"De consumptie van groenten en fruit zit allerminst in de lift in Italië: van 2017 tot 2021 is de consumentenaankoop zelfs geleidelijk gedaald van ongeveer 6,5 miljoen ton naar circa 5,9 miljoen (-9%). In 2021 was het opeens 3% minder dan in 2020. Wat wel steeg was de gemiddelde prijs", vertelde Elisa Macchi, directeur van CSO Italy, het servicecentrum van Italiaanse fruit- en tuinbouwbedrijven, tijdens de Digital Press Lunch van Made in Nature, georganiseerd om het project en de nieuwe campagne te presenteren.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
"Wat biologische groenten en fruit betreft, bleef de consumptie van 2017 tot 2019 vrij constant. In 2020 was er een eerste daling en in 2021 een tweede, in dit laatste geval met 1%. Van 2017 tot 2021 is de Italiaanse consumptie van biologische groenten en fruit uiteindelijk met een bescheiden 2% gedaald. Ook hier steeg de gemiddelde winkelprijs geleidelijk."
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
Verschillen tussen groenten en fruit
"De consumptie van biofruit bedraagt iets meer dan 300.000 ton, die van groenten ongeveer 38.000 ton", specificeert Macchi. "En de trend door de jaren heen is beslist verschillend voor de twee categorieën. Wat betreft fruit bleef de consumptie behoorlijk stabiel tussen 2017 en 2019, zij het met een kleine daling in 2018. In 2020 en 2021 zagen we de consumptie harder afnemen. Het aandeel van biologische groenten is kleiner, maar er is een constante groei van jaar tot jaar: van bijna 24.000 ton in 2017 naar bijna 38.000 ton in 2021."
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
"Terwijl de gemiddelde aankoopprijs voor fruit in de afgelopen 5 jaar constant steeg, zie ik voor groenten een dalende trend", legde de directeur van CSO Italy uit.
Fruit was in 2017 goed voor 93% van de totale consumentenaankoop van bio-AGF, in 2021 was het 89%.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
"Binnen de categorie biologisch fruit zijn de belangrijkste producten appelen, sinaasappelen, bananen (met elk een aandeel van 11%), citroenen (9%) en aardbeien (7%). Samen zijn ze goed voor bijna de helft van de aankopen van biologische fruit in Italië. Aardbeien en bananen noteerden in 2021 een stijging van respectievelijk 34% en 3% ten opzichte van 2020. De overige producten laten een daling zien", vertelde Macchi.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
Als we kijken naar het biologische aandeel in de totale consumptie van groenten en fruit, wees de directeur van CSO Italy erop dat de tien beschouwde producten niet noodzakelijk overeenstemmen met die in de bovenstaande grafiek. "Op de eerste plaats vinden we citroenen, waarvan ongeveer 20% biologisch wordt aangekocht. Daarna volgt een reeks producten, zoals mandarijnen, bananen, abrikozen, kersen, meloenen en watermeloenen, waarvan het aandeel biologisch meer dan 10% van het totaal bedraagt. Sinaasappelen, clementines en pruimen liggen rond de 10%."
Macchi wees er ook op dat appel, het belangrijkste fruitproduct, niet eens in deze top-10 voorkomt, want het aandeel biologisch in de totale aankoop is minder dan 10%.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
"Wat groenten betreft, had 37% van de biologische aankopen in 2021 betrekking op aardappelen. Daarna volgen wortelen (25%), tomaten (9%), uien (7%) en courgettes (6%). Samen zijn ze goed voor meer dan 80% van de consumptie van biologische groenten in Italië. Vergeleken met 2020 was er een groei in de consumptie van aardappelen, wortelen en courgettes."
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
Verkoopkanalen
Wat de verkooppunten betreft, verkopen de verschillende kanalen procentueel elk ongeveer evenveel bio als conventioneel product ten opzichte van het geheel. Alleen het deel van de koek in de discounters is voor bio (11%) beduidend lager dan voor conventioneel product (17%). Dit aandeel wordt gecompenseerd door de verkoop in speciaalzaken en weekmarkten.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
"In de afgelopen 5 jaar is de suprematie van de supermarkten op dit vlak heel duidelijk. De verkoop van bio stijgt er ook. Daaronder bevinden zich de weekmarkten en de speciaalzaken (elk met ongeveer een gelijk aandeel), gevolgd door de discounters en de hypermarkten", legde Macchi uit.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
De directeur van CSO Italy gaf ook de trends aan in de gemiddelde prijzen per jaar voor de verschillende verkoopkanalen. "Het is een beetje moeilijk om een correlatie te ontdekken tussen de gemiddelde aankoopprijs en de aankoop van biologische producten, omdat de hefbomen die leiden tot het kopen van bio minder gerelateerd zijn aan de prijs dan voor conventionele groenten en fruit. Discounters hebben bijvoorbeeld een lagere gemiddelde prijs dan de andere verkoopkanalen. Supermarkten hadden dan weer eerst hogere gemiddelde prijzen, maar liggen de laatste tijd dichter bij het gemiddelde."
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
Leeftijdsgroepen en herkomstgebieden
De huishoudens die het meest biologische groenten en fruit kopen, behoren tot het noordwesten van Italië. Daarna volgen het zuiden (inclusief Sicilië), het centrum (inclusief Sardinië) en het noordoosten.
Eenpersoons- en tweepersoonshuishoudens kopen relatief gezien meer groenten en fruit. "Al was er wel een daling van 15% merkbaar voor alleenstaanden tussen 2020 en 2021."
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
"Ook de gegevens over de consumptie van groenten en fruit op basis van de leeftijd van de aankoopverantwoordelijke binnen een huishouden zijn interessant en verrassend. Zoals te zien is in de bovenstaande grafiek zijn 65-plussers de grootste groep die bio kopen. Daarna volgen de leeftijdsgroepen van 45 tot 54 jaar en van 55 tot 64 jaar. Het rijtje wordt afgesloten met de groep van 35 tot 44 jaar en dan die tot 34 jaar", vertelde de directeur van CSO Italy.
Klik hier voor een vergroting van de afbeelding, afkomstig uit de presentatie van Elisa Macchi.
Tot slot richtte Macchi zich op de penetratie-index en het gemiddelde aankoopvolume. "De afgelopen twee jaar is de biologische consumptie in Italië gedaald, maar dat betekent niet dat ook de penetratie-index eenzelfde beweging laat zien. Het aantal gezinnen dat minimaal één keer per jaar biologisch koopt is dus niet afgenomen. Het gemiddelde verbruik per gezin is daarentegen wel gedaald: van 20 kg per jaar in 2017 naar 17 kg in 2021."