Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Demis van Kouwen (Van Gelder Groente en Fruit):

“Discussies over verdwenen kratten zijn verleden tijd dankzij blockchaintechnologie”

Tholen - Geen gedoe meer met retourbonnetjes voor fust bij Van Gelder Groente & Fruit in Ridderkerk. Sinds eind vorig jaar loopt een proefperiode – en tot nu met succes – voor een geautomatiseerd en gedigitaliseerd fustbeheer. RTI Blockchain helpt de AGF-leverancier met een platform waarbij alle fustbewegingen en -saldi realtime inzichtelijk zijn voor zowel Van Gelder als z’n foodserviceklanten. Het enige handmatige aan het proces is dat de chauffeur de kratten moet scannen met de mobiele scanapplicatie bij het laden in de auto en het uitladen bij de klant. Deze scanapplicatie kan als add-on op het RTI Blockchain platform worden gebruikt.

“Voorheen werkten we voor de levering van groenten en fruit in de blauwe EPS-kratten bij onze foodservice klanten met retourbriefjes voor het fust,” vertelt Demis van Kouwen van Van Gelder Groente & Fruit in het augustusnummer van vakblad Primeur. “Een briefje met het aantal geleverde of opgehaalde fust kwam bij ons in het bakje terecht en ook de klant had z’n exemplaartje. De gegevens werden dan soms op dezelfde dag, maar vaak ook de dag erna, door het administratief personeel handmatig in ons systeem met sheets ingevoerd. Dat is natuurlijk foutgevoelig, want zowel de magazijnier of chauffeur die het briefje opstelt als de kantoorbediende die de gegevens intikt, kunnen zich weleens vergissen, zowel in het voordeel als het nadeel van de klant,” legt Demis uit.

Verlies van tijd, fust en geld met het ouderwetse retourbriefjessysteem
“Vaak heeft de klant ook geen duidelijk inzicht in het saldo. Na maanden komt dan het moment om de afrekening te maken en als wij dan bijvoorbeeld aangeven dat ons saldo op min 20 staat, horen we van de klant dat hij helemaal geen kratten meer heeft staan. Het foutgevoelige systeem gaf dus wel aanleiding tot discussies. Verlies van tijd, fust en geld dus,” legt Demis uit.

Chauffeur heeft nu altijd de juiste kratten mee
“Gelukkig is dat nu allemaal verleden tijd. Zowel de klant als wij weten precies op elk moment wie wat heeft staan van fust. Geen onnodig heen en weer gepraat meer. Praktisch gezien gaat het als volgt: elke krat van onze pool is voorzien van een unieke barcode die de chauffeur bij het inladen in het busje scant. Scant hij een krat die eigenlijk bestemd is voor een andere route, dan geeft het systeem dat direct aan. Wordt er een krat te weinig gescand voor de desbetreffende route, dan ziet de chauffeur die informatie op het display verschijnen. Met andere woorden, de chauffeur kan geen verkeerde kratten meenemen op zijn route en ook niet te weinig.”

Eens bij de klant, worden de kratten afgescand, waarbij RTI Dashboard, het portaal dat leverancier en klant delen, meteen aan Van Gelder en de bestemmeling aangeeft dat de zending is geleverd. Het retourfust dat bij de klant staat wordt ook ingescand en weer meegenomen. “En die beweging inzichtelijk maken levert precies het grootste voordeel voor ons op,” zegt Demis. Terug in het magazijn zet de chauffeur de kratten op de waslijn, waarna ze weer paraat staan voor een volgende lading van een (andere) klant. “De omloopsnelheid van de kratten is overigens groot: een krat die vandaag geleverd wordt bij een restaurant, keert morgen normaal gezien weer leeg terug.”

Barcodes voor de kratten, RFID-tags voor de pallets
“We hebben ook een track-and-trace systeem in de auto. Zodra de auto vertrekt, krijgt de klant een bericht dat we onderweg zijn. In de toekomst willen we ook foto’s van de te leveren kratten uploaden in het portaal. Voor de kratten kiezen we vooralsnog voor barcodes, maar voor de palletladingen denken we al aan RFID-tags. Enkele jaren geleden hadden we daar al een test mee gedaan, maar de betrouwbaarheid lag toen op 90%. Zodra 100% betrouwbaarheid wordt bereikt, zal RTI Blockchain ook het RFID-systeem bij ons implementeren voor de pallets.”

Van drie mensen voor de fustverwerking naar één realtime dashboard
Bijkomend voordeel naast het realtime inzicht in alle fustbewegingen en -saldi en de besparing op tijd en kosten bij krattenverlies, is dat Van Gelder geen drie mensen voor de fustverwerking meer nodig heeft. “Enerzijds besparen we op arbeidskosten en anderzijds was het ook niet meer gemakkelijk om nog mensen te vinden voor dit niet zo aantrekkelijke werk. We hebben nu nog gewoon onze ritbegeleider die de chauffeurs aanstuurt en helpt bij vragen of problemen. Aan de andere kant hebben we wel wat meer IT-ondersteuning nodig, maar in kosten weegt dat niet op tegen drie werknemers. Het is best een groot project en in het begin was het eventjes schakelen, maar het betekent weer een grote vooruitgang voor ons bedrijf,” besluit Demis.

Dit artikel verscheen eerder in editie 7/8, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

 

Voor meer informatie:
RTI Blockchain B.V.
Ruimtevaart 24
3824 MX  Amersfoort
rtidashboard.eu