Thimo Leukel, commercial director De Groot Fresh Group:

“Behoefte buiten retail aan herkenbaar handelsmerk voor producten die smaak en consumentenbeleving garanderen”

Tholen - "We zijn er al een jaar mee bezig, maar afgelopen periode hebben we weer een aantal stappen gezet,” zegt Thimo Leukel, commercial director van De Groot Fresh Group. Thimo heeft het in het zomernummer van vakblad Primeur over het nieuwe B2B groente- en fruitmerk van deze AGF-leverancier uit Hedel, Don Mario Eat Now, dat, voortbouwend op de fundamenten van het huismerk Don Mario, smaak en beleving als uitgangspunt vooropstelt.

Waren of zijn de andere producten die De Groot Fresh Group aan zijn klanten levert dan van mindere kwaliteit? “Geenszins,” repliceert Thimo. “Ook onder andere labels hebben we Eat Now-waardige producten en in alle handel die we doen richting grote retailklanten zijn we altijd met smaak bezig. Maar liefst 90% van onze producten is ongetwijfeld Eat Now-geschikt. Alleen merkten we dat er ook buiten de retail om behoefte was aan een vertrouwd product onder een herkenbaar handelsmerk voor klanten uit de groothandel, foodservice en internationale traders. Dus hebben we voor een aantal producten, zowel groenten als fruit, een merk in het leven geroepen waarbij de woorden Eat Now worden toegevoegd aan ons huismerk Don Mario.”

Smaak en moment van beleving
De aanvulling geeft aan dat de producten niet geselecteerd worden op uiterlijke kwaliteitskenmerken, specificaties, beschikbaarheid, marktbehoefte en prijs, courante parameters in de AGF-handel, maar puur op smaak en het moment van beleving. “Je kunt bijvoorbeeld al sinaasappelen beginnen leveren aan het begin van het seizoen omwille van de prijs en de behoefte van de markt, terwijl die eigenlijk nog niet helemaal geschikt zijn. In dit nieuwe merk zijn wij dus iets minder handelaar, zou je kunnen stellen. Ook wanneer in het midden of op het einde van het seizoen de kwaliteit eventjes niet of niet meer voldoet, haken wij af waar vele andere merken gewoon blijven doorgaan. We doen geen toegevingen.”

Een aardig assortiment groenten en fruit
De Groot Fresh Group heeft inmiddels de volgende producten onder het merk verkrijgbaar: bananen, sinaasappelen, mandarijnen, druiven, meloenen, avocado’s, limes, citroenen, grapefruit, een assortiment tomaten, paprika’s en Hollandse kersen. Met de consument voor ogen, selecteert het bedrijf uit Hedel voor zijn nieuwe B2B-merk enkel die producten die voldoen aan een hoge smaakkwaliteit en het ideale moment bieden voor een sterke consumentenbeleving. “Bij banaan, het product waar we dit merk mee begonnen zijn, en bij avocado gaat het natuurlijk om de rijpheidsfase van het product. Citroenen en limes zijn misschien moeilijker te onderscheiden qua smaak, maar de citroenen hebben bijvoorbeeld geen pitjes en de limes zijn zeer aromatisch. Sinaasappelen komen uit Spanje en overzee, mandarijnen halen we uit Zuid-Afrika en deze winter voor het eerst ook Spanje.”

De leverancier heeft er ook al een jaartje opzitten met enkele vruchtgroenten. “Bij een aantal telers binnen Hoogstraten betrekken we de overheerlijke Cuisinesse trostomaat, maar we hebben ook cherrypruimtomaat en een cherrypruimmix. Daarnaast zitten ook reeds rode, gele en groene paprika’s in het assortiment, waar de focus zowel op smaak als kleur ligt. De prijsstelling is marktconform,” zegt Thimo.

Teeltpartners zijn cruciaal
Om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen, werkt De Groot Fresh Group in langetermijnrelaties samen met betrouwbare partners. “Onze teeltpartners in Nederland, België, Spanje en overzeese gebieden begrijpen de uitgangspunten goed. Daartoe hebben we toch eerst een aantal jaar getest met een paar leveranciers. Het vergt voor ons natuurlijk ook heel wat organisatie om de producten zo lang mogelijk – en het liefst jaarrond – aan te bieden, want geeft een teeltpartner aan dat de kwaliteit wegens seizoensgebonden redenen begint af te zwakken, dan moeten we een alternatief hebben klaarstaan in een ander oogstgebied. We slagen daar voor meer producten al aardig in en na een jaartje live te zijn gegaan zien we dat de markt ook gewoon goed reageert op dit nieuwe B2B-concept.”

Strenge smaakcontrole in lab
Hoewel een jaarrond aanbod voor sommige producten vooralsnog niet mogelijk blijkt, is dit voor bananen, avocado’s en citrus bijvoorbeeld geen probleem. “De exoten en bananen rijpen wij zelf. De Hass avocado is makkelijk jaarrond in te zetten. Er vallen slechts kleine gaatjes.” Toch beperkt het bedrijf zich niet noodzakelijk tot dit ras. Dé voorwaarde bij avocado is net als bij banaan de ready to eat-kwaliteit, niet het ras. Bij tomaten speelt ras dan weer wel een belangrijke rol om de smaakbeleving van Don Mario Eat Now te garanderen. “In die zin zijn we voor enkele producten ook in gesprek met een aantal veredelaars. Het product moet zich eigenlijk niet onderscheiden op esthetisch gebied, al moet het natuurlijk aan de Europese normen voldoen qua uitstraling. De smaak primeert en die controleren we streng in ons smaaklaboratorium, dat we overigens al veel langer gebruiken voor al onze producten,” besluit Thimo.

Dit artikel verscheen eerder in editie 7/8, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven