Energie Impact Event Vattenfall

Energiecollege voor glastuinders mét oog voor nieuwe technieken

Tholen - In het World Horti Center in Naaldwijk vond gistermiddag het Energie Impact Event van energieproducent Vattenfall plaats. Een groep van 'n kleine honderd man, waarvan de meerderheid telers, liet zich er informeren over de laatste ontwikkelingen en het onderwerp duurzaamheid. Een containerbegrip, waar vanuit Vattenfall zelf, maar ook vanuit Greenhouse Marketeers en Thermeleon, meer concreet op werd ingegaan. 

Roderick Glerum bijt de spits af

Als eerst kwam Roderick Glerum, Directeur Zakelijke Markt bij Vattenfall, aan het woord. Hij beet de spits af met een mooie anekdote over de koning en de boer. De moraal van het verhaal was dat je samen de grote steen die de weg blokkeert (lees: energiecrisis) uit de weg kunt krijgen. Als iedereen er omheen loopt, gebeurt er niets. Alleen kun je niets, maar samen kun je wel dingen voor elkaar krijgen.

Rick Marsman geeft een interactieve presentatie

Rick Marsman, markt- en duurzaamheidsexpert bij Vattenfall, nam de zaal daarna mee in de actuele marktontwikkelingen op energiegebied. Hij wees er onder meer op dat 'we' een sterke vraagreductie nodig hebben volgend jaar om de gasopslagen goed gevuld te hebben. Rick merkt echter ook dat dat gevoelig ligt bij tuinders. Als echte energie-expert strooide Rick met cijfers en jargon. Navraag na afloop leerde dat diverse aanwezigen geboeid hadden zitten luisteren, maar dat zij de kernboodschap niet zo een-twee-drie in een paar zinnen aan hun buurman konden doorgeven. Zoals wat er allemaal op energiegebied gebeurd nu niet altijd direct helemaal te bevatten is, moet ook de presentatie nog even bezinken. 

Anne Korthals Altes midden in haar presentatie

Anne Korthals Altes, Manager Sustainability bij Vattenfall, sprak vervolgens over haar werkgebied: duurzaamheid in de energiemarkt. Ook in diverse gastpresentaties ging het over duurzame energieontwikkelingen. 

Sandra Uitenbroek - van Schie na een geslaagde presentatie

CO2-voetafdruk
Na de pauze konden de aanwezigen kiezen uit twee presentaties: een presentatie van Sandra Uitenbroek van Greenhouse Marketeers of een presentatie vanuit Ludvig Svensson over Plant Empowerment. Sandra vertelde over hoe zij bedrijven helpen bij het in kaart brengen van hun CO2-voetafdruk als bedrijf, of zelfs per product. Bij Greenhouse Marketeers zien ze dat er steeds meer vraag vanuit de consument naar zulke inzichten komt, omdat consumenten bewuster aankopen doen en willen bijdrage aan het milieu. Maar ook de retailers komen met steeds meer eisen omdat zij zich ook duurzaam willen profileren. En vergeet ook de vrienden in Den Haag niet die met steeds meer eisen komen op dit gebied. Koren op de molen van Greenhouse Marketeers, want zij brengen de CO2-voetafdruk in kaart voor bedrijven, zodat zij het al de partijen kunnen communiceren. 

Naarmate er meer en meer bedrijven en met name kwekers meedoen, komt er een bepaalde norm om jezelf ook te kunnen meten, stipte Sandra aan. "Een orchidee is niet te vergelijken met een potchrysant, maar als je tien kwekers van dezelfde soort hebt, kun jezelf naast een ander leggen. Dan kun je bijvoorbeeld wel laten zien dat jouw product, omdat het lang staat, geen hoge voetafdruk heeft."

Liesanne Wieleman, oprichter en CEO, en Jildou de Jong, oprichter en CTO, van Thermeleon na de presentatie van Jildou

Warmtebatterij in ontwikkeling
Een tweede ronde presentaties gaf de keuze uit een presentatie van Ledngd of van Jildou de Jong namens Thermeleon. Jildou vertelde over de ontwikkelingen van een warmtebatterij. Op dit moment zijn er kleine tests bij Koppert Cress gaande en deze zullen de komende tijd opgeschaald worden. Begin volgend jaar staat er een uitbreiding van in totaal 1 hectare gepland.

Met een dergelijke warmtebatterij zouden telers 10-30% verwarmings- en koelingsenergie kunnen besparen, zo deelde Jildou met de zaal. De batterij laadt zichzelf op door temperatuurverschil aan de rand of ergens in de kas. Eigenlijk is er zoveel warmte overschot in een kas, dat die groter is dan de energiebehoefte van aardgas. Alleen is er een timingprobleem, deze lost de warmtebatterij op. Dat is de werking in een notendop.

Er kon nog niets fysieks getoond worden in verband met rechten en patenten die aangevraagd moeten worden, maar op korte termijn zullen de tests bij Koppert Cress getoond worden. Het hele idee is gebaseerd op de fruittuinen in Frankrijk vroeger. Door deze fruittuinen met muren die de warmte van overdag moesten opnemen, konden er mediterrane producten worden geteeld in de koudere delen van het land.

Voor meer informatie:
Vattenfall
Marloes Westgeest, Market manager Agri
marloes.westgeest@vattenfall.nl 




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven