur 5 - 9 sept 1988)

Gebrs. in 't Veen Internationale Transporten
Voor Gebrs. in 't Veen begon het allemaal in 1948 toen Henk in 't Veen met zijn broer in Berkel een transportbedrijf begon. Het aantal vrachtauto's nam gestaag toe. Vooral nadat in 1972 een ander transportbedrijf werd overgenomen, breidden de vervoersactiviteiten zich sterk uit. Naast het bedrijf op de veiling in Bleiswijk werd op de veiling in het Limburgse Grubbenvorst een vestiging opgericht. Momenteel [1988] omvat het gezamenlijke wagenpark ruim veertig vrachtwagencombinaties, grotendeels uitgerust met koel- en verwarmingsmotoren en met een totaal laadvermogen van ongeveer 1200 ton. 

Terug van een verre reis (Primeur 5 - 9 sept 1988)

François 
"Om de grote kwantums die geëxporteerd worden te vervoeren, beschikken wij over 8 dubbele combinaties. We houden het vervoer liever in eigen hand omdat onze chauffeurs met hun lading vertrouwd zijn. Het is belangrijk dat je dag en nacht kunt klaarstaan voor je klanten. Als je een eigen wagenpark hebt, kun je hier beter aan voldoen dan wanneer anderen voor je rijden."

Een van de 8 Scania's uit het wagenpark van François (Primeur 8 - 28 okt 1988)

Frans Peeters
De firma Peeters beschikt over drie eigen vrachtwagencombinaties die dagelijks voor verse aanvoer uit Nederland zorgdragen. "Aan de versheid van de producten mag nu eenmaal niets mankeren. Onze klanten zijn dat al vele jaren van ons gewend. Al sinds 1928, toen mijn vader met zijn oude Chevrolet groenten en fruit van de veilingen in Venlo en Barendracht haalde", zegt Frans Peeters.

Een van de nieuwste vrachtauto's van de firma Peeters (Primeur 8 - 28 okt 1988)

Reyn's Groentenhandel
Naast de dagelijkse handel en het pakstation beschikt Reyn's Groentenhandel over een modern wagenpark en twee koelhuizen. De groenten worden in koelwagens vervoerd, hetgeen de kwaliteit van het product ten goede komt. Doordat het transportbedrijf in een aparte BV is ondergebracht, kan men ook lading van anderen meenemen en op de reizen naar Zweden retourvrachten naar de Benelux. Soms worden zulke lage prijzen voor de retourvrachten geboden, dat ze liever leeg naar huis komen. Dat blijkt dan goedkoper te zijn. het wagenpark bestaat uit vijf moderne Volvo's, waarvan één een vermogen heeft van 360 PK.

Reyn's Groentenhandel beschikt over een modern wagenpark (Primeur 8 - 28 okt 1988)

Publicatiedatum: