"Hier in Hannover hebben wij het geluk dat bij een groot deel van onze bedrijvende opvolging al verzekerd is"

Rondje Grossmarkt Hannover

Als één van drie Noord-Duitse metropolen heeft ook Hannover al sinds de middeleeuwen een groothandelsmarkt. Omdat de behoefte aan ruimte voortdurend toenam, verhuisde de groothandelsmarkt in 1958 naar de huidige standplaats Am Tönniesberg. Het begon in 1958 met 70.000 m², maar inmiddels telt de marktplaats meer dan 230.000 m² waarop vooral verse levensmiddelen verhandeld worden. Op de Grossmarkt Hannover verhandelen tegenwoordig circa 80 marktbedrijven 1.000 ton verse goederen per nacht. Er werken op het totale terrein meer dan 1.000 mensen.


Klik hier om direct naar de fotoreportage van de groothandelsmarkt te gaan

Ondanks deze indrukwekkende cijfers wordt het handelsknooppunt in het westen van Hannover geconfronteerd met de huidige uitdagingen zoals de pandemie, personeelstekorten en nog veel meer. Jörn Böttcher, de huidige directeur van de Grossmarkt Hannover, gaat in op huidige de status quo en de perspectieven van het verscentrum op de langere termijn.


Jörn Böttcher, directeur van Grossmarkt Hannover / Foto: © EY MEISTER! 

In tegenstelling tot veel andere verscentra in Duitsland is de groothandelsmarkt in Hannover een zelfstandige bv die eigendom is van de daar gevestigde groothandelaren en directe verkopers. Eind jaren '90 werd de centrale overslagplaats, waar een groot deel van de handelaren en producenten gevestigd is, volledig overdekt. Voor de afnemers uit de retail, horeca en weekmarkthandel staat in totaal 18.000 m² overdekte open ruimte ter beschikking. Zo kan iedereen met droge voeten inkopen doen en parkeren. Daarnaast wordt de centrale overslagplaats als één van de grootste overdekte open ruimtes in Europa beschouwd.


Volop Hollandse handel op de markt

Nieuwe renovaties en uitbreiding van de dienstverlening
In de afgelopen jaren werd het handelsterrein op verschillende plaatsen gerenoveerd. In 2015 werden renovatiewerkzaamheden aan de bloemenhal uitgevoerd, en werd het afvalverwerkingssysteem herzien waarbij karton/papier, folie, onbehandeld hout en kunststoffen voortaan gratis kon worden ingeleverd door handelaren. Enkele jaren later stapte men bij de wegverlichting over op LED. Aan de duurzaamheidsgedachte wordt ook uiting gegeven door middel van een eigen recyclingcentrum. Het dienstenaanbod op het in totaal 230.000 m2 grote terrein wordt gecompleteerd door een 50 ton weegbrug, een bezorgdienst, opslagruimtes, koelruimtes, een centrale elektriciteitsvoorziening, een tankstation en talrijke andere diensten.


Een luchtfoto van de centrale, overdekte overslagplaats

De spil in de lokale bevoorrading met AGF-producten
Met ongeveer 40 weekmarkten in de regio Hannover kent de regio een echte marktcultuur, hierdoor zijn markthandelaren al van oudsher een belangrijke klantengroep voor de groothandelsmarkt. De rest van het klantenbestand wordt gevormd door de stationaire levensmiddelenhandel en horeca/hotellerie.

Jörn: "Onze marktbedrijven hebben de coronacrisis over het algemeen goed doorstaan, waarbij de weekmarkthandel en stationaire levensmiddelenhandel meer aandacht kregen ten koste van de horeca. In z'n geheel genomen werden er tijdens de pandemie meer verse goederen verhandeld dan daarvoor. Over de langere termijn gezien wordt de klassieke clientèle die de goederen ter plekke inkoopt steeds kleiner. Ondertussen wint de bezorging snel aan betekenis; binnen de gehele groothandelsmarkt zijn dagelijks circa 140 vrachtwagens in gebruik om de goederen op tijd vanuit de groothandelsmarkt aan de klanten te leveren."


Knoflook van Biesheuvel

Generatiewisseling staat voor de deur
Ook al vormt personeelstekort, zoal bij veel bedrijven, een constant probleem, voor de generatiewisseling geldt dat niet. Bij veel bedrijven op de Grossmarkt Hannover is er al een nieuwe generatie aan het werk die de oudere generatie ondersteunt. Deze verandering vindt soms geleidelijk gedurende meerdere jaren plaats, waardoor de klant deze vloeiende overgang naar de volgende generatie nauwelijks merkt. "Hier in Hannover hebben wij het geluk dat bij een groot deel van onze bedrijvende opvolging al verzekerd is", zegt Jörn. "Dit heeft zeker ook te maken met onze iets andere structuur, aangezien onze marktbedrijven ook aandeelhouders zijn van de Grossmarkt Hannover en er hierdoor sprake is van een heel ander soort familieband."

Jonge gezichten op de groothandelsmarkt in Hannover. 

Bij andere bedrijven spant men zich in om jonge mensen voor het bedrijf te werven, vervolgt Jörn. "Een goed voorbeeld is de firma Lotze, die voortdurend jonge medewerkers opleidt. Als dienstverlener ten dienste van onze handelaren ondersteunen wij zulke initiatieven, bijvoorbeeld door middel van passende radioreclame."

Daarnaast wijst Jörn op de continue volledige benutting van de bedrijfsruimte en verhuurbare stands. "Großhandel Aram, gerund door drie broers uit Syrië, is in dit opzicht een puur succesverhaal. Al twee jaar na de oprichting heeft men onlangs een tweede standplaats op de groothandelsmarkt geopend. Dat is naar mijn idee een teken dat de groothandelsmarkt ook voor jonge ondernemers nog steeds aantrekkelijk is. In zoverre zien wij onszelf zeer goed uitgerust voor de toekomst."


Wortelen van Kimco. Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Jörn Böttcher
GROSSMARKT HANNOVER GMBH
Am Tönniesberg 16/18
D-30453 Hannover, Duitsland
Tel: 0511 946 71 0
info@grossmarkt-hannover.de
www.grossmarkt-hannover.de   


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven