Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
FreshRecruitment

"Tegenwoordig solliciteren niet alleen potentiële werknemers, maar ook bedrijven moeten zich onderscheiden als werkgever"

Tholen - Het arbeiderstekort in bijna elke sector is tegenwoordig aan de orde van de dag in de media. Het zijn onzekere tijden voor vele bedrijven en werknemers hebben de werkgevers voor het uitkiezen. "Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar kundige werknemers, maar het is op het moment niet altijd even makkelijk. Een CV zegt dan vaak niet alles, maar ook in hoeverre een werknemer bij een bedrijf past, wordt steeds belangrijker", vertelt Louis de Kloe, zelfstandig recruiter bij FreshRecruitment.

Het rekruteringsbureau, al jaren actief op voornamelijk de Nederlandse markt, breidt zich ook steeds meer uit richting Vlaanderen. Louis de Kloe en Nicolien Stam zijn hiervoor, samen met de recent gestarte Jo De Munter, aangeduid als 'experts België'. "Maar Louis en ik richten ons ook op Zuid-Nederland. Iedereen heeft zo zijn eigen gebied en klanten, zodat er altijd persoonlijk contact is met de opdrachtgevers", vervolgt Nicolien. "Als een klant een vacature op bachelor-niveau heeft, weten ze dat ze altijd met mij contact hebben en hoeven ze bij volgende opdrachten ook niet opnieuw te vertellen wat ze voor ogen hebben. Je weet de vereisten, bedrijfsvoering, normen en waarden en productieprocessen van je opdrachtgever. Zo kan je op een efficiënte manier de ideale kandidaat voor ieder bedrijf vinden. We zien dat het zeker in Vlaanderen uitermate belangrijk is dat er een match tussen werknemer en werkgever is."

Louis de Kloe, Jo de Munter en Nicolien Stam

"In Nederland zien we dat vele bedrijven ons al weten te vinden in de zoektocht naar capabele werknemers", vult Louis aan. "In Vlaanderen is hierin nog een wereld te winnen. Je hebt bovendien in Vlaanderen ook niet zo veel bureaus, die zich puur richten op recruitment in vers. Hier kunnen wij onze waarde in bewijzen; alleen is de Belgische markt erg anders dan Nederland. Een markt die anders benaderd dient te worden. Als Nederlander word je dan nog weleens geacht om te bewijzen dat het niet slechts mooie praatjes zijn. Nicolien en ik zijn beiden woonachtig in België en zitten midden in de cultuur, dus dat is natuurlijk een mooie uitdaging. Bovendien heeft iedereen die bij ons werkzaam is een achtergrond in de food en/of agri, waardoor hij precies kan inspelen op de wensen in de sector. Hier sluiten wij vaak ook de aangewezen expertise van een recruiter op aan."

De werkwijze van FreshRecruitment is dat eerst de vacature wordt doorgrond en daar een arbeidsmarktcommunicatieplan op wordt gemaakt. Vervolgens wordt gezocht binnen de eigen database met 14.000 actuele CV's en social media om de juiste kandidaat te vinden. Met behulp van persoonlijke interviews en een assessment kan zo de selectie plaatsvinden. "Persoonlijk ga ik graag eerst naar een opdrachtgever toe; werknemers ontmoeten op het kantoor en de klant leren kennen", legt Nicolien uit. "Dan heb je een goed beeld van het bedrijf, die je dan ook kan schetsen naar een kandidaat toe. Tegenwoordig is het namelijk niet meer zo dat alleen potentiële werknemers moeten solliciteren, maar ook bedrijven moeten zich onderscheiden als werkgever. Het wordt een soort serviceproviding; bijna matchmaking."

Louis: "Voor de AGF-sector is het nog weleens lastig. Men heeft een beeld van 50-60 uur per week te maken en elke dag van 7 tot 5 aanwezig te zijn. De jongere generatie ziet dat in deze tijden niet meer zitten, maar in samenspraak kom je dan vaak toch nog tot hele mooie oplossingen. Voordeel voor de AGF-sector is dan ook wel dat het vaak oprecht geïnteresseerde vakmensen aantrekt, die weten waar ze voor kiezen."

Gevraagd naar de toekomst geven beide onafhankelijk van elkaar eenzelfde antwoord. "Het is gewoon heel belangrijk een vertrouwensband op te bouwen. Dat een relatie weet dat er iemand aan het werk voor je is, die zich realiseert wat de behoeftes zijn voor een vacature. Zo moet je bijvoorbeeld ook niet te veel klanten per recruiter hebben, want dan gaat dat ten koste van de aandacht. Trouwe klanten zijn in dat opzicht veel waardevoller voor beide kanten. Ons doel is om te ontlasten, zodat bedrijven zich met de dagelijkse gang van zaken bezig kunnen blijven houden, wat in deze moeilijke tijden van essentieel belang is voor velen."

Voor meer informatie:
Louis de Kloe / Nicolien Stam
FreshRecruitment
+32 (0) 480 69 47 77 / +32 (0) 469 11 07 66
louis@freshrecruitment.com / nicolien@freshrecruitment.com
www.freshrecruitment.com