Carlos Glindemann van Agro Red&Green (Spanje):

"Spaans seizoen kondigt zich aan met grote hoeveelheden en sterke prijsschommelingen"

Het Spaanse herfst/wintergroenteseizoen is weer van start gegaan, zij het met vooralsnog beperkte volumes. Dit jaar zijn er wat wijzigingen in het areaal in de provincie Almería, waar tomaat weer meer terrein inneemt en courgette de tegenovergestelde beweging maakt. Als het weer goed blijft, zou de opbrengst hoger kunnen liggen dan vorig jaar. De grootste zorg is evenwel wat de impact zal zijn van de inflatie op de voedselconsumptie in Europa. 


Carlos Glindemann (links), commercieel directeur van Agro Red&Green, en manager Ibán Martos 

"Hoewel de Spaanse kasgroenten al op de markt verschijnen, is het aandeel nog steeds onbeduidend. Op dit moment hebben we nog een zomerprogramma voor courgettes lopen, maar we zullen pas in week 42, de week van Fruit Attraction, constante volumes van alle soorten producten beginnen te hebben", zegt Carlos Glindemann, commercieel directeur van het handelsbedrijf Agro Red&Green.

Het bedrijf, gevestigd in Roquetas de Mar, Almería, werd opgericht door de derde generatie van een familie die al lang actief is in de teelt en op de markt. Het bedrijf sloot 2021-2022 af met een omzet van zo'n € 30 miljoen met de verkoop van onder meer paprika, tomaat, aubergine, courgette, sla, broccoli, boerenkool, witte kool en watermeloen.

"De stijging van de productie-, verwerkings- en transportkosten zijn zorgwekkend, omdat ze de prijs van het product verhogen terwijl de retailers niet altijd bereid zijn mee te stappen in dit verhaal. Anderzijds mogen we de prijs ook niet te veel verhogen, want anders kan de consumptie eronder lijden. Wij werken met gesloten programma's met supermarktketens en snijbedrijven en we hebben al afgesproken om dit seizoen de prijzen met 10 tot 15% te verhogen", zegt Carlos Glindemann.

Duitsland en Nederland zijn twee van de belangrijkste exportmarkten voor Agro Red&Green, dat ook groenten verzendt naar landen als Denemarken en Hongarije. "De Duitse en Nederlandse regering bereiden zich al voor op het ergste deze winter, gezien de economie hard kan lijden onder de energiecrisis die is veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne. Zo wil Duitsland bijvoorbeeld advies verstrekken aan mensen met lagere inkomens wat betreft het aankoopgedrag in de supermarkt."


Het team van Agro Red&Green

"Dit alles wekt bij consument angst op en zal zeker van invloed zijn op de aankoopbeslissingen. Ik ben van Duitse afkomst en heb veel vrienden in het land. Sommigen, die zelfs een goede baan en een goed salaris hebben, zijn dit jaar niet op vakantie geweest om financieel voorbereid te zijn op de winter. Duitsers zijn zeer vooruitziend en dit is dan ook een slecht voorteken", voegt hij eraan toe. 

"Onder deze omstandigheden denk ik dat we een groenteseizoen krijgen met meer volumes en grote prijsschommelingen. Landen zoals Marokko, waar de opbrengsten elk jaar verbeteren, zouden van deze situatie kunnen profiteren om in de EU een sterke marktpositie in te nemen, aangezien ze het zich met hun lage arbeidskosten kunnen veroorloven om te concurreren met zeer agressieve prijzen", waarschuwt Carlos Glindemann.

"Ons team zal aanwezig zijn op de belangrijkste groente- en fruitmarkten met advies over de herkomst van de producten. We hebben zeer sterke banden met telers en klanten, met wie we samen zijn gegroeid. Velen van hen zijn als familie voor ons", besluit de commercieel directeur van Agro Red&Green.

Voor meer informatie:
Carlos Glindemann
Agro Red&Green
Centro de Negocios Carrida Planta 3 Oficina 5
04740 Aguadulce-Roquetas de Mar (Almería) - Spanje
Tel: +34 950 107 337
c.glindemann@agroredandgreen.com 
www.agroredandgreen.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven