Alejandro Santander, Magic Sun Farms:

"Onze kassen liggen hoger, wat enorm helpt qua zonlicht en nachttemperaturen"

Sommigen denken misschien dat de taak van een teler er alleen in bestaat voedsel te telen. Toch gaat de impact, die dergelijke commerciële bedrijven kunnen hebben, verder dan alleen de financiële kant. Vaak maken ze deel uit van de lokale gemeenschap en kunnen ze daarin een positieve rol spelen. Dit is sinds de oprichting van Magic Sun Farms in Mexico het doel van het bedrijf.

"Wij zijn ons zeer bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en zetten ons daar volledig voor in", zegt Alejandro Santander, medeoprichter en VP Verkoop en Bedrijfsvoering van Magic Sun Farms. "We hebben bijvoorbeeld een universiteit opgericht en bieden beurzen aan kinderen van onze werknemers, zodat ze technische en tuinbouwdiploma's kunnen halen. Waar ik het meest trots op ben, is dat we niet alleen de volgende generatie telers onderwijzen, maar vooral dat veel van deze kinderen de eersten in hun familie zijn die naar de universiteit gaan."

Kweken op hoogte
Magic Sun Farms heeft zeven verschillende teeltbedrijven, verspreid over Centraal-Mexico, het gebied rond de Stille Oceaan en de noordelijke staat Chihuahua, waar verschillende soorten tomaten en paprika's worden geteeld. "Onze kassen bevinden zich in gebieden met een iets ander klimaat," wijst Alejandro. "Tegelijkertijd liggen ze allemaal op hoogte, wat enorm helpt met zowel het zonlicht als de nachttemperaturen, zodat we alleen tomaten en paprika's van de hoogste kwaliteit krijgen."

De weersomstandigheden behoorden inderdaad tot de belangrijkste redenen waarom Alejandro en Magic Sun Farms deze locaties voor hun kassen kozen. "Als je de meest smaakvolle tomaten wilt krijgen, heb je veel zonlicht en koele nachten nodig. Dat is geen gemakkelijke combinatie om te vinden." Hoewel hun locaties aan al die eisen voldoen, kunnen de winters behoorlijk streng zijn. "Daarom werken volgens de Nederlandse manier van telen op substraat. Onze glazen kassen komen ook uit Nederland. Ook gebruiken we het Priva-systeem om alles voor die installaties te regelen."

Dat alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: kwaliteit. "Om dat te bereiken heb je drie belangrijke dingen nodig", geeft Alejandro aan. "Goede genetica, kwaliteitswater en optimale weersomstandigheden. We hebben bijvoorbeeld waterreservoirs en diepe putten, waarvan we het water voortdurend testen." Het is duidelijk dat kwaliteit niet kan worden gegarandeerd zonder volledige controle over al die aspecten. "Alle kassen hebben schermen en ramen, zodat we niet alleen de luchtstroom beter kunnen regelen met onze Priva-computers, maar ook ziekten en plagen buiten kunnen houden. Om onze teelt volledig kiemvrij te houden, zijn er bovendien dubbele ingangen naar alle kassen. Elke werknemer of bezoeker die binnenkomt, ondergaat dus een ontsmettingsprocedure."

Alejandro wijst er verder op dat een ander cruciaal aspect van Magic Sun Farms het streven naar duurzaamheid is. "Het is ook bijzonder fijn om te zien dat zo'n duurzaamheidsstimulans niet alleen van het management komt, maar ook van de werknemers. Zij zijn erg bezorgd over de impact op het milieu, maar ook over de effecten op de gemeenschap. Op onze universiteit zijn we inderdaad bezig met verschillende projecten die deze onderwerpen aanpakken."

Dezelfde uitdagingen voor iedereen
Hoewel Alejandro en Magic Sun Farms zich richten op het telen van de beste producten tegen een betaalbare verkoopprijs, zijn ze niet immuun voor de huidige wereldwijde situatie. "De kosten zijn enorm gestegen voor alle artikelen. Kasmaterialen, inputs, zelfs het karton voor de verpakking. De kostenstijging voor elk afzonderlijk onderdeel is niet zo groot, maar als alles zich begint op te stapelen, sta je voor een grote uitdaging."

En dan is er nog de recessie in de VS, de belangrijkste markt voor Magic Sun Farms. "Dit is al meer dan drie maanden aan de gang. Door de recessie hebben consumenten hun koopgedrag aangepast. De hoge retailprijzen treffen elke teler in Mexico, de VS en Canada. Bestellingen van grote retailers zijn vertraagd, terwijl de vraag stijgt. Helaas zien we dat niet echt terug in  de algemene verkoop van producten."

Ondanks de moeilijkheden heeft Magic Sun Farms de gestegen kosten niet doorberekend aan de consument en blijft het de Amerikaanse en Canadese markt bedienen zoals het altijd heeft gedaan. "De voortdurende inzet om de meest smaakvolle tomaten te krijgen, en de waardering van onze consumenten, zijn essentieel voor ons. Met onze locaties, de juiste rassen en een schat aan kennis streven we alleen maar naar het beste resultaat."

Voor meer informatie: 
Magic Sun Farms
Tel: +1 (715) 764 3034
www.magicsunfarms.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven