Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thomas Vollebregt, Mealo:

“Ik wil het Westland een stukje gezonder maken”

Tholen - Traditioneel ligt het accent in het Westland op de teelt en export van producten. Maar waarom liggen deze niet op het bord van de Westlanders zelf? Thomas Vollebregt (27) brengt daar verandering in: “We telen zulke mooie en gezonde producten, maar we weten deze niet zo goed te vermarkten in het Westland zelf", zegt hij in het augustusnummer van vakblad Primeur. "Ook zag ik dat er een gezonde maaltijdbezorger in het Westland ontbrak. Met Mealo wil ik het Westland een stukje gezonder maken, een eerlijke prijs voor de producten en een gezonde maaltijd voor de inwoners.”

Van ’t Westland voor ‘t Westland
Thomas werkte het idee voor Mealo uit tijdens zijn              opleiding Horticulture en agribusiness in Delft. Mealo is een online only restaurant met een gezonde menukaart dat zich richt op mensen woonachtig in het Westland. In plaats van pizza’s, chinees of patat kunnen zij via Thuisbezorgd.nl en/of de website van Mealo gemakkelijker kiezen voor gezond én ‘eigen’ producten. De gezonde maaltijden worden dagelijks vers gemaakt en bestaan uit veel groenten die grotendeels ‘om de hoek’ geteeld worden.

Zo worden bijvoorbeeld de puntpaprika’s in de Poké Bowls van Mealo gehaald bij zijn studievriend Leander van Onselen, met een kwekerij van ruim 5 hectare aan paprikateelt. Hoewel het grootste deel aan puntpaprika’s bestemd is voor export, vindt Leander het wel ‘heel mooi’ dat er op deze manier een deel ervan in het Westland blijft voor lokale consumptie. Een andere Westlandse leverancier van Mealo is Boerengoed, een initiatief dat producten van Westlandse telers en producten afzet via diverse verkooppunten in het Westland, de zogenaamde Farmshops.


Leander van Onselen en Thomas Vollebregt

Poké Bowls
De vraag naar maaltijdbezorging groeit landelijk sterk. Hierbinnen ziet Thomas een vraag naar gezond die nog niet goed is ingevuld. “Het aanbod aan bezorging van warme maaltijden is hoofdzakelijk fastfood met weinig gezondheidswaarde. Wij vullen heel bewust dat gezonde stukje in en daar is zeker behoefte aan in het Westland. Iets dat in steden heel erg opkomt is Poké Bowls en dat is ook een van onze meest verkopende gerechten,” vertelt Thomas.

Zijn overtuiging is dat de vraag naar gezond gemak alleen maar zal toenemen. “Je merkt dat er een enorme focus is op gezond voedsel. Dat begint al op jonge leeftijd. Kinderen op de basisschool worden opgevoed met aandacht voor een gezondere leefstijl. Ongezond trakteren in de klas mag vaak al niet meer op scholen en ook het pakje Fristi is dikwijls al taboe.”

Een gemakkelijke maaltijd bestellen doen de meeste mensen in het weekend en op die dagen is het ook topdrukte voor Mealo. Ook door de week ziet Thomas de vraag toenemen. “Er zitten al hele goede dagen tussen. Sommige mensen bestellen elke dinsdag op dezelfde tijd 2 Poké Bowls omdat ze dan geen tijd of zin hebben om te koken vanwege sport bijvoorbeeld. Ook zie je dat mensen op hun verjaardag graag iets gemakkelijks, lekker en gezonds willen eten.”

Aan een verse gemakkelijke maaltijd hangt een prijskaartje. “Inclusief bezorging ligt een maaltijd nu rond de 15 euro per persoon. We merken dat mensen onze prijs-kwaliteitsverhouding goed vinden en voor deze prijs kunnen wij ook een boterham verdienen. We zijn begonnen met een maaltijdtarief van 10 euro in gedachten, maar dat bleek niet haalbaar. Die prijs staat in geen verhouding tot het inkopen, bereiden, afwas etc. De huidige prijs heb je, in vergelijking met gemiddelde uurtarief van een ZZP’er, al snel terugverdiend.”

De kracht van Mealo is dat alles vers wordt bereid. Poké Bowls kun je ook heel goed mise-en-place voorbereiden door alvast rijst te koken en alle ingrediënten vooraf klaar te maken. Mealo doet dat juist niet. “Ik geloof niet in kant-en-klaarmaaltijden of halffabricaten. We starten elke keer van scratch. Wanneer er een bestelling voor een Poké Bowl met kip binnenkomt, dan gaan we op dat moment aan de slag. Bij aflevering is het nog lauwwarm en dat maakt een groot verschil met een Poké Bowl die uit de koeling komt.”

Vliegende start
Mealo maakte twee jaar geleden in coronatijd een vliegende opstart. Hij was nog druk aan het nadenken over zijn concept toen de eerste lockdown werd afgekondigd. Thomas had in eerste instantie de neiging alles on-hold te zetten. Als jonge ondernemer wilde hij niet te veel risico nemen, maar al snel sprak zijn ondernemershart en zette hij er extra vaart achter toen hij bedacht dat er wel eens veel behoefte kon zijn aan zijn gezonde concept. Het werden twee drukke jaren. Toen alles weer terug naar normaal ging en mensen ook weer geld aan andere zaken gingen uitgeven, zag Mealo de vraag begin dit jaar een klein beetje teruglopen, maar gelukkig liggen de bestellingen momenteel weer op het niveau van tijdens de coronalockdowns.

Marketing
Dat is mede gelukt door gerichte marketingacties via social media. Thomas heeft 20 soorten advertenties klaarstaan, met speciale boodschappen voor warme of juist regenachtige dagen die hij via Facebook en Instagram post. Deze advertenties kan hij dagelijks aan- of uitzetten. Ongeveer twee derde van de omzet komt uit social mediamarketing, de rest komt binnen via het platform van Thuisbezorgd.nl waarbij Mealo zich heeft aangesloten. Voor een klant die via Thuisbezorgd.nl bestelt, moet het aangesloten restaurants 14 procent van de order afdragen aan het platform. “Mij zul je niet horen klagen over dat percentage, het werkt heel goed voor ons, want uiteindelijk kost dat minder dan de marketingkosten die ik zelf moet maken om klanten binnen te halen. Op het platform van Thuisbezorgd kun je jezelf tegen betaling meer promoten, maar dat hoeven wij niet. De lijstjes die mensen te zien krijgen gaan op basis van recensies en aantal bestellingen. Daarin scoren we heel goed, want we hebben zeer veel tevreden klanten, dus we staan al bovenaan in het lijstje.”

Thomas ziet verdere groeikansen voor Mealo, maar ook door het ontwikkelen van meer gezonde warme maaltijdbezorgformules. “Ik heb genoeg ideeën om in de markt te zetten. De basis daarvan zal altijd verse à la minute bereiding zijn. Ik wil verder doorontwikkelen naar één keuken met meer gezonde maaltijdconcepten zoals Mealo waardoor we efficiënter kunnen werken. Bezorging zou ik daarbij graag uitbesteden. Helaas is er nog geen fijnmazig logistiek netwerk waarbij ik kan aansluiten in het Westland. Hopelijk komt dat nog. Thuisbezorgd.nl verzorgt dit al wel in veel grote steden,” besluit Thomas. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 7/8, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

 

Voor meer informatie:
Mealo
0648835020
info@mealo.nl
www.mealo.nl