De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Boodschappen laten bezorgen door een traditionele supermarkt als de Albert Heijn of de Jumbo is dus lang niet zo vanzelfsprekend meer. De traditionele supermarkten zullen alles op alles moeten zetten om bij te blijven in deze markt. Om vervolgens geen marktaandeel te verliezen aan de online supermarkten.
2022 is hét jaar voor online supermarkten
De consument zoekt namelijk in Google maandelijks (veel) meer én steeds vaker naar de services van een online supermarkt. Online supermarkten als Picnic en Flink krijgen de voorkeur boven de bezorgservices van de traditionele supermarkten wanneer de consument op zoek gaat naar een boodschappen bezorgservice. In 2021 wonnen de online supermarkten al van de traditionele supermarkt, maar in 2022 lijkt de genadeklap gegeven te zijn. In een jaar tijd groeide het zoekvolume naar de vier grootste online supermarkten met 195%. Terwijl het zoekvolume naar de bezorgservices van de drie grootste fysieke supermarkten daalde met 46%.
Enorme groei Flink en Getir
Dat 2022 het jaar is voor online supermarkten zijn vooral flitsbezorgers Flink en Getir erg blij mee. Opvallend is namelijk dat de populariteit voor hun services het hardst is gestegen. Waar Flink in augustus 2021 slechts een zoekvolume van 1.000 kent, groeit dat in 2022 naar de 90.500. Daar zijn ze bij Flink ook erg trots op laat de woordvoerder van Flink, Stefan de Bruin, ons weten in een reactie op ons onderzoek.
“Het gaat goed met Flink in Nederland. We zijn in 40 steden actief en hebben nu 64 locaties. Meer dan twee derde van de gebruikers van flitsbezorging maakt gebruik van Flink. Daar zijn we, vanzelfsprekend, erg trots op.”
Kunnen de traditionele supermarkten deze trend nog tegengaan?
De traditionele supermarkten blijven echter niet stil zitten en ontwikkelen zelf ook hun bezorgservices. In augustus maakt PLUS bekend dat zij gaan samenwerken met Thuisbezorgd.nl. Het gaat om een pilot van een half jaar bij vijf PLUS-supermarkten. Hiermee worden boodschappen direct thuisbezorgd. Als de pilot een succes is wordt de flitsbezorgservice bij alle PLUS supermarkten beschikbaar. Albert Heijn werkte ook al samen met Thuisbezorgd.nl én met Deliveroo. Daarentegen vertrekt Deliveroo waarschijnlijk uit Nederland en zal Albert Heijn verder moeten gaan met alleen Thuisbezorgd. Samen met zijn concurrent PLUS.
Jumbo is samen gaan werken met de online supermarkt Gorillas. Jumbo levert inmiddels ongeveer 1.600 producten aan de flitsbezorgservice. Daarnaast opent Jumbo eind dit jaar ook zijn eigen eerste thuisbezorghub. De thuisbezorglocatie wordt momenteel gebouwd op een bedrijventerrein in Emmen. Vanuit deze locatie worden boodschappen door een team van 45 bezorgers thuisbezorgd.
Of deze ontwikkelingen invloed gaat hebben op de populariteit van de bezorgservices van de traditionele supermarkten moet gaan blijken. Maar de markt van de bezorgservices staat zeker nog niet stil.
Bron: RouteLogic