"In de wintermaanden voelen we ons meestal heel comfortabel, omdat er op dat moment in de rest van Europa geen bramen worden geoogst. Er is wel concurrentie uit Mexico, maar we hebben geen probleem om afzetmarkten te vinden. Vanaf de maand mei is er veel aanvoer uit andere landen en komen de prijzen onder druk te staan", zegt Daniel Velo, partner van AgrÃcola El Bosque, een bedrijf uit de Spaanse provincie Huelva dat deel uitmaakt van de Plus Berries-groep en dat zich uitsluitend toelegt op de teelt en afzet van bramen. Het bedrijf zet ongeveer 80% van de oogst af in Europa en daarnaast exporteert het ook enkele volumes per vliegtuig naar onder meer de Verenigde Arabische Emiraten.
De specialist vertelt dat ze er de afgelopen jaren in zijn geslaagd om de seizoengebondenheid van de bramenteelt te doorbreken via een breed scala aan rassen dat een jaarrond aanbod mogelijk maakt. "Vroeger lagen we in de zomermaanden stil, omdat de vraag uit andere Europese landen daalde vanwege de beschikbaarheid van eigen product. Momenteel blijven we in de zomer voornamelijk op de nationale markt actief, met leveringen aan Mercadona, de grootste supermarktketen in Spanje, en aan de belangrijkste groothandelsmarkten in het land. Daarnaast beleveren we in de warme maanden ook nog enkele klanten in het buitenland."
Volgens Daniel Velo heeft het jaarronde aanbod voor een voelbare toename van de bramenconsumptie gezorgd. "Het hele jaar door telen laat ons toe volumes op de markt te brengen buiten het topseizoen van ander zachtfruit, want dan is het natuurlijk moeilijker om mooie prijzen te behalen. Maar met jaarrond constante volumes zijn we er ook in geslaagd om de consumptie van bramen zowel in Spanje als in de rest van Europa te verhogen. Het is van cruciaal belang geweest een smaak- en kwaliteitsvol aanbod te kunnen garanderen in periodes waarin dat voorheen niet gebruikelijk was."
Op de internationale markten is de Mexicaanse braam de belangrijkste concurrent voor het Spaanse product. Mexico heeft meer dan 10.000 hectare bramenteelt en hoewel de Verenigde Staten de belangrijkste markt is, slaagt het Noord-Amerikaanse land er ook in om zijn product in Europa op de markt te brengen. "Als er veel Mexicaanse bramen van goede kwaliteit beschikbaar zijn in Europa, is het moeilijk om daarmee te concurreren, want het is fruit dat goedkoper is dan het onze door de lagere arbeidskosten. Maar wanneer de kwaliteit van de Mexicaanse bramen terugloopt, doen er zich voor ons snel kansen voor. De aanvoer van Mexicaanse bramen lijkt zich toch te stabiliseren en dit jaar is het aanbod wellicht zelfs iets gedaald", vertelt Daniel Velo.
Volgens de specialist is de braam altijd al "het kleine broertje" onder de zachtfruitsoorten geweest. Het is de minst bekende bes en ook de voorbehouden schapruimte is het kleinst, maar dat betekent ook meteen dat het misschien nog de grootste groeimogelijkheden heeft. "Hier ligt een sleutelrol voor het nieuwe rassenpanorama waaraan wij als bramenspecialist gedurende 25 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben gewijd. De introductie van nieuwe rassen is essentieel gebleken om de teeltkalender te kunnen verlengen en om de consumptie aan te moedigen. Daarom zien we de toekomst met optimisme tegemoet, want zo kunnen we beetje bij beetje aan concurrentiekracht winnen ten opzichte van onze Mexicaanse concurrenten."
Voor meer informatie:
Daniel Velo Prieto (administratief directeur)
AgrÃcola El Bosque S.L.
Tel: +34 959051090 (Spanje)
Tel: +34 639770024
[email protected]
www.plusberries.com