Het is waarschijnlijk dat de Verenigde Staten en Europa de komende 12 maanden allebei in een recessie terechtkomen. Omdat betaalbaarheid een probleem wordt voor consumenten die te maken hebben met snel stijgende kosten van levensonderhoud, bezuinigen ze op de kosten. Dit betekent dat ze waarschijnlijk vaker thuis eten of kiezen voor goedkopere opties wanneer ze uit eten gaan. Bedrijven in de foodservice zullen dat ondervinden, stellen analisten van de Rabobank.
Voor de wat langere termijn zullen veranderingen in het beschikbare inkomen van consumenten een belangrijke motor blijven voor de groei binnen de foodservice. De demografie heeft ook invloed en dat is volgens de analisten ook minder ondersteunend voor groei in vergelijking tot het verleden. De bevolkingsgroei vertraagt en de belangrijkste leeftijdsgroepen voor de foodservice zullen naar verwachting in aandeel krimpen in de komende tien jaar.
De stijgende kosten zetten bij veel restaurants de winst onder druk. Het aantal bedrijven in financiële problemen kan toenemen. De foodservice-sector zal in reactie het aanbod aanpassen. De bankanalisten verwachten meer consolidaties waarbij zwakkere spelers de markt verlaten of worden overgenomen door sterkere spelers. De ontwikkeling van op de markt toegesneden formats en concepten zal blijven doorgaan.
Bron: Rabobank